Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
unfor-be
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2012, 18.32

Even voorstellen

Bericht door unfor-be »

Daar het blijkbaar een gewoonte is , wil ik zeker niet onderdoen en mezelf even voorstellen.

Mij naam is Steven Tielemans; afkomstig en woonachtig in het zuiden van de provincie Antwerpen in België.

40 jaar en werkzaam als ruiter bij de Belgische federale bereden politie.

Toevallig in het fietsenwereldje terecht gekomen daar de vrouw op zoek was naar een "nieuwe" fiets om de 26 incher, daterende van haar communie, (ondertussen ook 30 jaar oud dus)te vervangen.

Als liefhebber en verzamelaar van antiek groeide al snel het idee om een "antieke" fiets aan te schaffen. Na wat zoeken werd er een gevonden, weliswaar in gerestaureerde staat, doch belangrijk voor ons, rijklaar.
Een Westvlaamse Leeuw (voorloper van de Flandria, voor 1928) werd aangekocht.

Daar het liefde op het eerste zicht was voor deze oude fiets, werd al dadelijk gezocht naar een herenfiets. Even later gevonden bij een particulier in Hasselt welke hem bestempelde als een vooroorlogse rijkswacht-dienstfiets.

Deze wisselde ook al gauw van eigenaar en met ietswat kosten en inspanning werd hij in orde gezet. Merk is mij echter onbekend daar het balhoofdplaatje niet meer aanwezig is. (En gezien ik eigenlijk leek ben op fietsgebied kan ik hierop ook niet onmiddellijk een merk kleven)

Enkele maanden geleden in Duitsland dan een Gazelle- omafiets met stangbediende trommelremmen uit juni 1934 gevonden welke na een 400-kilometer lange reis ook zijn weg naar hier heeft gevonden. Daar deze niet volledig in orde was werd beroep gedaan op Paul Guldentops uit Ranst (door sommigen onder u wel gekend) om aan wisselstukken te raken. Gezien hij van oordeel was dat de stukken best origineel konden zijn, doch hijzelf hier niet direct over beschikte, werd voorgesteld om met Ed uit Antwerpen (u beter bekend misschien als "Asterduc") contact op te nemen, gezien zijn specialisatie in gazelle- fietsen. Hij bezorgde me ondertussen geschikte velgen (er werden ooit andere velgen opgezet)en bijhorende ijzeren spaken. (Waarvoor mijn oprechte dank!!!)

Echter wat niet op het eerste zicht werd gezien, doch achteraf bij een proefrit werd vastgesteld, was dat de linkerkrank ooit een flinke deuk heeft gekregen en vermoedelijk "zo goed als mogelijk" terug in vorm werd gezet.

Echter staat deze niet voor de volle 100% zoals het moet en de pedaalas begint te kraken wanneer hij wat zwaarder wordt belast. Eerst werd gedacht aan een onvolkomendheid bij de pedaal, doch 3 verschillende pedalen geprobeerd, doch steeds met hetzelfde resultaat.

Weerom met Ed contact opgenomen met de vraag of hij hiervoor een vervangstuk had. gezien hij hierover niet beschikte werd mij door hem aangeraden om me in te schrijven op dit forum en hierop dezelfde vraag te stellen.

En hier zijn we dan! ;)

Mijn toekomstplannen wat fietsen betreft: graag zou ik nog ooit in het bezit komen van een safety-bike wanneer de gelegendheid zich ooit zou voordoen om een betaalbaar en ei-zo-na in orde gezet exemplaar aangeboden te krijgen.

Groeten,

Steven (unfor-be)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door asterduc »

dag Steven,

leuk dat je erbij komt, zo wordt het beperkte groepje Belgen toch weer wat groter, al zullen we hier nooit in de meerderheid raken tegen fietsverzamelend Nederland.

Aan die oude zwarte crank gaat iemand je hier beslist kunnen helpen.

Ruiter bij de bereden politie: dat is wel een heel apart beroep. Ik ben nog steeds in het bezit van min eerste Trial motor, een TL125S anno 1978. Tijdens een vakantie in Spanje merkte een Amerikaan mij op en vertelde volgende anekdote:
"In California werden de paarden tijdens de opstanden van einde 70er jaren vervangen door deze Honda TL125S trial motoren, omdat de paarden teveel schrikten van de explosieven die gebruikt werden."

Die Amerikaan heeft mij later nog een herkenningsstikkermet bijkomende informatie opgestuurd van de brigade. Omdat ze te weinig indruk maakten op de betogers zijn de motoren later terug vervangen door paarden meen ik mij te herinneren.

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Fotomaan »

Hoi Steven,

Welkom bij de club.
Die crank heb ik liggen maar je moet even de lengte, hart op hart opmeten.
De diameter van het gat voor de as zal wel 16mm zijn maar meet het ook maar even op. Je weet maar nooit.
De lengte is belangrijk omdat Gazelle verschillende lengtes heeft geleverd.
Waarschijnlijk het verschil tussen een heren- en damesfiets.
Als de maten overeenkomen kan ik hem opsturen.
Weet je overigens zeker dat het aan de crank ligt?
Het eerste waar ik aan denk als ik een trapas hoor kraken is de lagering.
Het is me wel eens overkomen dat ik vierkante kogels uit een trapas haalde. Kogels met een plat vlak aan een kant.

Is de trapas van het type Tompson of BSA?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2490
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Even voorstellen

Bericht door Durabo88 »

Beste Steven,

Welkom op het forum.
Ik denk net als Charles dat het trapaslager schade heeft. Haal dat aub eerst even open, vervang de kogels en gebruik nieuw lagervet.
De cranck is vaak gewoon te richten. Hiervoor gebruik ik altijd een lange Bahco. Als je wat dichter in de buurt woonde, had ik gezegd kom meteen even langs voor een kop koffie.

Hopelijk krijgt de Belgische/Vlaamse vereniging ook nog eens zo'n mooi forum, dan kunnen we internationale discussies houden. :-)

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
unfor-be
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2012, 18.32

Re: Even voorstellen

Bericht door unfor-be »

Hallo Ed, Charles en Yorick,

met dank voor het warme onthaal!!!

eerst even mijn excuses voor de late reactie, maar heb het zeer druk de laatste dagen en vind niet altijd onmiddellijk de tijd om te reageren. :?

zoals door Ed nogmaals aangehaald ben ik op zoek naar een linkse krank voor een gazelle "omafiets" met stangbediende trommelremmen van 1934.

Deze krank dient zwart te zijn (gezien de originele ook in het zwart is).
Echter dien ik nog wel de juiste lengte en diameters van de gaten na te meten. Ik zal dit zo snel mogelijk proberen te doen. de lengte van centrum gat pedaalas tot centrum gat trapas bedraagt 16,6 cm (dit had ik reeds gemeten)

Op aangeven van Charles en Yorick wil ik wel proberen het trapashuis uit elkaar te halen (voor mij de eerste keer! :shock: ) om de toestand van de lagers na te gaan en eventueel te vervangen.
De oude krank rechten is volgens mij onbegonnen werk Yorick, daar hij in het verleden precies al gerecht werd, doch niet naar behoren. Zo staat de pedaal ietwat scheef op de krank en is het heel moeilijk om de ganse pedaalas in de krank geschroefd te krijgen, daar volgens mij het gat ook een deuk heeft gekregen.

Ik had nog willen vragen of jullie weten dat de deksels die het trapashuis afsluiten (weet de juiste benaming niet) gewone rechtse draad hebben of ook afhankelijk van de kant, linkse en rechtse draad heeft (zoals de pedalen)???
Toch even interessant denk ik om weten voor ik eraan begin te sleutelen :roll:

Alvast bedankt voor jullie tips en raad!!! Gezien ik nogal tamelijk leek ben op fiets-sleutel-gebied, toch altijd handig om van jullie te leren ;)

Groeten,
Steven
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Fotomaan »

Hoi Steven,

Tja, da's nou weer pech want de crank die ik heb liggen is 180mm 'hart op hart'.
Zwart kan je zo'n ding altijd maken natuurlijk dus dat was het probleem niet geweest.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Even voorstellen

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Steven,

Interessante fiets, zeker gezien de leeftijd .
Vroege Gazelle fietsen met tommelremmen kom je niet vaak tegen.
Met vroeg bedoel ik dan voor 1938 plm.

Mijn vriendin heft er een uit 1936.
Gazelle 1936.JPG
Gazelle 1936.JPG (434.05 KiB) 6914 keer bekeken
Een belangrijk kenmerk van Gazelle`s voor 1937 is dat de trommelrem voor nog aan de linker kant zit.na 36 verhuisde die naar rechts en werd de positie van de cup in de naaf ook anders . De conus van de vroege modellen is langer, m.a.w. de cup zit dieper in de naaf.

Als het gaat om het vervangen van een Gazelle crank gaat het in eerste plaats om het type trapas
Charles heeft zeker gelijk met de 16mm die een trapas van Gazelle kan meten (anders dan veel fietsen die een inch maat hebben)
Er is echter bij het thomson type (stofplaat draait mee met de as en er zit een moer voor)sprake van een 17mm as.

Klein verschil voor en na oorlogs is het lettertype op de crank ; GAZELLE na de oorlog plm en Gazelle voordien.

Ook leuk om te weten en toevallig goed zichtbaar op de trapascup van mijn vriendin`s fiets ;
In de jaren van Uw fiets
had Gazelle een nummering voor haar slijtagedelen met daarop maand en jaar. Op deze trapascup staat een 12 en een 5.
December 1935. De fiets is uit 1936 wat dus wel kan kloppen.
BSA trapas met trekmoeren en het oude remstangen systeem van Gazelle
BSA trapas met trekmoeren en het oude remstangen systeem van Gazelle
Gazelle 1936 2.JPG (391.57 KiB) 6914 keer bekeken
Het type trapas met BSA cups (schroefdraad in het frame) heeft aan de niet ketting kant normale draad en aan de ketting kant linkse draad. Het type trapas met meedraaiende stofkap en dikke as heeft aan de niet ketting kant linkse draad(met de klok mee los).
Een derde type as van Gazelle is die met vaste groefkogellagers Het lijkt aan de buitenkant wat op BSA maar de hele konstruktie is wat groter van diameter.
Ik ben op dit moment kwijt of daar sprake is van linkse dan wel rechtse draad.

Groet,
Maarten
BE1967
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jun 2022, 12.19

Re: Even voorstellen

Bericht door BE1967 »

"Gazelle een nummering voor haar slijtagedelen met daarop maand en jaar. Op deze trapascup staat een 12 en een 5.
December 1935. De fiets is uit 1936 wat dus wel kan kloppen."

Waar staat deze nummering precies? Kan je hier een foto van posten?
BE1967
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jun 2022, 12.19

Re: Even voorstellen

Bericht door BE1967 »

Maarten Waarlé schreef: 25 aug 2012, 12.05 Hallo Steven,

Mijn vriendin heft er een uit 1936.

Groet,
Maarten
Staat er al een varkensneusje op de achterste velg? Kan dit voor dit jaar?
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Even voorstellen

Bericht door ReinvB »

Ik denk dat je het spatbord bedoelt ? Volgens mij kwamen de geintegreerde achterlichten pas na 1938, al kan er een hoop met een fiets gebeuren in zijn leven.
Plaats reactie