Pagina 1 van 3

SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Geplaatst: 7 sep 2015, 12.56
door 9Bicy6clet!!3
Hierbij Foto,s van te restaureren driewieler ,onderdelen zijn gemerkt met BSA, helemaal compleet op het zadel na,geen merk bekend,

Groetjes Hans

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Geplaatst: 15 sep 2015, 11.11
door 9Bicy6clet!!3
De Tricycle wordt momenteel door Hans van de Stouwe onder handen genomen die tevens de Nieuwe eigenaar van de Fiets is, ik heb gisteren al een stukje werk gezien van het stuur, de Fiets komt uit 1899, ik denk dat als de Fiets klaar is er een mooi stukje vakwerk op wielen staat,misschien krijg ik dan spijt maar hij is in goede handen bij Hans,

groetjes Hans

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Geplaatst: 15 sep 2015, 19.00
door Hans van de Stouwe
Heb onderste balhoofdlug een nummer gevonden wat ook terug komt op de buis van de vork in het balhoofd. Sorry dat er een foto upside staat. Het lukt mij niet om dit anders te krijgen.
Je kunt het nummer lezen als 99i73 of als 99173 Aangezien BSA onderdelen leverde denk ik aan een kleine fabrikant die in 1899 aan de 73 fiets bezig was. Ik ga de driewieler wel de BSA noemen.
De achteras is inmiddels uit elkaar en tandwielen van differentieel zijn nog in orde. De tanden van het achtertandwiel zijn goed gebruikt. Het plaatje achterop wat mist is het kleine model met de vermelding van het Starley patent uit 1892

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Geplaatst: 15 sep 2015, 19.21
door gerritkan
Leuke fiets Hans .
Ben je nog wel even mee bezig .
Al af beeldingen gevonden van hoe ze er destijds uitgezien heeft ?

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Geplaatst: 16 sep 2015, 17.56
door Hans van de Stouwe
Gerrit,
Hier een advertent plus wat catalogus plaatjes.

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Geplaatst: 16 sep 2015, 20.34
door maartenB
Ja gaaf zeg, echt zo'n tijdsbeeld!

Je maakt er vast wat moois van Hans.

Heb je eigenlijk al naven, voor de achterwielen? Lijken me lastig te vinden. Of kun je gewone naven zo verbouwen dat ze over die 'puntjes' passen?

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Geplaatst: 16 sep 2015, 21.00
door de rode
misschien een wat vreemde vraag en aub niet verkeerd opvatten ; maar waren deze modellen van oorsprong bedoeld voor mindervaliden of b.v oude mensen die hun evenwicht niet goed konden bewaren ? ik zie anders het voordeel of nut van drie wielen niet zo [ lely was b.v ook een fabrikant van dergelijke rijwielen / hulpmiddelen ]

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Geplaatst: 16 sep 2015, 22.25
door 9Bicy6clet!!3
Hallo De Rode,

vroeger werd er door jongeren wel uit de vroege periode voor en rond 1900 wedstrijden gereden op 3 wielers dus dat heeft niets met ouderdom of invalide te maken, je kan het niet vergelijken met de 3 wielers van nu,of de Fietsen van Lely die wel bedoeld zijn voor minder valide mensen, 3 wielen was veiliger (soms) te rijden als een Hoge Bi of safety Fiets, duik maar eens in de Fiets historie,

groetjes Hans

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Geplaatst: 16 sep 2015, 22.44
door Maarten Waarlé
Klopt!
In Engeland zie je met regelmaat driewielers in gebruik bij jong en oud.
Deze vond ik bij het openslaan van de eerste beste ''The boneshaker'' (vergelijkbaar met het rijwiel).
The boneshaker no 197 spring 2015
The boneshaker no 197 spring 2015
002.JPG (268.71 KiB) 10721 keer bekeken

Zeer sportieve Selbach taper tube tricycle met racer Jack Rossiter in het zadel.

Groeten,
Maarten

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT

Geplaatst: 17 sep 2015, 12.50
door 9Bicy6clet!!3
3 Wieler wedstrijd, zie foto,

Groetjes Hans