kaarslamp poetsen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
rubberduck
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 aug 2012, 18.59

kaarslamp poetsen

Bericht door rubberduck »

Ik ben bezig met het poetsen van een kaarslamp voor op de fiets.
De kaarslamp is van messing, alleen hij is smerig.
Zelfs zo smerig dat het messing gewoon zwart is.
Weet iemand een andere manier om te poetsen.
Heb iets gelezen over azijn en zout oplossing.
of een nacht in de wc eend leggen, maar ja, dadelijk is alle messing eraf, dus ben er een beetje voorzichtig mee.
ben momentell bezig met het handje, met commandant en brasso poets.

weet iemand een snellere manier?
unfor-be
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2012, 18.32

Re: kaarslamp poetsen

Bericht door unfor-be »

Hallo,

ik weet niet of dit U kan verder helpen, maar ik heb ooit zelf een antiek messing pannetje, welk zich ook in zulke "zwarte" toestand bevond, proper gekregen met verdund zoutzuur. (verkrijgbaar in drogisterij en sommige doe-het-zelf zaken)

echter wel een ongezond werkje (werk dus in openlucht wanneer je dit moest gaan proberen, wegens de dampen die bij gebruik vrijkomen) en draag rubberen handschoenen welke hiervoor geschikt zijn!

Met een borsteltje heb ik steeds kleine oppervlakten met zoutzuur bewerkt. Enkele seconden (en let er op dat het slechts enkele seconden zijn!) laten inwerken en vervolgens weer afspoelen met zuiver water. Blijven herhalen tot het gele messing weer tevoorschijn komt. Wanneer alle zwart is verwijderd, met koperpoetsmiddel (zoals Brasso) oppoetsen en met een doek wat oppolieren.

Voor alle zekerheid misschien eerst op een klein "onzichtbaar" plekje proberen en het resultaat beoordelen.

Groeten,
Steven Tielemans
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: kaarslamp poetsen

Bericht door maartenB »

Hoi,
Een paar dingen:
- Die lampen waren van origine altijd vernikkeld. De nikkel is er dus al een keer afgehaald. Het messing kun je niet wegpoetsen, want dat is volgens mij het basismateriaal. Probeer anders even met een magneet, slechts kleine delen aan de lamp zijn van blik.
- Ik zou gewoon zo'n metalen schuursponsje nemen, een soapy heet dat geloof ik.

succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: kaarslamp poetsen

Bericht door reneke »

Hallo poetsers, mijn ervaring is dat messing en andere aangetaste voorwerpen door dompeling in karnemelk of yoghort weer mooi schoon worden. Hoe lang het aan dit zuur blood gesteld moet worden is persoonlijk. Zelf vind ik het belangrijk dat het zeker niet té nieuw moet worden. Haal het er tussentijds uit en spoel het schoon on der de kraan.
Plaats reactie