Torpedo Zweigang 1955

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Torpedo Zweigang 1955

Bericht door Fotomaan »

'k Ben vandaag naar de groothandel geweest voor een paar kogeltjes 3/16".
Zag ik daar ineens een Torpedo Zweigang op de plank liggen.
Even gevraagd wat die moest kosten en het eerste wat ze zeiden was € 100.- maar toen de baas er bij kwam bleek dat toch wat minder te zijn.
Meteen meegenomen en omdat er wat roestpikkels door het chroom heen waren gekomen dacht ik met een gebruikte naaf te doen te hebben maar toen ik hem openmaakte kwam ik het typische bruine vet wat ze in de fabriek gebruikten.
De naaf bleek hagelnieuw te zijn!
Had ik weer mazzel.
Het is een Zweigang uit 1955 van Torpedo en het drietje onder het oliepotje geeft aan dat het de bedoeling is om er een wiel van te maken met spaakdikte G12.

Jullie zien wel op de foto's dat de naaf nagenoeg kompleet is maar er zit geen schakelstift met kettinkje bij.
Als iemand nog ergens zo'n ding heeft liggen dan houdt ik me aanbevolen. De moeren zitten er wel bij.
En misschien mist er ook nog wel een stofkop aan de kant van het tandwiel maar dat moet ik nog even uitzoeken.

Ik kom ze niet zo vaak tegen dus ik ga er van uit dat het een redelijk zeldzame naaf is en ik wil er natuurlijk wel een keer mee fietsen. Het schakelaartje voor op het stuur heb ik al.
Nou nog een kabel en een schakelstift.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
Stofdeksel mist helaas ook.
Stofdeksel mist helaas ook.
Zweigang.jpg (197.01 KiB) 9803 keer bekeken
CHW_5495.jpg
CHW_5495.jpg (647.97 KiB) 9806 keer bekeken
CHW_5487.jpg
CHW_5487.jpg (305.21 KiB) 9806 keer bekeken
CHW_5484.jpg
CHW_5484.jpg (284.15 KiB) 9807 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Torpedo Zweigang 1955

Bericht door asterduc »

dat is inderdaad een mooie naaf Charles.

Is het dit model?
Zweigang.jpg
Zweigang.jpg (17.16 KiB) 9799 keer bekeken
Ik ben één dezer dagen bij Paul, die heeft ongetwijfeld zo'n model versteller liggen, alleen moet het een specifiek 2-gang zijn en geen 3-gang.

Het kabelje lijkt in de exploded view identiek aan dat wat ook in een model 55 zit. Mag dan geen probleem zijn om dat ergens te vinden.

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Torpedo Zweigang 1955

Bericht door Fongers1952 »

Hoi Charles,

Lucky you. Vergeef me mijn onwetendheid maar ik dacht dat een Zweigang schakelde door even terug te trappen. Maar dat is dus niet zo begrijp ik?

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Torpedo Zweigang 1955

Bericht door Fotomaan »

Hoi Ed,

Als je zo'n ding voor me kunt vinden dan neem ik hem van je over.
2- of 3gang maakt geloof ik niet uit om het ding te laten werken (ben ik niet zeker van) maar 2 is natuurlijk mooier.

Eigenlijk gaat het om de stift die in de holle as zit met het kettinkje er aan.
Als je daar een van kunt vinden werkt kan het ding weer werken.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Torpedo Zweigang 1955

Bericht door Fotomaan »

Hoi Peter,

Er zijn door F&S Duomatics en Automatics gemaakt die schakelen zonder schakelstift of 'shifter'.
De Duomatic schakelt door even naar achteren te trappen, de Automatic schakelt bij een bepaalde snelheid.
De Zweigang en Dreigang schakelen met een stift met ketting.

Ik fiets al drie jaar met veel plezier met een Duomatic.
Het ding werkt fantastisch.
De Zweigang is ook een zeer mooie naaf, niet alleen van buiten.
'k Moet ook nog zo'n stofkap hebben als ik het goed wil doen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Torpedo Zweigang 1955

Bericht door asterduc »

Peter,

er zijn zover ik weet drie types Zweigang.

