Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955

Bericht door asterduc »

fietser schreef:Hier de beloofde foto's.
bedankt fietser en excuses voor de late reactie.
Dit maakt het allemaal heel duidelijk nu.
Zo'n adapter is wel te maken met niet teveel moeite denk ik. De vraag is dan nog hoeveel druk er nodig is om het klemmetje de kop in te duwen, maar dat probeer ik eerstdaags wel eens uit.
Btw, met dergelijk adapter en een tik van de hamer moet het ook al wel lukken denk ik.
Nogmaals bedankt voor de info en de duidelijke foto.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955

Bericht door Durabo88 »

Beste Ed en fietser,

Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht om een kettingkast met de haakjes na te maken, maar heb toch besloten om dit op een wat modernere manier te doen. Dus bewaar ik nu van kapotte lakdoeken de haakjes met stalen draad, dus datgeen wat je met stiksel op het doek kunt bevestigen. Dit wil ik ooit nog eens met leer tot een kettingkast verwerken.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955

Bericht door asterduc »

Vorig weekend hadden we in ons dorp een rally met voertuigen tot WW2.
Deze foto wou ik jullie niet onthouden.
Gazelle 1955 vs Mercedes Benz 1938.JPG
Gazelle 1955 vs Mercedes Benz 1938.JPG (367.62 KiB) 5072 keer bekeken
Het kleine leeftijdsverschil van zo'n 15 jaar zie je amper.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955

Bericht door maartenB »

Ha, op zeer kleine details na was dat model Gazelle in 1938 natuurlijk ook de 'neue klasse' van Gazelle!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955

Bericht door asterduc »

maartenB schreef:Ha, op zeer kleine details na was dat model Gazelle in 1938 natuurlijk ook de 'neue klasse' van Gazelle!
zo had ik het nog niet bekeken Maarten.

Was er dan rond die periode een wezenlijke verandering op de Nr1 of de toermodellen algemeen bij Gazelle?

- de voorrem van links naar rechts dacht ik.
- opgesoldeerd achterlicht?
- crankstel?
- introductie sport modellen?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
1tm100
Berichten: 153
Lid geworden op: 9 jun 2013, 12.45

Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955

Bericht door 1tm100 »

xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955

Bericht door maartenB »

asterduc schreef:
maartenB schreef:Ha, op zeer kleine details na was dat model Gazelle in 1938 natuurlijk ook de 'neue klasse' van Gazelle!
zo had ik het nog niet bekeken Maarten.

Was er dan rond die periode een wezenlijke verandering op de Nr1 of de toermodellen algemeen bij Gazelle?

- de voorrem van links naar rechts dacht ik.
- opgesoldeerd achterlicht?
- crankstel?
- introductie sport modellen?
Het zou mooi zijn als we - samen met André en Maarten Waarle - eens een overzicht van de wijzigingen in de toermodellen rond die tijd konden maken.
In elk geval in of rond 1938:
- aangesoldeerd achterlicht op de luxere modellen
- nieuwe spatbordprofiel, waarvan de zijranden iets minder steil omlaag lopen. (Ik zoek nog een achterscherm met het oude profiel, trouwens.)

En ergens rond die jaren, wellicht iets later (46-47?):
- de letters van het ingeslagen 'Gazelle' veranderen in 'GAZELLE'
- de spatbordstangen met direct ingeschroefde boutjes worden vervangen door spatbodstangen met boutje + los moertje
- het tandwielblad met dikke rand wordt van geperst staal .

De sportmodellen weet ik helaas niets van. Dat is niet persoonlijk bedoeld (ha ha) maar ze zijn er gewoon niet in mijn lengte. De enige sportgazelles die ik heb zijn drie Champion Mondials, waarvan 2 met 65 cm. frame :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie