SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Bericht door de rode »

oke ; bedankt voor de toelichting en foto,s ; weer wat geleerd ...
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Bericht door Hans van de Stouwe »

Naven zijn er Maarten achter 40 en voor 32 spaken. De wielen waren gevlochten met rvs spaken. Daar komen dus gewone spaken in. verder nog dingen gevonden die mij niet geheel duidelijke zijn. Verwijzing naar een patent heb de in info wat tevinden is erbij gevoegd. Maar hoe het gewerkt heeft is mij niet duidelijk. Het stuur zal adjustable (verstelbaar)(in de hoogte?) ik snap het niet.
Bijlagen
WP_20150919_10_12_30_Pro (Large).jpg
WP_20150919_10_12_30_Pro (Large).jpg (453.07 KiB) 8419 keer bekeken
WP_20150919_10_13_01_Pro (Large).jpg
WP_20150919_10_13_01_Pro (Large).jpg (404.25 KiB) 8419 keer bekeken
PatentNummer in Vorkbuis in Balhoofd 2 (Large).jpg
PatentNummer in Vorkbuis in Balhoofd 2 (Large).jpg (448.48 KiB) 8419 keer bekeken
1900_BSA_Catalogue_12.jpg
1900_BSA_Catalogue_12.jpg (82.41 KiB) 8419 keer bekeken
1900_BSA_Catalogue_13.jpg
1900_BSA_Catalogue_13.jpg (56.85 KiB) 8420 keer bekeken
Handel gedemonteerd (Large).jpg
Handel gedemonteerd (Large).jpg (453.85 KiB) 8420 keer bekeken
Patent bovenkant stuur  (Large) (Large).jpg
Patent bovenkant stuur (Large) (Large).jpg (349.87 KiB) 8420 keer bekeken
WP_20150919_09_36_29_Pro (Large).jpg
WP_20150919_09_36_29_Pro (Large).jpg (362.09 KiB) 8420 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans,
Mij lijkt dat het patent wat op de vorkbuis staat betrekking heeft op de sleuf in de vork die het samenknijpen op de stuurbuis vergemakkelijkt.
De knevel boven op het stuur is me een raadsel.
Hoe zit de stang onderaan vast? is die aan het uiteinde van de stuurbuis in een conus gedraaid of gewoon in een vast gesloten uiteinde met schroefdraad?

In dat laatste geval zou je denken dat de bovenkant van het stuur gedraaid kan worden ten opzichte van de stuurbuis??

Groeten,
Maarten
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Hans,

zie dat je al aardig met de Fiets bezig bent, ga je er mee rijden op de Tweed Run?
Grapje, zou het stuur zelf niet verstelbaar zijn dus niet de stuurstang maar alleen het stuur zoals sommige fietsen uit die periode?

Groetjes Hans

Zie dat het antwoord van Maarten gelijk is aan dat van mij.
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Bericht door Hans van de Stouwe »

Hoe dit mechaniese deel, de rest ontbreekt, verbinding heeft met de blokkeering? er heeft een kantel handel/blokkering onder de voorsprong van het stuur gezeten. Zal Cees van de Bovenkamp maandag bellen. hij is nu op pad met de scooter.
Bijlagen
WP_20150919_13_31_57_Pro (Medium).jpg
WP_20150919_13_31_57_Pro (Medium).jpg (334.15 KiB) 8410 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans, nu ik zie dat het voor er uit komt met ook een scharnier gat kan het niets anders zijn dan een parkeerrem.
Die driewielers willen wegrollen als je afstapt. In tegenstelling met een tweewieler die niet op zich zelf kan staan.
Ik denk dat het mechanisme zo is geweest dat bij het aandraaien
de band of velg rem werd geactiveerd zodat er een parkeerrem ontstond.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
Die kant had ik nog niet op gedacht. Met Theo de K nog vrijdagmorgen erover gesproken. Binnendoor stempelrem.
Maar dit klinkt me praktieser. Remhevel drukgeven. Handel blokkeren met lossen of aandraaien en de pal hiermee blokkeren.
ik weet inmiddels als je niet oplet dat een driewieler wegrolt. Bedankt voor het meedenken.
Nu ik even heb nagedacht stempelrem binnendoor en buitenlangs de remhevel bedienen met duimhandel zoals de eerste philips-remhandels. Leuk project.
Verklaard ook het oliegaatje boven het onderst balhoofdlug.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Bericht door maartenB »

Fijn dat je de naven en stuur enzo er ook bij hebt. Al met al een leuk project!
Met bijzondere details weer, rond 1900 was een mooie periode voor de Britse fietsen.

Succes Hans!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Bericht door Michiel Röben »

Hans,
Ik heb nog zon voorvork liggen zonder de buis het stuur in. Eeen keer van Fietser gekregen. Als je hem kunt gebruiken mag je m wel hebben. Stuur even een berichtje aan Ireneva@casema.nl dan hoor ik het wel.

Groeten,

Michiel ;)
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Bericht door Hans van de Stouwe »

Michiel,die kan ik zeker gebruiken mail is onderweg
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Plaats reactie