asterduc schreef:maartenB schreef:Ha, op zeer kleine details na was dat model Gazelle in 1938 natuurlijk ook de 'neue klasse' van Gazelle!
zo had ik het nog niet bekeken Maarten.
Was er dan rond die periode een wezenlijke verandering op de Nr1 of de toermodellen algemeen bij Gazelle?
- de voorrem van links naar rechts dacht ik.
- opgesoldeerd achterlicht?
- crankstel?
- introductie sport modellen?
Het zou mooi zijn als we - samen met André en Maarten Waarle - eens een overzicht van de wijzigingen in de toermodellen rond die tijd konden maken.
In elk geval in of rond 1938:
- aangesoldeerd achterlicht op de luxere modellen
- nieuwe spatbordprofiel, waarvan de zijranden iets minder steil omlaag lopen. (Ik zoek nog een achterscherm met het oude profiel, trouwens.)
En ergens rond die jaren, wellicht iets later (46-47?):
- de letters van het ingeslagen 'Gazelle' veranderen in 'GAZELLE'
- de spatbordstangen met direct ingeschroefde boutjes worden vervangen door spatbodstangen met boutje + los moertje
- het tandwielblad met dikke rand wordt van geperst staal .
De sportmodellen weet ik helaas niets van. Dat is niet persoonlijk bedoeld (ha ha) maar ze zijn er gewoon niet in mijn lengte. De enige sportgazelles die ik heb zijn drie Champion Mondials, waarvan 2 met 65 cm. frame