framehoogte Gazelle kruisframe

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cymota
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18.46

framehoogte Gazelle kruisframe

Bericht door cymota »

Onlangs heb ik mijn hoog Juncker kruisframe rijwiel geruild tegen een wat lager Gazelle kruisframe. Het verhaal bij de fiets is dat deze van een oud Gazelle medewerker zou zijn geweest, die speciaal voor zichzelf een lager kruisframe zou hebben gemaakt of laten maken.
Nu ben ik geneigd dit soort verhalen met een korreltje zout te nemen. Te meer daar er volgens mij niet zoveel speelruimte is qua framehoogte. Het lijkt me immers onwaarschijnlijk dat er speciale lugs zijn gebruikt en met de standaard lugs kun je een frame niet onbeperkt kleiner maken, want dan kom je niet uit met de hoeken tussen lugs en framebuizen.
Maar misschien zit er toch een kern van waarheid in het verhaal. Ik heb immers nog een andere kruisframe Gazelle en die heeft een 2cm hoger frame. Mijn vraag is nu was 59cm een standaard framehoogte voor de Gazelle kruisframes, of waren deze hoger?
CAM01100-2.jpg
CAM01100-2.jpg (191.53 KiB) 7676 keer bekeken
CAM01099-2.jpg
CAM01099-2.jpg (175.96 KiB) 7676 keer bekeken
CAM01101-2.jpg
CAM01101-2.jpg (160.72 KiB) 7676 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: framehoogte Gazelle kruisframe

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik kan op framehoogte geen zinnig antwoord geven maar wat me opvalt is dat de zadellug van het getoonde kruisframe wat afwijkend over komt. Ik geloof dat daar in het verticale deel een klein stukje boven op zit bij andere frames . Dat zou kunnen duiden op zelfbouw of dat er om maximaal in te korten een stukje afgehaald is.

Groeten,
Maarten
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: framehoogte Gazelle kruisframe

Bericht door de rode »

mooi verhaal ; maar ze waren gewoon verkrijgbaar v.a 55 t/m 71 cm [mooie fiets trouwens ]
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: framehoogte Gazelle kruisframe

Bericht door maartenB »

Ik heb de catalogus van 1940 bekeken en daar staat dat ze in maten per inch oplopend worden geleverd. Dus nu kun je gaan rekenen! een 26 inch is bij Gazelle precies 66 cm, weet ik uit ervaring.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
cymota
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18.46

Re: framehoogte Gazelle kruisframe

Bericht door cymota »

Bedankt allemaal voor het meedenken. Geen maatwerk dus, maar gewoon een standaard fiets.
Een inch is 2,54 cm, dus mijn frame zal dan 23 inch zijn. De catalogus van 1940 kom ik niet tegen in de documentatiebank. Of heb ik slecht gekeken?
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: framehoogte Gazelle kruisframe

Bericht door maartenB »

nee we hebben een probleem met het plaatsen van grote bestanden. De Gazelle catalogus ligt op een digitaal stapeltje catalogi die we gaan plaatsen zodra onze systeembeheerder/ster daar een oplossing voor heeft gevonden.
Ik kan hem je mailen als je graag wilt.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
cymota
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18.46

Re: framehoogte Gazelle kruisframe

Bericht door cymota »

Ik heb een scan ontvangen van de 1940 Catalogus (waarvoor dank). Dat roept toch weer vragen op. De framematen zijn namelijk algemeen aangegeven voor herenrijwielen en niet specifiek voor kruisframes. Een herenframe lijkt me veel makkelijker te verkleinen, zonder andere lugs toe te passen dan een kruisframe. Immers als je bij een kruisframe de zadelbuis en/of balhoofdbuis inkort veranderd de hoek tussen de kruisbuizen en zijn dus andere lugs nodig.

Bij een herenrijwiel moet enkel bovenste framebuis ingekort worden (en de staande achtervork).
framehoogte.png
framehoogte.png (204.38 KiB) 7572 keer bekeken
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: framehoogte Gazelle kruisframe

Bericht door fietser »

De in totaal 28 Gazelle-kruisframes waarvan ik in de loop der jaren de framehoogte gemeten heb hadden framehoogtes van 24, 25, 26, 28 en 30 inch. Wat niet wil zeggen dat de 23 inch-hoogte van jouw kruisframe niet ook origineel kan zijn. Wat het wél zegt is dat de afwijkende lugsets kennelijk niet zo'n probleem waren, ondanks de beperkte aantallen,

Groeten,
fietser
Plaats reactie