- de kabelgeschakelde. Volgens mij zijn deze van begin jaren 20 tot midden jaren 50 gebouwd (ik meen 1954, maar dan is die van Charles een nakomertje :lol: .

- de duomatic die schakelt door een korte terugtrap. Die zijn in 1964 op de markt gekomen.

- De Automatic. Als ik juist geïnformeerd ben is die in 1967 op de markt gekomen. Eigenlijk een duomatic die door een centrifugaalregeling automatisch naar een hogere of lagere versnelling gaat schakelen in functie van de rijsnelheid. De ideale versnellingsnaaf voor blonde vrouwen (daar grap ik hier thuis altijd om, er lopen er hier zo'n paar rond!)

Groeten,
Ed.

--- edit: Charles was me net voor, maar hier heb je dan de bevestiging dat hij niet heeft gelogen :D ---
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: Torpedo Zweigang 1955

Bericht door sleurhut »

Sorry dat ik je topic een beetje kaap, maar ik had een vraag over die naven.

Ik wil graag een 2 gangsnaafje hebben die schakelt als je achteruit trapt, dit omdat ik geen kabels over mijn frame wil hebben lopen (zo clean mogelijk) en graag in de oude stijl. Nu weet ik wel dat deze naven er zijn maar weet iemand hoe ze heten en welke fabrikanten ze aanboden?

erg mooie naaf! zuinig op zijn!, meestal is het chroom kapot of zijn ze kapot (had een sturmey naaf die kapot was, trapte door als je in de 1 reed, opengemaakt en gereviseerd, was een heel stuk van een ring afgebroken die de schakelkooi beweegt. Mooie techniek.

met vriendelijke groet,

Joost
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Torpedo Zweigang 1955

Bericht door Eysfan »

@ Charles
Mooie vondst. Maar heb jij toch niet nodig. Je fietst immers de Posbank over zonder versnellingen! Of zat er toen al zoiets verstopt in je Juncker?

@ Joost
Zoals in deze topic al geschreven maakte Fichtel & Sachs de Duomatic tweeversnellingsnaaf die schakelt door even achteruit te trappen. Kom je in Nederland of Duitsland nog wel eens tegen, maar bij een vroege uitvoering is de kans op een defect groot.
Sinds kort maakt Sturmey Archer een dergelijke naaf, is ook in Nederland nieuw te koop.
Bendix (USA) en Mondial (Italië) hebben ook dergelijke naven gemaakt maar die zijn hier waarschijnlijk nooit verkocht.

De F&S Automatic rijdt minstens zo plezierig als de Duomatic, ook als je niet blond bent :lol: . De Duomatic schakelt immers ook als je alleen maar wilt remmen en helemaal niet wilt schakelen. Deze Automatics bestaan in een uitvoering voor kleine wielen (vouw en groeifietsen) en voor grote wielen. Ze zijn uit dezelfde tijd als de Duomatic maar zeldzamer.
SRAM maakt sinds kort een moderne versie, de Automatix.
Shimano heeft in de jaren '70 ook een automatisch schakelende tweeversnellingsnaaf gemaakt, waarbij het schakelmoment van buitenaf in te stellen was. De plastic stelring hiervoor was denk ik een zwak punt, want ik heb er geen een gezien waar die ring nog op zat.

Veel informatie over de F&S naven vind je hier: http://scheunenfun.de/haupt.htm

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Torpedo Zweigang 1955

Bericht door velophile »

Dag Joost,

Ik heb nog wel een naafje liggen, een R2110 met V als jaarcode.
De betekenis van die kreten vind je op een pagina van mijn site:
http://www.velofilie.nl/Duomatics.htm
De rechtse naaf van FIG.2
Voor de prijs kun je via het mailadres van mijn site even contact opnemen.

Groeten, Wiel
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: Torpedo Zweigang 1955

Bericht door sleurhut »

hallo Wiel,

Je hebt mail :)

Joost
Plaats reactie