Hoi Ed,
Dat lijkt me een goed plan.
Bedankt voor alle moeite.
Er ligt nog wel een versteller van Torpedo bij mij op de plank maar die is voor een 'Dreigang'
Ik vermoed dat die ook wel werkt zonder de derde natuurlijk.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Torpedo Zweigang 1955
Re: Torpedo Zweigang 1955
- Bijlagen
-
- CHW_5538_2.jpg (378.63 KiB) 6202 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Torpedo Zweigang 1955
Ik zag dat je de naaf op MP hebt gezet? Ben je er alweer klaar mee?
groetjes,
Maarten
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Torpedo Zweigang 1955
Hoi Maarten,
Nee hoor, maar ik wilde wel eens weten hoe populair zo'n naaf is.
Er wordt veel naar gekeken maar niemand is bereid om er honderd euro voor te betalen dus ik hou hem lekker zelf.
Vandaag kwam ik een stofkap tegen van een of ander onduidelijk merk maar die paste er precies op dus die heb ik ook.
Nu nog een kabel en ik kan gaan spaken.
Wat doet die naaf eigenlijk? Vertragen of versnellen als je schakelt? Ik heb hem wel opengemaakt maar helemaal nog niet nagedacht over de werking van de naaf.
Daar denk ik nu pas aan.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Nee hoor, maar ik wilde wel eens weten hoe populair zo'n naaf is.
Er wordt veel naar gekeken maar niemand is bereid om er honderd euro voor te betalen dus ik hou hem lekker zelf.
Vandaag kwam ik een stofkap tegen van een of ander onduidelijk merk maar die paste er precies op dus die heb ik ook.
Nu nog een kabel en ik kan gaan spaken.
Wat doet die naaf eigenlijk? Vertragen of versnellen als je schakelt? Ik heb hem wel opengemaakt maar helemaal nog niet nagedacht over de werking van de naaf.
Daar denk ik nu pas aan.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Torpedo Zweigang 1955
Voor meer info moet je eens goed rondstruinen op de site Scheunenfun.de.
Daar staat alles over die naven, ook tekeningen enzo.
Daar staat alles over die naven, ook tekeningen enzo.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Torpedo Zweigang 1955
Hoi Maarten,
Daar heb ik al mee gemaild maar die had geen onderdelen meer van de Zweigang.
De foto's, verhalen en tekeningen zijn inderdaad interessant.
Met een beetje geduld komen de missende onderdelen vanzelf in beeld.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Daar heb ik al mee gemaild maar die had geen onderdelen meer van de Zweigang.
De foto's, verhalen en tekeningen zijn inderdaad interessant.
Met een beetje geduld komen de missende onderdelen vanzelf in beeld.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Torpedo Zweigang 1955
Misschien ben je er inmiddels ook zelf achter: het ringwiel zit vast met het aandrijf-tandwiel verbonden, de naaf kan dus naast de directe aandrijving alleen een bergversnelling hebben. En een stofkap zit er van origine niet onder het tandwiel, jouw naaf was dus bij aankoop compleet. Een niet originele versteller van een 3v-naaf zou ik niet zomaar gebruiken. Als de afstand tussen 1-2 bij de versteller kleiner is dan bij de naaf (en daar heb je grote kans van) wordt de naaf, als het überhaupt werkt, zwaarder belast omdat de zaak niet helemaal in elkaar grijpt. Zou zonde van de naaf zijn.Vandaag kwam ik een stofkap tegen van een of ander onduidelijk merk maar die paste er precies op dus die heb ik ook.
Nu nog een kabel en ik kan gaan spaken.
Wat doet die naaf eigenlijk? Vertragen of versnellen als je schakelt?
De Zweigang wordt ook beschreven in het boekje "Gangschaltungen" van Christian Kuhtz uit de onvolprezen jaren 80-knutselboekenreeks "Einfälle statt Abfälle". De oplossing voor als je geen originele versteller voor de Zweigang hebt: Neem een willekeurige Dreigang-versteller waarbij je alleen tussen de standen 1 en 3 schakelt. In de kabel moet je dan een trekveer tussen plaatsen (b.v. achter bij de overgang van schakelstift naar de kabel) die de overtollige lengte vanuit de versteller compenseert. Heb ik jaren geleden een tijdje uitgeprobeerd, het werkte perfect.
'
Re: Torpedo Zweigang 1955
Toen ik op het internet op zoek was naar de Zweigang kwam ik een foto van Scheunenfun tegen met een verchroomde stofkap. Daardoor nam ik aan dat die er bij hoorde. Ik zal hem nog een keer toevoegen.
Het lijkt me ook niet verkeerd om zo'n ding te monteren eerlijk gezegd.
Die truc met de trekveer is ook een leuke. Weet je zeker dat het hele oppervlak van de tandwielen gebruikt wordt.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het lijkt me ook niet verkeerd om zo'n ding te monteren eerlijk gezegd.
Die truc met de trekveer is ook een leuke. Weet je zeker dat het hele oppervlak van de tandwielen gebruikt wordt.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
- Bijlagen
-
- Zweigang.jpg (197.01 KiB) 6155 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Torpedo Zweigang 1955
Beste Charles,
Ik heb wel eens op zo'n naaf gereden, geschakeld door een drie versnellingen buisversteller. De ene versnelling is een directe overbrenging en de andere via tandwielen. Welke weet ik niet meer. Het rijdt best prettig overigens. Volgens mij is de remmantel verder identiek aan de normale torpedo, maar dat weet ik niet zeker.
Ik was ooit van plan om de naaf die Sjoerd van mij heeft overgenomen in een Zwitsere legerfiets te spaken, daar dit naast de Freilauf en de Modell 29 Dreigang de enige naaf waar de Böni trommelrem op past, moet zijn.
Groeten,
Yorick.
Ik heb wel eens op zo'n naaf gereden, geschakeld door een drie versnellingen buisversteller. De ene versnelling is een directe overbrenging en de andere via tandwielen. Welke weet ik niet meer. Het rijdt best prettig overigens. Volgens mij is de remmantel verder identiek aan de normale torpedo, maar dat weet ik niet zeker.
Ik was ooit van plan om de naaf die Sjoerd van mij heeft overgenomen in een Zwitsere legerfiets te spaken, daar dit naast de Freilauf en de Modell 29 Dreigang de enige naaf waar de Böni trommelrem op past, moet zijn.
Groeten,
Yorick.
Sportief fietsend!