Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door JasperA »

Bij deze twee foto's. De lak (op deze jaren '50 fiets) krijgt iets van 'aderen' die er voor het aanbrengen van de Owatrol in ieder geval nog niet waren. Een mid-jaren '30 Fongers herenfiets, die ik ook met Owatrol had behandeld, had hetzelfde patroon.

Denk inderdaad wat MaartenB al aangeeft dat het lak-afhankelijk is en misschien dat het droogtempo door een warmere temperatuur ook wel van invloed is.

Andere oorzaak zou nog kunnen zijn dat er roestvorming onder de lak zit wat gaat werken als het met de Owatrol in aanraking komt. Ik gebruik het voorlopig maar even niet meer in ieder geval. Daar waar eerst nog mooie glanzende lak zat is het nu hobbelig en bobbelig... :(
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (158.88 KiB) 6479 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (180.01 KiB) 6479 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door Fongers1952 »

De binnenkant van de spatborden zet ik in de tectyl, de rest van de fiets conserveer ik met vaseline, was of olie. Zware roestplekken werk ik bij met Hammerite. Klein penseeltje gebruiken en het valt later nog nauwelijks op.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door TheodK »

Ik gebruik Owatrol al lang. maar alleen op verroeste delen die eerst zoveel mogelijk roestvrij zijn gemaakt. . Niet als laag over lak heen. Ik heb dat rimpelen nog nooit meegemaakt. gebeurt waarschijnlijk alleen als je een dikke laag aan brengt. Ik heb het bij een aantal fietsen ook met een doekje dun aangebracht. dan roest het niet zo snel verder.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door JasperA »

Ik zal het morgen eens testen op een oud spatbord. De constatering van de gerimpelde lak was in ieder geval erg spijtig. Gelukkig had ik het alleen op de getoonde plekken gesmeerd met een kwastje en heb ik de overtollige owatrol vrijwel direct daarna weggeveegd met een katoenen doek. Als mijn bewering klopt moet het reproduceerbaar zijn tenslotte... :geek:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door HJvMontfort »

Ik heb laatst een pot met ijzermenie gehaald. Het idee is dat te gebruiken op geschuurde delen die verroest waren, dan aflakken.
Binnenkant van spatbord met tektiel is inderdaad geen gek idee! Dat deed mijn baas laatst ook bij een fiets waar ik mee bezig was werkt goed!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door Fongers1952 »

Tectyl is makkelijk verkrijgbaar, ik denk echter alleen in spuitbussen. Voordeel is dat het snel droogt, het stopt bestaande roest, beschermt door middel van een elastische laag en is waterafstotend. Ideaal dus voor de binnenkant van spatborden
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door de rode »

het gebruik van tectiel in de binnenkant van de spatborden lijkt mij weinig meerwaarde te bieden ,of je moet de fiets echt zomer en winter continu gebruiken daarbij zijn het meestal de randen van de spatborden waar de lak afbladdert
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door maartenB »

Uit allerlei tests blijkt dat tectyl over roest de zaak enkel erger maakt.
Het sluit af en eronder roest het verder. Owatrol is beslist beter spul. En goedkoper.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Milo68
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2014, 21.07

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door Milo68 »

Ook ik heb zelf geen ervaring met Owatrol, echter wel met Tectyl. Ik wil graag de claim van Fongers1952 dat Tectyl bestaande roest stopt, ontkrachten. Het is inderdaad een waterafstotende elastische laag, en werkt zeer goed als bescherming aan de binnenkant van spatborden. Maar het oppervlak moet toch echt eerst roestvrij zijn, anders corrodeert het onder de Tectyl gewoon verder. Ik zou persoonlijk de roestige delen na het schuren behandelen met menie en lak voordat ik de extra beschermlaag aanbreng.
Verder droogt het goedje inderdaad snel (maar niet helemaal), is het makkelijk te verwijderen (met terpentine) en is het makkelijk te verkrijgen. Ook in grote potten, zodat je het lekker dik kunt aanbrengen met de kwast.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door wimjansen »

Ik heb bescheiden ervaring met Hammerite. Vooralsnog werkt dat inderdaad wel goed bij roest, het lijkt voortgang daarvan te stoppen maar het is raar spul. Ik heb al eens meegemaakt dat lak ging bladderen, zowel als Hammerite op een andere lak werd gebracht als wanneer een andere lak op de Hammerite kwam. Voorts heb ik met de spuitbus (zwart) rare vlekkerige effecten gekregen en strijkt het niet echt lekker uit. Binnenkanten van spatborden heb ik ooit met Tencopal chassislak behandeld, ook troep en niet lekker te verwerken maar na gebruik er van nooit roestvorming geconstateerd.
Succes,
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie