Even voorstellen
Geplaatst: 22 aug 2012, 00.20
Daar het blijkbaar een gewoonte is , wil ik zeker niet onderdoen en mezelf even voorstellen.
Mij naam is Steven Tielemans; afkomstig en woonachtig in het zuiden van de provincie Antwerpen in België.
40 jaar en werkzaam als ruiter bij de Belgische federale bereden politie.
Toevallig in het fietsenwereldje terecht gekomen daar de vrouw op zoek was naar een "nieuwe" fiets om de 26 incher, daterende van haar communie, (ondertussen ook 30 jaar oud dus)te vervangen.
Als liefhebber en verzamelaar van antiek groeide al snel het idee om een "antieke" fiets aan te schaffen. Na wat zoeken werd er een gevonden, weliswaar in gerestaureerde staat, doch belangrijk voor ons, rijklaar.
Een Westvlaamse Leeuw (voorloper van de Flandria, voor 1928) werd aangekocht.
Daar het liefde op het eerste zicht was voor deze oude fiets, werd al dadelijk gezocht naar een herenfiets. Even later gevonden bij een particulier in Hasselt welke hem bestempelde als een vooroorlogse rijkswacht-dienstfiets.
Deze wisselde ook al gauw van eigenaar en met ietswat kosten en inspanning werd hij in orde gezet. Merk is mij echter onbekend daar het balhoofdplaatje niet meer aanwezig is. (En gezien ik eigenlijk leek ben op fietsgebied kan ik hierop ook niet onmiddellijk een merk kleven)
Enkele maanden geleden in Duitsland dan een Gazelle- omafiets met stangbediende trommelremmen uit juni 1934 gevonden welke na een 400-kilometer lange reis ook zijn weg naar hier heeft gevonden. Daar deze niet volledig in orde was werd beroep gedaan op Paul Guldentops uit Ranst (door sommigen onder u wel gekend) om aan wisselstukken te raken. Gezien hij van oordeel was dat de stukken best origineel konden zijn, doch hijzelf hier niet direct over beschikte, werd voorgesteld om met Ed uit Antwerpen (u beter bekend misschien als "Asterduc") contact op te nemen, gezien zijn specialisatie in gazelle- fietsen. Hij bezorgde me ondertussen geschikte velgen (er werden ooit andere velgen opgezet)en bijhorende ijzeren spaken. (Waarvoor mijn oprechte dank!!!)
Echter wat niet op het eerste zicht werd gezien, doch achteraf bij een proefrit werd vastgesteld, was dat de linkerkrank ooit een flinke deuk heeft gekregen en vermoedelijk "zo goed als mogelijk" terug in vorm werd gezet.
Echter staat deze niet voor de volle 100% zoals het moet en de pedaalas begint te kraken wanneer hij wat zwaarder wordt belast. Eerst werd gedacht aan een onvolkomendheid bij de pedaal, doch 3 verschillende pedalen geprobeerd, doch steeds met hetzelfde resultaat.
Weerom met Ed contact opgenomen met de vraag of hij hiervoor een vervangstuk had. gezien hij hierover niet beschikte werd mij door hem aangeraden om me in te schrijven op dit forum en hierop dezelfde vraag te stellen.
En hier zijn we dan!
Mijn toekomstplannen wat fietsen betreft: graag zou ik nog ooit in het bezit komen van een safety-bike wanneer de gelegendheid zich ooit zou voordoen om een betaalbaar en ei-zo-na in orde gezet exemplaar aangeboden te krijgen.
Groeten,
Steven (unfor-be)
Mij naam is Steven Tielemans; afkomstig en woonachtig in het zuiden van de provincie Antwerpen in België.
40 jaar en werkzaam als ruiter bij de Belgische federale bereden politie.
Toevallig in het fietsenwereldje terecht gekomen daar de vrouw op zoek was naar een "nieuwe" fiets om de 26 incher, daterende van haar communie, (ondertussen ook 30 jaar oud dus)te vervangen.
Als liefhebber en verzamelaar van antiek groeide al snel het idee om een "antieke" fiets aan te schaffen. Na wat zoeken werd er een gevonden, weliswaar in gerestaureerde staat, doch belangrijk voor ons, rijklaar.
Een Westvlaamse Leeuw (voorloper van de Flandria, voor 1928) werd aangekocht.
Daar het liefde op het eerste zicht was voor deze oude fiets, werd al dadelijk gezocht naar een herenfiets. Even later gevonden bij een particulier in Hasselt welke hem bestempelde als een vooroorlogse rijkswacht-dienstfiets.
Deze wisselde ook al gauw van eigenaar en met ietswat kosten en inspanning werd hij in orde gezet. Merk is mij echter onbekend daar het balhoofdplaatje niet meer aanwezig is. (En gezien ik eigenlijk leek ben op fietsgebied kan ik hierop ook niet onmiddellijk een merk kleven)
Enkele maanden geleden in Duitsland dan een Gazelle- omafiets met stangbediende trommelremmen uit juni 1934 gevonden welke na een 400-kilometer lange reis ook zijn weg naar hier heeft gevonden. Daar deze niet volledig in orde was werd beroep gedaan op Paul Guldentops uit Ranst (door sommigen onder u wel gekend) om aan wisselstukken te raken. Gezien hij van oordeel was dat de stukken best origineel konden zijn, doch hijzelf hier niet direct over beschikte, werd voorgesteld om met Ed uit Antwerpen (u beter bekend misschien als "Asterduc") contact op te nemen, gezien zijn specialisatie in gazelle- fietsen. Hij bezorgde me ondertussen geschikte velgen (er werden ooit andere velgen opgezet)en bijhorende ijzeren spaken. (Waarvoor mijn oprechte dank!!!)
Echter wat niet op het eerste zicht werd gezien, doch achteraf bij een proefrit werd vastgesteld, was dat de linkerkrank ooit een flinke deuk heeft gekregen en vermoedelijk "zo goed als mogelijk" terug in vorm werd gezet.
Echter staat deze niet voor de volle 100% zoals het moet en de pedaalas begint te kraken wanneer hij wat zwaarder wordt belast. Eerst werd gedacht aan een onvolkomendheid bij de pedaal, doch 3 verschillende pedalen geprobeerd, doch steeds met hetzelfde resultaat.
Weerom met Ed contact opgenomen met de vraag of hij hiervoor een vervangstuk had. gezien hij hierover niet beschikte werd mij door hem aangeraden om me in te schrijven op dit forum en hierop dezelfde vraag te stellen.
En hier zijn we dan!
Mijn toekomstplannen wat fietsen betreft: graag zou ik nog ooit in het bezit komen van een safety-bike wanneer de gelegendheid zich ooit zou voordoen om een betaalbaar en ei-zo-na in orde gezet exemplaar aangeboden te krijgen.
Groeten,
Steven (unfor-be)