Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
In dit topic wil ik een kort overzicht geven rond de werkzaamheden van mijn laatste project.
Het betreft het opmaken van een Gazelle herenfiets uit 1955.
Mogelijk krijgen lezers hierdoor interesse en inspiratie en geven experts tips en advies.
Deze fiets komt uit de recent verkochte fietsenverzameling van Ligtvoet. Ik ben van mening dat de fiets in de eerste jaren zeer intensief is gebruikt en daarna voor lange tijd is weggezet. Bij het wegzetten is de fiets goed in de olie gezet waardoor veel moois is bewaard gebleven. Enkele onderdelen zijn daarbij echter vergeten, zoals de naven (daar kon men waarschijnlijk moeilijker bij).
Tevens zijn de banden en het linnen van kettingkast en jasbeschermers sterk uitgedroogd door de waarschijnlijk vochtvrij gehouden ruimte.
Hoedanook, de fiets stond ergens verstopt in een hoekje en er bleek weinig interesse voor te zijn, mogelijk ook door het kleine frame (55cm).
Hierbij alvast een foto voor en na. Wat mij vooral boeide aan de fiets was de 100% originaliteit. Niet één onderdeel was vervangen. Dat heb ik ook zo proberen houden en het is behoorlijk gelukt ook.
Volgende onderdelen zijn echter vervangen:
- kogels
- electrische bedrading
- buitenbanden
- velgen
- spaken
- beschermlaag tussen zadeldek en veren
- huls van de achternaaf
- remstangetje voor
- binnenband achteraan
- hulsjes van de trappers
- remhevel aan de achterste trommelrem
- zadelstrop
Copie van de 1955 Nr1 brochure
en de prijscourant van die tijd
Het betreft het opmaken van een Gazelle herenfiets uit 1955.
Mogelijk krijgen lezers hierdoor interesse en inspiratie en geven experts tips en advies.
Deze fiets komt uit de recent verkochte fietsenverzameling van Ligtvoet. Ik ben van mening dat de fiets in de eerste jaren zeer intensief is gebruikt en daarna voor lange tijd is weggezet. Bij het wegzetten is de fiets goed in de olie gezet waardoor veel moois is bewaard gebleven. Enkele onderdelen zijn daarbij echter vergeten, zoals de naven (daar kon men waarschijnlijk moeilijker bij).
Tevens zijn de banden en het linnen van kettingkast en jasbeschermers sterk uitgedroogd door de waarschijnlijk vochtvrij gehouden ruimte.
Hoedanook, de fiets stond ergens verstopt in een hoekje en er bleek weinig interesse voor te zijn, mogelijk ook door het kleine frame (55cm).
Hierbij alvast een foto voor en na. Wat mij vooral boeide aan de fiets was de 100% originaliteit. Niet één onderdeel was vervangen. Dat heb ik ook zo proberen houden en het is behoorlijk gelukt ook.
Volgende onderdelen zijn echter vervangen:
- kogels
- electrische bedrading
- buitenbanden
- velgen
- spaken
- beschermlaag tussen zadeldek en veren
- huls van de achternaaf
- remstangetje voor
- binnenband achteraan
- hulsjes van de trappers
- remhevel aan de achterste trommelrem
- zadelstrop
Copie van de 1955 Nr1 brochure
en de prijscourant van die tijd
Laatst gewijzigd door asterduc op 20 aug 2012, 09.01, 1 keer totaal gewijzigd.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Prachtig mooie fiets geworden.
Knap dat je de kettingkast en de jasbeschermers hebt weten te redden ondanks dat ze zo uitgedroogd waren.
Lijkt me een uitdaging waar veel geduld voor nodig is.
Mooi werk.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Knap dat je de kettingkast en de jasbeschermers hebt weten te redden ondanks dat ze zo uitgedroogd waren.
Lijkt me een uitdaging waar veel geduld voor nodig is.
Mooi werk.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Dank je Charles.Fotomaan schreef:Knap dat je de kettingkast en de jasbeschermers hebt weten te redden ondanks dat ze zo uitgedroogd waren.
Dat linnen viel al bij al nog goed mee.
Het was een werk dat ik tot het allerlaatst heb uitgesteld en waar ik behoorlijk bang voor was.
Het grote geheim tot het slagen van dit werk was DE ZON.
Door de ontzettende hitte van de laatste dagen werd de kettingkast, en ook de jasbeschermers, ontzettend soepel. Een 10°C hogere temperatuur maken een wereld van verschil. Het is Meinert Moos die me destijds heeft gezegd, werk nooit aan een koude kettingkast, stook ze warm en hou het warm.
De originele schade viel ook best mee. Er zaten geen gaten in, alleen maar scheuren.
Dit is hoe ik de herstelling heb aangepakt.
Eerst alles grondig gereinigd met lauw water en detergent, vervolgens goed afgespoeld en voorzichtig in de zon te drogen gehangen.
