Dames safety van rond 1893- met vragen

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3837
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door maartenB »

Deze bijzondere safety kocht ik vandaag van een clublid. Een zgn. convertible safety: een damesfiets waar ook een afneembare 'bovenbuis' bij is. Daarmee is het beslist een van de allereerste damesfietsen.
Aan allerlei details, zoals de zeer brede blokketing, zie je dat het een vroege safety is - van voor 1893-94. Maar de 45 mm brede (!) velgen voor luchtbanden maken het bijzonder, want die werden echt pas vanaf 1891-92 gebruikt. Apart is ook de mooie excentrische trapas om de ketting te spannen. Crescent in Amerika had een soortgelijke trapas.
Waarschijnlijk is de fiets dus Amerikaans. Maarten Waarle dacht aan Kirkwood & Miller, een merk waarvan enkele herenfietsen bekend zijn met een zeer soortgelijke trapas en nog enkele gelijksoortige details, zoals het taps lopende stuur.

Mijn vragen bij dit mooie project: hoe zagen die luchtbanden eruit?
Wie herkent iets aan de fiets of weet meer.
En vooral: hoe heeft het zadel eruit gezien? Zat het leer achteraan om die beugel gespannen? En vooraan mist een stukje. Er zit een gat voor schroefdraad. Tips zijn welkom!!! Op verzoek maak ik meer foto's.

groetjes!
Maarten
Bijlagen
IMG_3581.jpg
IMG_3581.jpg (190.43 KiB) 10612 keer bekeken
IMG_3582.jpg
IMG_3582.jpg (202.89 KiB) 10612 keer bekeken
IMG_3549.jpg
IMG_3549.jpg (174.42 KiB) 10612 keer bekeken
IMG_3561.jpg
IMG_3561.jpg (84.92 KiB) 10612 keer bekeken
IMG_3551.jpg
IMG_3551.jpg (54.75 KiB) 10612 keer bekeken
IMG_3550.jpg
IMG_3550.jpg (78.13 KiB) 10612 keer bekeken
IMG_3583.jpg
IMG_3583.jpg (162.87 KiB) 10612 keer bekeken
IMG_3587.jpg
IMG_3587.jpg (173.28 KiB) 10612 keer bekeken
IMG_3588.jpg
IMG_3588.jpg (152.37 KiB) 10612 keer bekeken
IMG_3591.jpg
IMG_3591.jpg (74.98 KiB) 10612 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3837
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door maartenB »

ik heb de referenties van Maarten Waarle naar Kirkwood & Miller nog eens bestudeerd en er zijn veel details gelijk.
tca april 2014 Kirkwood & miller lot 548.jpg
tca april 2014 Kirkwood & miller lot 548.jpg (162.97 KiB) 10610 keer bekeken
315.jpg
315.jpg (164.11 KiB) 10608 keer bekeken
315-a.jpg
315-a.jpg (193.02 KiB) 10608 keer bekeken
315-c.jpg
315-c.jpg (192.28 KiB) 10608 keer bekeken
TCA verkocht april vorig jaar deze fiets onder de naam kirkwood and Miller. En in mei 2013 ook al eens! Hoe ze bij dat merk komen zal ik ze eens vragen.

Dan verkoopt Copake New York ongeveer tegelijkertijd de fiets van onderstaande link: duidelijk dezelfde en vol overeenkomsten met mijn fiets, zoals de enkele klinknagel in spatborden, tandwiel, gleuf in vooras enz enz.
http://copakeauction.auctionflex.com/sh ... =4&lang=En

Wie weet meer van het merk of weet waar ik catalogi kan vinden?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

mooie fiets , een tijdje geleden had Simon uit s,Hertogenbosch ook iets dergelijks te koop maar die was al gerestaureerd,veel plezier ermee,

het zadel lijkt op mijn zadel van de Fiets die al beschreven staat op dit forum , ook met een neus die te verstellen is,

groetjes Hans
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3837
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door maartenB »

mmm, staan er goede fotos van je zadel op dit forum?
Zou je ze anders eens voor me willen maken?

groetjes,
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
arnoldus
Berichten: 368
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door arnoldus »

Dag Maarten.

De safety van TCA auctions en die van copake zijn naar mijn idee
beiden de cresent1 van western wheelworks de zelfde als mijn cresent, zie foto , ps als je het banden probleem kan oplossen toch een leuke fiets !

Arnoldus
Bijlagen
IMG_3018 (640x480).jpg
IMG_3018 (640x480).jpg (222.04 KiB) 10559 keer bekeken
Laatst gewijzigd door arnoldus op 23 jun 2015, 11.23, 1 keer totaal gewijzigd.
arnoldus
Berichten: 368
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door arnoldus »

Maarten,

Jou nieuwe aankoop is naar mijn mening ook een cresent alleen een wat later model ! zie foto uit mijn verzameling super leuk !!!

Arnoldus
Bijlagen
IMG_0003 (424x600).jpg
IMG_0003 (424x600).jpg (106.92 KiB) 10556 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3837
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door maartenB »

Gaaf!
Zo komen we verder.
Ik stuur je even een mailtje.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2369
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door Maarten Waarlé »

Zo, dat is een duidelijke afbeelding Nol.
Kan niet missen. En leuk om te zien wat het kan worden met de juiste spullen.

Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 368
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door arnoldus »

Beste maarten en Maarten,

Ook een scan van de cresent escort dames safety component parts,
zelfs het kleinste onderdeeltje is genummerd en afgebeeld, wel met een vergrootglas bekijken ! :shock:
arnoldus
Bijlagen
IMG_0001 (467x640).jpg
IMG_0001 (467x640).jpg (181.2 KiB) 10505 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3837
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Bericht door maartenB »

Een dagje vrij en lekker weer: de fiets ligt uit elkaar.
De lagers blijken heel redelijk, de spievlakken op de trapas zijn wat uitgeslagen maar dat las ik wel bij.
Verder een erg aardige fiets met leuke constructiedetails.
Dat het een Crescent is, is voor mij wel zeker, ik heb na wat mailen met Arnoldus ook een framenummer gevonden: 62294 onderop de bracket.

Ik hou me aanbevolen voor Crescent catalogi uit de jaren 1894-95. Wie heeft ze of kan ze ergens krijgen/kopen?

Het allervreemdste aan de fiets is dat de balhoofdlagers geen schalen hebben in het frame. De kogels lopen dus direct in het frame. Er is ook geen ruimte voor lagerschaaltjes. Toch is het frame, ondanks dat het natuurlijk niet gehard is, niet bijzonder ingeslagen waar de kogeltjes liepen. Heeft iemand hier een aannemelijke verklaring voor? Zie onderstaande foto.
Bijlagen
Geen lagerschalen in balhoofd????
Geen lagerschalen in balhoofd????
IMG_3604.JPG (131.03 KiB) 10481 keer bekeken
Mooi systeem van een palletje dat in de voorvork valt om de cone aan één zijde van de as te borgen. De andere zijde is vrij te verstellen.
Mooi systeem van een palletje dat in de voorvork valt om de cone aan één zijde van de as te borgen. De andere zijde is vrij te verstellen.
IMG_3603.JPG (256.12 KiB) 10482 keer bekeken
framenummer 62 294
framenummer 62 294
IMG_3600.JPG (180.79 KiB) 10482 keer bekeken
Duidelijk de reden waarom de fiets ooit is stilgelegd: er heeft een kogeltje klemgezeten tussen de bracketbus en de trapas!
Duidelijk de reden waarom de fiets ooit is stilgelegd: er heeft een kogeltje klemgezeten tussen de bracketbus en de trapas!
IMG_3596.JPG (249.53 KiB) 10482 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie