Moulton mark 1

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Moulton mark 1

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Met al dat prehistorische geweld en de dinosaurusfietsen van de laatste tijd zocht ik het om eens wat moderners aan te pakken.

Al enkele jaren terug kocht ik in Berlicum een blauwe Moulton fiets. Een raar ding wat me wel altijd had aangetrokken door de uitgesproken ontwerp eigenzinnigheid. Niet alleen de totale vorm maar ook de toepassing van rubber vering,de telescopisch verende voorvork en de popnageltjes die je overal in het frame tegen komt spraken me aan.
Nu is het zo ver gekomen om het ding uit elkaar te halen en te herstellen.

Deze fiets is gebouwd in 1963 het zelfde jaar als ik zelf het licht zag maar
ik moet zeggen dat de fiets me moderner over komt dan ik zelf ben!
De fiets uit elkaar
De fiets uit elkaar
001.JPG (278.91 KiB) 10394 keer bekeken
De fiets is ontworpen door Dr Alex Moulton , een ingenieur
die de rubber vering van de BMC Mini heeft bedacht en dus samenwerkte en bevriend was met Sir Alec Issigonis.
De fiets is ook neergezet in een tijd dat iedereen nog bouwde op de wijze zoals dat vanaf de rover safety geschiede.
Een gesoldeerd ruitftame met relatief grote wielen.

Alex Moulton heeft dit ter discussie gesteld en is een nieuwe weg ingeslagen. De details omtrent deze ontwerpfilosofie en de achtergronden ken ik te weinig om een goed beeld te geven.
Er is echter een site van de club van Mouton eigenaren/liefhebbers waar alles uit de doeken wordt gedaan.

Ook Wiel, Velofilie heeft een interessant stuk geschreven over
de Moulton en hoe die te restaureren.
Dankzij zijn verhaal kon ik bijvoorbeeld de achtervering los maken zonder het rubber te mollen.
achtervering Moulton
achtervering Moulton
004.JPG (283.5 KiB) 10394 keer bekeken
Wat echter wel gesneuveld is is de pen die de achterbrug doet veren. Ik ben daar niet te rouwig om omdat ik uit de informatie van de diverse site`s al begrepen had dat deze pen een enorme worsteling kon geven om los te krijgen.
De Moulton is in eerste instantie gebouwd door Moulton zelf in zijn fabriek in Bradford on Avon. Dit na een afwijzing door Raleigh. Moulton was aanvankelijk niet van plan
om zelf te gaan bouwen maar door Raleigh`s weigering er iets in te zien is hij zelf aan de slag gegaan.
Het enorme succes van de Moulton fiets bracht Moulton er toe een tweede fabriek te zoeken om productie te kunnen garanderen en vond deze bij de British Motor Corporation die ook al de Mini produceerde.
Mijn fiets komt uit die autofabriek. Op de zadellug staat K 63 geperst en dat staat voor Kirkby (dicht bij Liverpool)waar de BMC fabriek stond.
K 63
K 63
002.JPG (260.25 KiB) 10394 keer bekeken
Blijkbaar waren er met name in deze fabriek wat kwaliteitsproblemen , zo werd er blijkbaar geen vet gebruikt bij de montage en was het soldeerwerk wat minder goed dan mag worden verwacht.
Vandaar dus ook de vastzittende pen van de achterbrug. Ik heb de boel los moeten boren naar dat een aanvankelijke gang onder de pers geen resultaat gaf.
De bronzen bussen zijn gelukkig heel gebleven en een nieuwe as draaien is geen enkel probleem.

Klein ander mankementje is de achterbrug.
scheurvorming
scheurvorming
005.JPG (274.58 KiB) 10394 keer bekeken

Wiel schrijft er ook over; de brug is te zwak. en zo ook bij mijn fietsje.
In de modellen na ik meen 1965 zit een nieuwe verbeterde versie van deze brug. De gebogen vorm van de vorkjes is dan recht getrokken.Of het er mee te maken heeft weet ik niet maar je herkent ze wel daarmee.

Al met al een reuze leuk project en ik zal nog wel eens wat posten met het verloop van deze restauratie.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Moulton mark 1

Bericht door Hans van de Stouwe »

Een mooi project Maarten.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Moulton mark 1

Bericht door maartenB »

Ja juist al die eigenwijze constructies maken het natuurlijk de moeite waard. Werden ze eigenlijk veel verkocht? Je ziet die fietsjes toch nog best eens aangeboden.

Later had je een versie met een soort ladderframe, echt geweldig!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Moulton mark 1

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, precies.
Spreekt me wel aan, constructeurs die een nieuwe weg in slaan en daar dan ook succes mee hebben.
Je hebt in het verleden ook wel van die kansloze rariteiten
gehad die je nu in een museum kan bekijken maar de Moulton had veel succes en Raleigh baalde ook van de gemiste kans.
Ze hebben zelf ook een kleinewielen fiets gebouwd maar die had
ballonbanden en een slechter rijgedrag. Later verkocht Moulton zijn fiets alsnog aan Raleigh.
Raleigh bouwde tegen de zin van Moulton een versie zonder voorvering die al spoedig terug geroepen moest worden voor extra versteviging in het balhoofd.
Weer veel later is het Moulton verhaal terug verkocht aan Alex Moulton. Ik denk dat uit die latere periode die ladder (eifeltoren?) variant komt.

Ook een leuke versie op het thema!

Overigens vind ik het eerste model het z.g. F frame ook gewoon mooi van verhouding.



Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Moulton mark 1

Bericht door Maarten Waarlé »

Inmiddels heb ik de achterbrug gesoldeerd. He ziet er wel weer stevig uit.
las schoon gemaakt
las schoon gemaakt
002 (800x600).jpg (213.93 KiB) 10279 keer bekeken
slechte doorvloeiing
slechte doorvloeiing
005 (800x600).jpg (254.44 KiB) 10279 keer bekeken
gesoldeerd
gesoldeerd
007.JPG (269.18 KiB) 10279 keer bekeken
Wiel heeft op zijn site aangegeven hoe de achterbrug verstevigd kan worden. Op zich een gezonde gedachte echter ik ga bij deze fiets voor authentiek.
Kilometers worden er niet meer mee gemaakt en eerlijk gezegd was de ontstane schade, het uitscheuren van het aangrijpvlak van de rubber vering in relatie tot het intersieve gebruik bijna verwaarloosbaar.
Je kan aan het kleine achtertandwiel zien dat de fiets intensief is gebruikt . Ook het chroom op de cranks is niet verroest maar wel weggepoetst door broekspijpen. Om maar aan te geven dat er veel kilometers gefietst zijn .

Wat me wel tegen staat bij dit soort soldeerverbindingen is dat een plaatdikte materiaal tegen een buis is gesoldeerd. Zonder werkelijke overlap dus. Ik heb altijd geleerd dat solderen gaat over oppervlakken aan elkaar zetten. Je zou bijna kunnen zeggen lijmen.
Bij de achterbrug constructie is er daar waar gescheurd is geen sprake van oppervlak wat elkaar raakt. Het is als het ware galast maar dan met een materiaal wat je niet op trek kan belasten.

De volgende job is stak maken en spuiten in dat frisse metalic blauw.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Moulton mark 1

Bericht door velophile »

Hallo Maarten,

Ik zie dat je vordert met de Moulton; ik heb nog een setje NOS 37x349 twee-kleur bandjes liggen, zonder reflectie.
Als je belangstelling daarvoor hebt, mail dan even:
http://www.velofilie.nl/contact.htm

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Moulton mark 1

Bericht door maartenB »

Mooi werk Maarten,
maar verbazend dat ze zo vreemd 'zwak' construeerden.
Je zou van zo'n ingenieur toch anders verwachten!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Moulton mark 1

Bericht door Maarten Waarlé »

Wiel, dat is interessant .Ik mail je!

Maarten, inderdaad vreemd. Ik weet wel van de rolstoelenwereld en trouwens ook van de Franse auto ontwerpers dat men soms
een keuze maakt die fabricage-technisch goedkoper is maar puur
constructief z`n nadelen heeft.
Soms loopt dat uit de hand en moeten er duizenden producten terug gehaald worden voor een wijziging.
Was de Citroen DS in het begin ook niet een en al kinderziekte?
Bij Moulton is de achterbrug gemodificeerd na enige tijd zo als meerdere onderdelen waardoor het uiteindelijk resulteerde in de MK2.

Groeten,
Maarten
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Moulton mark 1

Bericht door gerritkan »

image.jpeg
image.jpeg (148.05 KiB) 10237 keer bekeken
Hallo Maarten .

Leuk een Moulton inderdaad een eigenzinnig ontwerp .
De mijne is een winkel dochter , maar de de jaren stilstand tellen ook en zijn ook te zien.
Wordt het een als nieuw restauratie of een nieuw oude ?

.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Moulton mark 1

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,

Ik vroeg me al af hoe het zat met de Moulton MK1 van je. Nu weet ik het weer.
Zal vast weer een mooie fiets worden. Ik zou nog wel eens zo'n Moulton racefiets willen bezitten. Maar die zie je mar heel weinig langskomen en behoorlijk prijzig dacht ik zo. Succes met je fiets. Je zult je handen voorlopig wel weer vol hebben met de recente aankopen. Ben zeer benieuwd naar de Raleigh damesfiets.

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie