Geklungel met velgbiezen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Geklungel met velgbiezen

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Ik ben op dit moment voor mijn Fongers CCG-60 de zwarte en groene velgbiezen aan het aanbrengen. De zwarte zijbiezen en middenbies breng ik aan met behulp van afplaktape en schilderen. Dit lukt aardig, maar niet niet precies. Dit kan ik voor de middenbies aardig met de groene biezen corrigeren. De zwarte biezen op de zijkant van de velg zijn lastiger en worden minder netjes.

Iemand tips?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: Geklungel met velgbiezen

Bericht door sleurhut »

ja, heb wel eens iemand gezien met een solex die gewoon de velg zelf op een plat oppervlak legde, een blokje hout nam, daar op de juiste hoogte zijn stift (hij biest met een stiftje) aan bevestigt en dan gewoon langzaam langs de binnenkant van de velg gaan, moet ook te doen zijn met een kwast denk ik zolang je genoeg verf hebt.

joost
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Geklungel met velgbiezen

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Yorick,

Ik herken wel iets van wat Joost schrijft.
Ik werk namelijk ook met stift als het gaat om velgbiezen.
Niet echt sterk maar anderzijds zit het op sommige van m`n fietsen al weer jaren. Soms poets ik het er ook weer een beetje af om een wat sleedser beeld te krijgen.
Werkt goed. Ik werk ook meestal vanuit een kompleet draaiend wiel zodat je de geleiding van uit het draaiende wiel kan
toepassen. Dat geeft wel enige houvast.Dat zwarte randje daar waar de band begint is wel een mooi detail. Gazelle`s met Kroonprinz velgen hadden het ook. Zal dan wel een Kr. Prinz ding zijn.

Ik las (op marktpl)dat je een trapas en balhoofd materiaal voor je vroege Fongers zoekt.
Kun je nog eens uitleggen wat er precies stuk/ versleten is.
Ik heb mogelijk nog wat liggen. Mijn fiets ligt nu uit elkaar en de trapas is bij deze fiets nog zeer redelijk . Een putje in de conus met linkse draad.Voor het overige is alles netjes wat me wel verbaasd gezien de slijtage van de pedaalrubbers. Er is flink gefietst met deze Fongers.

Wil je ook eens kijken of je achterremhoef (van je CCG 60)breder is dan die van voor en of de achterremschoen wat naar binnen is geplaatst met een busje.
Ik ben voor m`n fiets bezig met een klein onderzoekje ivm deze achterrem.
hieronder een fototje van wat ik bedoel
remblokhouder achter Fongers.JPG
remblokhouder achter Fongers.JPG (257.22 KiB) 8486 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Geklungel met velgbiezen

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten en Joost,

Zo'n stift heb ik helaas niet, ik werk met een biezentrekker met wieltje. Wellicht kom ik met de kwast en een draaiend wiel voor de zijnkanten al een heel eind. We zullen zien.

Mijn remblokhouders achter zijn vrijwel precies hetzelfde. Even uit mijn hoofd heeft mijn remblokje een vaste bus. Zijn dit de originele remblokhouders of de jaren 50/60 vervangers? De bus zit er omdat de afstand tussen de achterremblokken groter is dan aan de voorkant. Dit was origineel al zo. Om dit de corrigeren zitten achter twee bussen. Mijn voorrem had niet twee van die gaten om het remblokje in te zetten, dus dat was een ander setje (met inschuifbare blokjes).

In de bijlage wat foto's van de trapas. Het balhoofd moet ik nog foto's van maken.

Groeten, Yorick.
Bijlagen
S5009312.jpg
S5009312.jpg (376.72 KiB) 8472 keer bekeken
S5009310.jpg
S5009310.jpg (366.28 KiB) 8472 keer bekeken
S5009308.jpg
S5009308.jpg (357.24 KiB) 8472 keer bekeken
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Geklungel met velgbiezen

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

En van de balhoofdlagers heb ik net even snel wat foto's gemaakt.

Als je de maten nodig hebt, dan wil ik die ook nog wel even opnemen binnenkort.

Bij de trapas is vooral de cone aan de tandwielzijde erg ingelopen, maar die aan de andere zijde kan ook het best worden vervangen. In één cup zit een pit direct op het loopvlak. Als het kan vervang ik het liefst alles, maar als de cones ook met een opvrisbeurtje (naslijpen) weer gebruikt kunnen worden, dan is dat ook goed.

Het balhoofdlager heeft nog zwaarder kuren er zijn stukjes uit het randje van de onderste lagerschaal gebroken (zie foto).

Groeten,

Yorick.
Bijlagen
S5009639.JPG
S5009639.JPG (421.35 KiB) 8471 keer bekeken
S5009638.JPG
S5009638.JPG (392.63 KiB) 8471 keer bekeken
S5009635.JPG
S5009635.JPG (351.48 KiB) 8471 keer bekeken
S5009633.JPG
S5009633.JPG (361.07 KiB) 8471 keer bekeken
S5009632.JPG
S5009632.JPG (362.57 KiB) 8471 keer bekeken
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Geklungel met velgbiezen

Bericht door asterduc »

Yorick Vermeulen schreef:De zwarte biezen op de zijkant van de velg zijn lastiger en worden minder netjes.

Iemand tips?
Yorick,
het is niet identiek hetzelfde werk of resultaat, maar misschien krijg je er wel inspiratie door om jouw biezen in orde te krijgen.

Volgende fotos (34 tem 37) laten zien hoe de middenband op mijn velgen is getrokken. Kijk ook naar de videolink in de eerste foto.
1. https://picasaweb.google.com/lh/photo/t ... directlink
2. https://picasaweb.google.com/lh/photo/8 ... directlink
3.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/0 ... directlink

Lijnbiezen op de velg doe ik net zoals Maarten aangeeft, op de ronddraaiende velg terwijl hij in de wielrichter staat. Je wiel moet dan uiteraard mooi recht gespaakt zijn :D
Dat heb ik zowel al met een stift als een biezentrekker gedaan. De stift ging het eenvoudigst.
Ook heb ik eens een poging gedaan met een trekpen, maar dat was ellende omdat er slechts inkt in de trekpen was voor 1/3de van de omtrek. Dus 3 aanzetpunten en dat ging helemaal fout. De echte biezentrekkers deden het vroeger echter wel op deze manier (is mij verteld). :roll:

Succes.
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Nanno Bennink
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2012, 10.49

Re: Remhoef. Fongers CCG

Bericht door Nanno Bennink »

Maarten,
Van mijn CCG fiets en ook van de BB fiets is de achter remhoef ruw gemeten 8 mm breder dan die van voor.
Het remschoentje, die ik bij heb laten maken, is voor de achter rem verlengd om goed onder de velg te komen.
Oude remschoentjes zijn nauwelijks of niet meer te vinden, dat zal de reden zijn dat ik al heel veel "eigen"oplossingen heb gezien.
Veel succes.
Nanno Bennink
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Geklungel met velgbiezen

Bericht door Maarten Waarlé »

Yorick en Nanno,

Zeer bedankt voor jullie antwoorden omtrent de achterrem.
Het leek me ook zelf al de juiste oplossing voor de bredere hoef.
zie ook de foto, ik heb daar de voorrem(donker exemplaar) gecopierd maar wel met een langere as.
voor en achterremblokhouder.JPG
voor en achterremblokhouder.JPG (389.76 KiB) 8445 keer bekeken
Yorick, wat betreft de trapas van jouw fiets .Ik kan je daar en heel eind mee helpen. Ik heb wel iets liggen (en over) wat nog fris is.Ik ga er van uit dat de as van jouw fiets uitgaand 15mm is(de as-gaten in de cranks zo gezegt)
Wat betreft het balhoofd, daar ga ik komend weekeinde meer over weten . Ik sloop dan een roestige Fongers BD uit 1929. Op dit moment weet ik daarvan nog niet hoe de staat van de balhoofd lagers is.

Groeten,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Geklungel met velgbiezen

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Zoals ik al eerder berichtte heb ik ook nog een rechtercranck nodig. Ben jij bereid de scheur die er bij het spie-oog zit te lassen? Of is het beter om een oude 19 cm lange cranck te zoeken? Het aparte is dat de linker in nikkel is uitgevoerd en de rechter in chroom. Volgens mij zijn ze de linker vergeten bij het overchromen.
Ik ga de trapasdiameter nog een keer nameten. Hij is in elk geval dunner dan dat wat in de jaren 1940-1960 gebruikelijk was.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Geklungel met velgbiezen

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik wil je in elk geval hartelijk bedanken dat je de tijd en moeite neemt om me te helpen. Het gaf me echt kopbrekens om een goede oplossing voor deze fiets te vinden.

Het onderste hoge balhoofdlager zal indien hij door een lagere versie wordt vervangen voor problemen zorgen. Ik moet dan waarschijnlijk een stuk buis van de voorvork afzagen, wat waarschijnlijk niet kan.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie