nieuw lid

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
mennodik
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2015, 17.36

nieuw lid

Bericht door mennodik »

Sinds vorige maand ben ik lid van de vereniging De Oude Fiets en ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Menno Dik, ik ben 71 jaar oud en woon momenteel in Wolvega. Ik was geboren en getogen in Haarlem. Van mijn werkzame leven woonde ik 30 jaar in Australie. Toen ik met pensioen ging ben ik begonnen met het uitzoeken van mijn stamboom. Mede hierdoor was ik op zoek naar het fietsmerk Vesting dat door mijn grootvader in 1913 met zijn broer was begonnen. Mijn oom die tot in de jaren 80 nog hierbij betrokken was, was inmiddels overleden. Op het internet kon ik hierover niet zoveel vinden dus ben ik op zoek gegaan naar de geschiedenis van dat bedrijf en ben daar nog steeds mee bezig. Ook ben ik toen begonnen met het verzamelen van onderdelen van Vesting zoals balhoofdplaatjes etc. Een paar jaar geleden heb ik een nog in redelijke staat verkerende vesting dames fiets uit de jaren 60 gekocht via marktplaats. Begin dit jaar kreeg mijn broer van een vriend een oude vesting heren fiets waarvan ik dacht dat hij van voor 1945 was, maar inmiddels is me mede door het dateringsboekje duidelijk geworden dat hij van 1951 is. Wij zijn van plan om deze fiets zo goed mogelijk terug te brengen naar wat het ooit geweest was. Hierdoor kwam ik uit bij de vereniging en besloot om lid te worden en daarmee ook van de duidelijk bij jullie aanwezige kennis gebruik te kunnen maken. Met vriendelijke groet, Menno Dik.
Durabo88
Berichten: 2493
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: nieuw lid

Bericht door Durabo88 »

Beste Menno,

Ik weet in Hillegom nog een Vesting te staan, schat jaren vijftig of ouder.

Met vriendelijke groeten,

Y.
Sportief fietsend!
TheodK
Berichten: 409
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: nieuw lid

Bericht door TheodK »

beste Menno
welkom bij de vereniging. Leuk dat je met de geschiedenis van Vesting bezig bent. Dat is een van de merken waar we niet veel van weten. Ik heb zelf een aantal oude jaargangen van de Nederlandse Rijwielhandel en daar staan veel advertenties van Vesting in. Ik voeg er eentje bij. Als je die niet kent wil ik er wel een aantal scannen en je mailen. stuur me dan maar even een privemail. Wellicht dat er binnen de club meer informatie over dit merk is. Het zou verder erg leuk zijn als je tzt een artikeltje over Vesting voor ons clubblad "Het Rijwiel" zou willen schrijven.

groet
Theo de Kogel
Bijlagen
dnr vesting.jpeg
dnr vesting.jpeg (324.53 KiB) 10234 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Durabo88
Berichten: 2493
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: nieuw lid

Bericht door Durabo88 »

Sportief fietsend!
nmgnbikes
Berichten: 63
Lid geworden op: 1 feb 2014, 19.28
Locatie: nijmegen

Re: nieuw lid

Bericht door nmgnbikes »

Ik heb hier ook nog een vesting staan.
uit de jaren 50/60 damesmodel.
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: nieuw lid

Bericht door Nicolas »

Leuk!Mijn grootvader begon officieel ook in 1913, en was toen ook direkt klant bij Gebr.Dik in de Schaggelstraat.In den beginne volgens mij een groothandel voor rijwielonderdelen, de verende BSA fiets die ik heb komt bij de gebroeders vandaan, met het eigen merk balhoofdplaatje van het stadswapen van Haarlem erop.
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: nieuw lid

Bericht door Nicolas »

verendee fiets 005 - kopie.JPG
verendee fiets 005 - kopie.JPG (270.18 KiB) 10013 keer bekeken
Hierbij het balhoofdplaatje van de gebroeders Dik
Vesting
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 mei 2019, 09.23

Re: nieuw lid

Bericht door Vesting »

Beste Menno,

Ik ben in het bezit van een Vesting bromfiets en sinds kort ook een Vesting fiets.
Ik ben al een tijdje bezig met historie van Vesting hoe dit is onstaan en dergelijke, veel is mij al bekend maar niet alles en zou graag eens met je willen praten over deze historie om te gebruiken voor mijn verzameling.
mijn email adrss is jager_g@zonnet.nl
alvast bedankt Gerben
Jean-Mi
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2019, 19.45

Re: nieuw lid

Bericht door Jean-Mi »

goedenavond is beste wensen, ik kocht 1 week geleden een Vesting-fiets van een tweedehands dealer in Frankrijk, het merk is onbekend in Frankrijk, ik had graag meer willen weten over dit merk, het jaar van productie, en waar te vinden onderdelen of accessoires die op dat moment hadden kunnen worden gemonteerd. koplampmerk en dynamo



https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... =42&t=6397
Staafiee
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2020, 15.04

Re: nieuw lid

Bericht door Staafiee »

Hallo Menno,
Nou wat leuk dat je bezig bent met een stamboomonderzoek en tevens van alles aan het uitzoeken bent mbt historie rijwielhandel van Dik rijwielen. Grappig en toeval, ik ben ook bezig met het spitten in verleden van mijn familie stamboom en heb ontdekt dat er duidelijke verbanden zijn tussen ons beider voorvaderen. Mijn overgrootvader is namelijk Meindert Stavinga, hij was getrouwd met Wiebina Dik (zus van gebroeders Dik van de rijwielen). Ik weet dat Meindert in Haarlem meerdere rijwielzaken heeft gerund, zeer waarschijnlijk samen met zijn zwagers, onder andere (begin 20e eeuw) de Rijwieltrust in Haarlem. Misschien leuk om elkaar een keer te contacten.
Frank Stavinga uit Haarlem
Plaats reactie