Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
kaalstaal
Berichten: 79
Lid geworden op: 24 apr 2019, 07.18

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door kaalstaal »

Hallo.
Ik gebruik het al een paar jaar en ik moet zeggen in het begin ook problemen maar alles is te wijten aan te veel erop .
Probeer het zo dun mogelijk te doen en kijk na een week of er nog een beetje roest door komt en veeg daar nog een beetje bij.
Succes
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door Fotomaan »

maartenB schreef: 26 jun 2015, 09.12 Owatrol is gekookte lijnolie (veel onschuldiger heb je niet) ik meen met een verdikkingsmiddel, zodat het 'hard' wordt. Volgens Wikipedia zit er onder meer kobalt in, dus helemaal vrij van rommel is het niet.
Maarten zei het al, het is gekookte lijnolie met een heel klein beetje siccatief.
Lijnolie wordt verkocht als gekookt en ongekookt. Het koken maakt dat het siccatief beter werkt. Stel dat je lijnolie gebruikt zonder siccatief dan droogt het ook maar dat zou wel eens even kunnen duren :?
Maar siccatief is ook gewoon te koop dus iedereen kan zijn eigen Owatrol maken :P
Zelf poets ik met ongekookte lijnolie. Dat conserveert waar lak beschadigd is en laat de rest mooi glimmen.
Plekken die moeilijk opdrogen na een rit door de regen zoals bijvoorbeeld tussen een mannetje en een spatbord behandel ik met Owatrol.
Een ander ding wat er mee kan is mengen met zwarte lak. Ik heb daar ooit een paar framebuizen mee ingesmeerd die door een vorige eigenaar kaal waren gemaakt terwijl de rest van het frame ongemoeid was gelaten.
Ik moet daar wel bij vertellen dat de lak die nog aanwezig was behoorlijk verweerd was.
Nadat alles was opgedroogd leek het al veel op elkaar en na een paar maanden fietsen was het verschil niet meer te zien.
Met kurk kan ik niet zoveel maar met Owatrol lukt het aardig :lol:
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
BeundeHaastweewieler

Re: Stoppen met gebruik van Owatrol op lakdelen!

Bericht door BeundeHaastweewieler »

Ik ben nooit fan geweest van die smerige zooi.
Wat ik nu ga zeggen zal misschien voor sommige van jullie een beetje als vloeken in de kerk klinken, maar werkt echt; in de blankelak zetten.
(action, maakt niks uit! (2E))
helemaal los,. alles commandanten, (kijk uit met biezen) goed schoonmaken en en dan blankelak.
alles blijft glimmen en kleurecht, goed geconserveerd.
En als je metallic lak hebt lijkt het zelfs tot leven te komen, omdat er diepte in komt.
Ik doe dit ook altijd met de chromendelen, en ook in mijn vochtige schuurtje met 80+ procent gaat het niet meer aanslaan.
maar dit niet verder vertellen he,. da's ons geheimpje.
Bijlagen
P1100078.JPG
P1090996.JPG
P1090993.JPG
P1090993.JPG
Plaats reactie