Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door JasperA »

Hier en daar op het forum is het 'in de owatrol zetten' van je fiets onderwerp van gesprek geweest.

Inmiddels ben ik erachter dat bij het gebruik van Owatrol, ookal verwijder je het na een uurtje weer, je lak onherstelbaar beschadigd raakt.

Bij het opdrogen trekt de boel namelijk samen en onstaan er rimpels in je lak (ik heb bij meerdere collega verzamelaars dit fenomeen al mogen aanschouwen helaas).

Mogelijk dat dit bij veel mensen al wel bekend was maar bij deze toch maar even een extra waarschuwing!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door HJvMontfort »

Ik vind het wel een aardig product maar is niet iets wat ik nog veel gebruik nee :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door VelpArnhem »

Gewoon vaseline dus? Goede ervaringen mee!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door maartenB »

Ik gebruik het weleens aan de binnenkant van spatborden van fietsen die veel buiten komen, ook als daar nog resten lak op zitten.
Heb nog nooit gezien dat er iets nadeligs gebeurt eigenlijk.
Owatrol is gekookte lijnolie (veel onschuldiger heb je niet) ik meen met een verdikkingsmiddel, zodat het 'hard' wordt. Volgens Wikipedia zit er onder meer kobalt in, dus helemaal vrij van rommel is het niet.

Maar dank voor de tip, mocht ik het nog eens gebruiken zal ik er nog voorzichtiger mee zijn.....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door Michiel Röben »

Ik heb het altijd al een raar goedje gevonden en heb het nog nooit gebruikt.
Er zijn zoveel processen om je fiets te conserveren en rijwiel olie/vet/vaseline zijn ook prima.
Een lap erover halen als je de fiets gaat gebruiken en presto je komt voor de dag met een glimmend rijwiel.

Soms is het mooier om de tand des tijds te tonen en hoef je niks toe te voegen.
Drooghouden en het antieke rubber behouden lijken mij belangrijkere zaken dan dat ongenaakbare rijwielstaal behandelen waar onze fietsen nog van zijn gemaakt.
De kwaliteit van dat ijzer is beslist hoog te noemen! Niet te vergelijken met die zooi die ze tegenwoordig fiets noemen. Dat roest onder je gat vandaan.

Veel succes en wijsheid met het restaureren van uw fietsen. Die van mij zien regelmatig de vette lap...

Groeten,

Michiel ;)
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door Sandra »

Nee, bij mij was dit niet bekend. Ik gebruik regelmatig Owatrol. Belangrijkste nadeel dat ik heb ervaren, is dat de glans ongelijkmatig verdwijnt. Dus aanvankelijk ziet de fiets er mooi uit, maar na een tijdje ontstaan doffe plekken. Inmiddels gebruik ik de Owatrol vooral op verchroomde velgen waar roestplekken op zitten, en bijvoorbeeld aan de binnenkant van roestige spatborden. Opkrullende lak heb ik gelukkig nog niet ervaren, maar ik zal er in het vervolg extra goed op letten. Dank voor het melden Jasper!

Groet, Sandra
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door Maarten Waarlé »

Waar ik benieuwd naar ben is of het als restauratie truc kan dienen.
Krijg je een soort craquelé effect met die owatrol?

Heb je toevallig een afbeelding van het effect op lak,Jasper?

Op oude wagens en koetsen zie je soms dat effect en dat is vaak heel gaaf!

Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door arnoldus »

Maarten,
Over het algemeen krijg je een craquelé uiterlijk door een snel drogende hard wordende lak over een min of meer zacht blijvende lak aan te brengen ,in mijn werk als schilder heb ik dat een aantal malen gedaan bij het schilderen van een monument.

Nol
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja dat is leuke wetenschap Nol.

Ik kwam bij tweedehands winkels ook wel eens van die vuren meubels tegen die beschilderd waren alsof het een dure houtsoort was of marmer.
Erg leuk ambacht om dat zo te kunnen .

Mijn Mathis personenwagentje moet nog eens een laag bescherming krijgen en ik dacht daarbij aan Owatrol. craquelé zou daarbij niet persé erg zijn denk ik. Maar of ik het bewust ga aanbrengen daar ben ik nog niet uit.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door maartenB »

Ik weet van 2CV's uit de jaren 50 en 60 dat die door veel liefhebbers gewoon over de lak en vliegroest heen worden behandeld met Owatrol en nooit een probleem van gehoord.
Is wel andere lak dan bij fietsen, denk ik.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie