Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955
Geplaatst: 20 aug 2012, 08.54
In dit topic wil ik een kort overzicht geven rond de werkzaamheden van mijn laatste project.
Het betreft het opmaken van een Gazelle herenfiets uit 1955.
Mogelijk krijgen lezers hierdoor interesse en inspiratie en geven experts tips en advies.
Deze fiets komt uit de recent verkochte fietsenverzameling van Ligtvoet. Ik ben van mening dat de fiets in de eerste jaren zeer intensief is gebruikt en daarna voor lange tijd is weggezet. Bij het wegzetten is de fiets goed in de olie gezet waardoor veel moois is bewaard gebleven. Enkele onderdelen zijn daarbij echter vergeten, zoals de naven (daar kon men waarschijnlijk moeilijker bij).
Tevens zijn de banden en het linnen van kettingkast en jasbeschermers sterk uitgedroogd door de waarschijnlijk vochtvrij gehouden ruimte.
Hoedanook, de fiets stond ergens verstopt in een hoekje en er bleek weinig interesse voor te zijn, mogelijk ook door het kleine frame (55cm).
Hierbij alvast een foto voor en na. Wat mij vooral boeide aan de fiets was de 100% originaliteit. Niet één onderdeel was vervangen. Dat heb ik ook zo proberen houden en het is behoorlijk gelukt ook.
Volgende onderdelen zijn echter vervangen:
- kogels
- electrische bedrading
- buitenbanden
- velgen
- spaken
- beschermlaag tussen zadeldek en veren
- huls van de achternaaf
- remstangetje voor
- binnenband achteraan
- hulsjes van de trappers
- remhevel aan de achterste trommelrem
- zadelstrop
Copie van de 1955 Nr1 brochure
en de prijscourant van die tijd
Het betreft het opmaken van een Gazelle herenfiets uit 1955.
Mogelijk krijgen lezers hierdoor interesse en inspiratie en geven experts tips en advies.
Deze fiets komt uit de recent verkochte fietsenverzameling van Ligtvoet. Ik ben van mening dat de fiets in de eerste jaren zeer intensief is gebruikt en daarna voor lange tijd is weggezet. Bij het wegzetten is de fiets goed in de olie gezet waardoor veel moois is bewaard gebleven. Enkele onderdelen zijn daarbij echter vergeten, zoals de naven (daar kon men waarschijnlijk moeilijker bij).
Tevens zijn de banden en het linnen van kettingkast en jasbeschermers sterk uitgedroogd door de waarschijnlijk vochtvrij gehouden ruimte.
Hoedanook, de fiets stond ergens verstopt in een hoekje en er bleek weinig interesse voor te zijn, mogelijk ook door het kleine frame (55cm).
Hierbij alvast een foto voor en na. Wat mij vooral boeide aan de fiets was de 100% originaliteit. Niet één onderdeel was vervangen. Dat heb ik ook zo proberen houden en het is behoorlijk gelukt ook.
Volgende onderdelen zijn echter vervangen:
- kogels
- electrische bedrading
- buitenbanden
- velgen
- spaken
- beschermlaag tussen zadeldek en veren
- huls van de achternaaf
- remstangetje voor
- binnenband achteraan
- hulsjes van de trappers
- remhevel aan de achterste trommelrem
- zadelstrop
Copie van de 1955 Nr1 brochure
en de prijscourant van die tijd