Accesoires Fongers HF 1953

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
wies-pim
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2012, 21.47

Accesoires Fongers HF 1953

Bericht door wies-pim »

Beste mensen,
Ik ben bezig met het opknappen van een Fongers HF uit 1953. Zie Even voorstellen 4-8-12. Dat gaat tot nu toe goed. Nu heb ik een paar vragen over het afmonteren.
De fiets heeft geen standaard en heeft die volgens mij ook nooit gehad. Wat voor soort standaard zat op dat type? Zat er die op af fabriek of zette de fietsenmaker er een op uit zijn voorraad? Montage achter bracket, op achtervorkof aan achteras?
Hetzelfde voor de bel. Fabrieksbel (welk merk/type) of uit de winkel.
Zoals te verwachten viel zijn de kettingkast en jasbeschermers niet origineel. Wat zijn de best gelijkende vervangers? Bijv glanzend of juist niet. Welke merken lijkt het meest?
Welke snelbinders en/of spatlappen werden gebruikt. Er zitten nu (restanten van) Bibea's op.
Van de handvatten (kurk en celluloid?)ontbrak er een, de andere was zwaar beschadigd. Ze moeten dus vervangen worden. Wat zijn de meest gelijkende? Of gewoon zoeken bij de bekende tweedehands/NOS handelaren?
Zijn ergens goed gelijkende handvatten voor de remhevels te krijgen? Deze zijn nl zwaar beschadigd.

Het glas van het Koets A achterlichtje is kapot. Ik wil het huis hergebruiken ivm de originaliteit. Heeft er iemand een achterlicht glaasje? Ik vind het nl zonde om een compleet lampje te kopen en daar alleen het glaasje van te gebruiken.
Heeft iemand een glas voor een FG koplamp. Doorsnede ongeveer 5,5cm. Het glaasje heeft een matte buitenrand.
Voor de zuiverheid heb ik de laatste vragen in de rubriek gevraagd geplaatst. Antwoorden graag via deze rubriek. Aanbiedingen via gevraagd.
Alvast bedankt,
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 670
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Accesoires Fongers HF 1953

Bericht door jrietveld »

Hallo Pim,
Paar antwoorden op je vragen:
- Fongers monteerde in 1953 nog geen standaarden; konden er op worden gezet door de fietsenmaker, maar Fongers had zelf geen modellen.
- Er hoort een Fongers fietsbel op met oud wapen-motief (moeilijk te vinden en erg kostbaar); een Lucas misstaat niet.
- Snelbinders monteeerde Fongers nog niet in dat jaar.
- Er hoort een glanzende lakdoek kettingkast met oogjes op (liefst met opschrift Fongers in het midden).
- Fongers monteerde vanaf ca. 1952 rubberen handvatten met een eigen profiel(moeilijk te vinden); zwarte vervangers moeten wel te vinden zijn.
- compleet Koets lampje uit die periode moet makkelijk te vinden zijn.
groet, Jos Rietveld
Plaats reactie