Wanneer het linnen goed warm was, is het open gelegd om de beschadigde delen te bekijken en te merken.
Het linnen is op een gestruktureerde en met wax voorziene formicaplaat gelegd, dan de vezels volledig plat geduwd. Met een warmlijmpistool voorzien van zwart lijmpatroon (Bosch) zijn dan de vezels tegen elkaar aan verbonden. Dit resulteert in het beeld op de foto. Wanneer de lijm gestold is ben ik met de warme punt over te lijm gegaan om zodoende de lijm te laten uitvloeien in een groter oppervlak. Daardoor werd het oppervlak mooi glad (geen foto jammergenoeg)
Om Het doek op die plaats sterker te maken en de scheur bij warm weer niet te laten lossen is er dan een stuk kunstleder dmv contactlijm over het gehele oppervlak gekleefd. Hier heb ik gemerkt dat een teveel aan contactlijm onmiddellijk moet worden weggenomen omdat het toxische solvent de lak snel laat oplossen.
De kast is gemonteerd in de volle zon, dat ging uitermate eenvoudig en op een klein scheurtje na (door teveel haast), dat ondertussen is hersteld, zonder verdere schade. De oorsponkelijke schade is goed weggewerkt, de grote scheur is natuurlijk zichtbaar maar dicht en mooi strak.
Afgewerkt heb ik het geheel met zwart leervet, waarbij ik mij de vraag stel of dit wel verstandig was. Het geheel is nu redelijk glanzend. Misschien was rijwielolie een betere keuze.
Gouden raad van tante kaat: wacht op de zon als je kettingkast je lief is en neem vooral je tijd
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Weer een prachtig project Ed!
Ligtvoet, dat is, was, toch de Gazelle dealer uit Eindhoven. De beste fietsenzaak in mijn jeugd.
Gr. Gerard.
Ligtvoet, dat is, was, toch de Gazelle dealer uit Eindhoven. De beste fietsenzaak in mijn jeugd.
Gr. Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Gerard,Gerard schreef:Weer een prachtig project Ed!
Ligtvoet, dat is, was, toch de Gazelle dealer uit Eindhoven. De beste fietsenzaak in mijn jeugd.
zover ik het begrepen heb was het inderdaad geen kleine zaak en hadden ze ook een enorme privéverzameling. Meer details heb ik echter niet, daar zullen anderen meer over kunnen vertellen.
Groeten,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
hier nog fotos mbt de restauratie van de trappers.
Voor 15 à 30 euro koop je een set nieuwe NOS trappers. Voor die prijs kun je de oude niet in ere herstellen, maar goed, een gezonde portie idealisme is bij het restaureren altijd meegenomen.
De trappers zoals ze op de fiets stonden.
Mooi zagen ze er niet meer uit en ronddraaien was al evenmin hun sterkste kant.
De rubberblokken zijn in een kleine ultrasoon reiniger geplaatst die gevuld was met warm water en een detergent. Ze kwamen er spierwit uit. Of dit nu door het warme water, de ultrasone golven of het detergent komt is me niet bekend. Er kwam letterlijk een dun laagje af. Ik vermoed dat het warme water hiervoor verantwoordelijk was.
Alle metaaldelen zijn eveneens op bovenbeschreven manier gereingd, wel is er bij het metaalreinigen nog een roestverwijderaar aan toegevoegd. Let op de 2 spatbordplaatsjes en de spatbord moeren uit speciale messing legering. Die komen er chemisch gereinigd uit. Vooral de roestverwijderaar is het de oorzaak van. Alle chroomwerk is additioneel nog opgepoliert op de poliermolen.
De sterk geroeste askokers zijn vervangen door aluminiumbuis die perfect op maat is afgezaagd en daarna glanzend opgepolierd. De kogels, maat 5/72" !!!, zijn vervangen door nieuwe exemplaren.
en hier de pedalen gemonteerd op de fiets.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat, zowel optisch als functioneel.
Voor 15 à 30 euro koop je een set nieuwe NOS trappers. Voor die prijs kun je de oude niet in ere herstellen, maar goed, een gezonde portie idealisme is bij het restaureren altijd meegenomen.
De trappers zoals ze op de fiets stonden.
Mooi zagen ze er niet meer uit en ronddraaien was al evenmin hun sterkste kant.
De rubberblokken zijn in een kleine ultrasoon reiniger geplaatst die gevuld was met warm water en een detergent. Ze kwamen er spierwit uit. Of dit nu door het warme water, de ultrasone golven of het detergent komt is me niet bekend. Er kwam letterlijk een dun laagje af. Ik vermoed dat het warme water hiervoor verantwoordelijk was.
Alle metaaldelen zijn eveneens op bovenbeschreven manier gereingd, wel is er bij het metaalreinigen nog een roestverwijderaar aan toegevoegd. Let op de 2 spatbordplaatsjes en de spatbord moeren uit speciale messing legering. Die komen er chemisch gereinigd uit. Vooral de roestverwijderaar is het de oorzaak van. Alle chroomwerk is additioneel nog opgepoliert op de poliermolen.
De sterk geroeste askokers zijn vervangen door aluminiumbuis die perfect op maat is afgezaagd en daarna glanzend opgepolierd. De kogels, maat 5/72" !!!, zijn vervangen door nieuwe exemplaren.
en hier de pedalen gemonteerd op de fiets.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat, zowel optisch als functioneel.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
- Locatie: Gazelle(g) Brabant
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
schitterend werk ed!
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Beste Ed,
Ziet er allemaal weer prachtig uit zeg!
Wat is detergent?
Een kleine tip over het gebruik van aluminium in combinatie met stalen delen, gebruik altijd kunstofringetjes op maat om de electrische verbinding tussen beide metalen te onderbreken. Doe je dit niet, dan krijg je electrolyse, wat voor jouw pedalen betekend dat het zwakkere metaal (aluminium) snel dof wordt en wit uit zal slaan.
Het is misschien handiger om de volgende keer verchroomd messing of koperbuis uit van oude gas- of waterleidingen te gebruiken.
Dat ultrasonische aparaatje geeft echt een schitterend resultaat, staat ook nog op mijn verlanglijst!
Ik heb met pedaalrubbers alleen wel de ervaring dat NOS witte pedaalrubbers erg snel zwartig/smerig worden. Hopelijk blijven die van jou goed schoon. Misschien nog inspuiten met iets waterafstotends dat niet glad wordt?
Groeten,
Yorick.
Ziet er allemaal weer prachtig uit zeg!
Wat is detergent?
Een kleine tip over het gebruik van aluminium in combinatie met stalen delen, gebruik altijd kunstofringetjes op maat om de electrische verbinding tussen beide metalen te onderbreken. Doe je dit niet, dan krijg je electrolyse, wat voor jouw pedalen betekend dat het zwakkere metaal (aluminium) snel dof wordt en wit uit zal slaan.
Het is misschien handiger om de volgende keer verchroomd messing of koperbuis uit van oude gas- of waterleidingen te gebruiken.
Dat ultrasonische aparaatje geeft echt een schitterend resultaat, staat ook nog op mijn verlanglijst!
Ik heb met pedaalrubbers alleen wel de ervaring dat NOS witte pedaalrubbers erg snel zwartig/smerig worden. Hopelijk blijven die van jou goed schoon. Misschien nog inspuiten met iets waterafstotends dat niet glad wordt?
Groeten,
Yorick.
Sportief fietsend!
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
gewoon zeepYorick Vermeulen schreef:Wat is detergent?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Detergent
Electrolyse is me bekend en bij het plaatsen van sanitair hou ik er rekening mee dat koper en galva niet met elkaar in aanraking komen.Yorick Vermeulen schreef:gebruik altijd kunstofringetjes op maat om de electrische verbinding tussen beide metalen te onderbreken. Doe je dit niet, dan krijg je electrolyse.
Het is misschien handiger om de volgende keer verchroomd messing of koperbuis uit van oude gas- of waterleidingen te gebruiken.
Dat hier bij een fiets op gelet moet worden daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik ben benieuw wanneer dit proces gaat aanvangen, ga het zeker in de gaten houden. Verchroomde koperleiding had ik ook kunnen gebruiken maar die buis is dunwandiger en past niet mooi in de uitfrezing van de pedaalankers, vandaar dat alu genomen is. Zo leer je weer wat!
Zet je verwachtingen van een ultrasoon reiniger niet te hoog. Ik denk dat het bekomen resultaat een combinatie is van verschillende faktoren, waaronder warm water, reinigingsmiddel en roestverwijderaar.Yorick Vermeulen schreef:Dat ultrasonische aparaatje geeft echt een schitterend resultaat, staat ook nog op mijn verlanglijst!
Ik heb met pedaalrubbers alleen wel de ervaring dat NOS witte pedaalrubbers erg snel zwartig/smerig worden. Hopelijk blijven die van jou goed schoon. Misschien nog inspuiten met iets waterafstotends dat niet glad wordt?
Ondertussen heb ik zo'n dikke honderd km gereden op de fiets en de pedalen zijn ... niet meer wit!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Hoi Ed,
Mooi werk hoor.
Ik ben zelf ook altijd bezig om pedalen een nieuw leven te geven en dan staat bij mij de functionaliteit altijd voorop.
Het vervangen van het buisje is een leuke tip.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Mooi werk hoor.
Ik ben zelf ook altijd bezig om pedalen een nieuw leven te geven en dan staat bij mij de functionaliteit altijd voorop.
Het vervangen van het buisje is een leuke tip.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.