Moulton mark 1

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Moulton mark 1

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuke foto Gerrit. Jullie met z`n twee`en.

Mijn Moulton moet weer aardig netjes worden. Ik probeer ook transfers en nieuw balhoofdplaatje uit Engeland te krijgen.
Overigens is het chroom nog redelijk maar bv op de achtervelg
weggeremd. Dus helemaal fris als nieuw wordt het niet meer.

Ik vind trouwens wel dat fietsen vanaf de jaren 30 er netjes uit horen te zien. Die hele oude fietsen mogen in een roestige staat zijn maar zodra er chroom op zit dan moet het niet totaal verroest en rommelig zijn. Ik realiseer me dat ik niet precies kan zeggen waar de grens ligt en hoe dat voor mij werkt.

Michiel, Ik kom morgen met wat foto`s van m`n fraaie Raleigh.
De fiets is uit 1908 en blijkt een originele nederlandse Wesling Amsterdam import te zijn! heel vaag zie je nog een transfer met kroon staan.
De fiets moet jaren onaangeroerd zijn gebleven.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Moulton mark 1

Bericht door Michiel Röben »

Beetje of topic als het mag?
Wesling was volgens mij de enige die import had in Nederland, hoe het precies zit weet ik niet. De logo' s van Raleigh waren voor export fietsen. Die vielen buiten de garantie regels van Raleigh England... Alle 3 mijn Raleighs zijn Nederlandse Raleigh fietsen. Alleen de kruisdrager heeft ze niet meer omdat die helemaal overgekwast was. Gelukkig heb ik nog een transfer van balhoofd van Raleigh. Waanzinnig mooie fiets Maarten. maar dat had je al wel gemerkt aan mijn reactie eerder.

Groeten,

Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Moulton mark 1

Bericht door Michiel Röben »

Ik bedoel natuurlijk kruisframe...
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Moulton mark 1

Bericht door hansvdw »

En tijdje terug alweer, de laatste post over Maartens Moulton. Ik heb hem over kunnen nemen in het gelukkige besef dat hij de kwetsbare achtervork al heeft aangepakt. Voor mij was het vooral veel poetsen, nieuw vet, nieuwe kogels en daarna spuiten.

De Moulton is uit oktober 1963, het eerste bouwjaar. Leuk om hem weer op de weg te zetten.

Alle is nog origineel, behalve een paar schroefjes, een busje dat behulpzaam is bij de achtervering en het voorwiel. Het voorwiel dat erbij zat, had een Duits naafje en 24 spaken. Ik heb ervoor gekozen het te vervangen door een modern Brompton voorwiel met 28 spaken, zoals het hoort.
Een uitdaging was het metalen plaatje waarop het rubber van de achtervork was geplakt. Dit was geheel vergaan. Gelukkig vond ik op eBay voor een prikkie een beschadigde vork, echter met een onbeschadigd metalen plaatje.
Chroom heb ik weer behoorlijk netjes gekregen dankzij baden in citroenzuur. Nabewerken met staalwol en ter bescherming dun insmeren met Renaissance wax.

De kleur is nog steeds Kingfisher Blue, echter niet de Moulton ijsvogel tint, maar die van Jaguar. Behoorlijk afwijkend, maar ik vind hem mooier en er rijden genoeg blauwe Moultons rond, dus er is niets verloren gegaan.

De belettering klopt ook niet helemaal. In een impuls aangeschaft, maar bij nadere bestudering net afwijkend van het origineel. Vooral aan de a is dat goed te zien.

Enfin, het begin van de wederopbouw is er. Een paar stadia verder zal ik nog eens een fotootje posten.

Groeten,
Hans
Bijlagen
A3044D13-E237-4185-85EE-D264CCDC7C5D.jpeg
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Moulton mark 1

Bericht door maartenB »

wow die is mooi aan het worden Hans!
Dat chroom, heb je daar voor-na foto's van? Ik denk dat veel mensen hiermee worstelen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Moulton mark 1

Bericht door hansvdw »

Ha Maarten, ik heb deze restauratie minder goed gedocumenteerd dan zou moeten omdat de fiets vrijwel geheel gedemonteerd tot mij kwam. Normaal gesproken fotografeer ik me een ongeluk om precies te kunnen herleiden hoe alles in elkaar zat.

Een tijdje terug heb ik op het forum n.a.v. de Moulton echter een topic gewijd aan roest. Nog even samengevat:

- het onderdeel 48 uur leggen in water gemengd met citroenzuur (15 gram per halve liter);
- daarna goed afspoelen met water, drogen en nabewerken met de fijnste staalwol (000);
- dan ter bescherming dun insmeren met Renaissance wax. Eerst gebruikte ik Owatrol olie, maar dat blijft naar aanvoelen en ziet er niet fraai uit (net plastic). Renaissance wax werd aangeraden door Jeroen Zuiderwijk. Het is nieuw voor mij, maar het oogt goed. Hoe lang het duurt voor de onvermijdelijke roest zich weer aandient zal vooral afhangen van hoe de fiets wordt gebruikt. Deze Moulton zal netjes worden gestald en alleen bij mooi weer worden uitgelaten voor een ritje.

groeten,
Hans
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Moulton mark 1

Bericht door m-gineering »

Michiel Röben schreef: 13 okt 2015, 17.29 Hoi Maarten,

Ik vroeg me al af hoe het zat met de Moulton MK1 van je. Nu weet ik het weer.
Zal vast weer een mooie fiets worden. Ik zou nog wel eens zo'n Moulton racefiets willen bezitten. Maar die zie je mar heel weinig langskomen en behoorlijk prijzig dacht ik zo. Succes met je fiets. Je zult je handen voorlopig wel weer vol hebben met de recente aankopen. Ben zeer benieuwd naar de Raleigh damesfiets.

Groeten,
Michiel ;)
Dave Moulton is een typische engelse 'working class' framebouwervan racefietsen, die tegenwoordig in de VS (NC) leeft en boeken en liedjes schrijft. Ik geloof niet dat er veel parallelen zijn tusen Dave en the late Dr Moulton, CBE, FREng,FiMechE, RDI of 'The Hall, Bradford on Avon ;)

Voor klassieke Moultons is er Tony Hadlands ' the Moulton Bicycle (er is ook een ' The Spaceframe Moultons over Am serie), en the Rolls-Royce heritage trust heeft een zeer lezenswaardige (320p) biografie uit gegeven
/Marten
Plaats reactie