freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Bericht door maartenB »

Voor het weer rijdend maken van een vooroorlogse Batavus herenfiets zoek ik een freewheel, natuurlijk met enkele tandkans. 18 of 19 of 20 tanden.
De diameter van de schroefdraad waar hij op wordt gedraaid is ca. 34 mm.
Ik heb een soortgelijk tandwiel liggen voor diameter 32 mm. en dat past niet, dius die 34 mm. is een kritische maat.
Hieronder een foto van wat ik bedoel.
Wie heeft er een liggen, een nieuwe of een nette gebruikte.

thanks,
Maarten, Tilburg
Afbeelding
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Bericht door sleurhut »

Zit er standaard BSA draad op de naaf of franse draad? 34 mm is standaard maat. Je moet eens proberen of je er een lockring van een BSA bottom bracket op kunt draaien, zo ja is het gewoon een standaard BSA draad freewheeltje. Kosten ongeveer nieuw rond de 10 euro, heb nog gradaties in qua merken maar voor een 10tje heb je een goede. te krijgen bij zowat alle webshops die fixed gear en singlespeed onderdelen verkopen (singlespeedcentral, tontacycles etc)

Afbeelding

Joost
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Bericht door maartenB »

Dank voor je reactie, ik heb de zaak nog eens bekeken. Inderdaad, zo'n ring past erop, dus BSA draad. Goeie tip!

Ook nog eens naar het voortandwiel gekeken, is 48 tands. Dus sterke voorkeur voor een 19 of 20 tand freewheel.

Maar als ik dat glimmende ding op je foto zie denk ik: doe mij maar een gebruikte. Een oude Atom ofzo...
Het moet wel een beetje in stijl van de fiets blijven toch?

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Bericht door sleurhut »

48 19 is best oke, heb 52 19 als doortrapper verzet. Maar denk dat ik dat aan moet passen, t gaat best. Alleen heuvel op ga je het wel voelen in je kniën :lol:

Moet je even op marktplaats kijken, kwam laatst een advertentie tegen met allemaal van die freewheeltjes van oa atom. Soms duiken die vintage freewheeltjes wel eens op nieuw in een doosje.

met vriendelijke groet,

Joost

(toevallig het persoon waarvan ik de cranks kocht een tijdje terug??!! Zitten er inmiddels op en zeer tevreden!)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Bericht door maartenB »

Zeker die persoon! Ik heb nog een paar wielen voor je staan, geloof ik.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1581
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Bericht door Fotomaan »

Ik heb nog twee van die freewheeltjes liggen voor iedereen die erin geïnteresseerd is.
Volgens mij zijn ze van Atom. Ik moet even kijken want ze liggen in Beuningen. Wat de diameter is bedoel ik.
Laat maar weten.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 22 aug 2012, 20.22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2576
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik heb nog een reeks freewheeltjes Atom Maillard liggen. Zal het even voor je nameten.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2576
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ja hoor ik heb ze 34 mm. Deze tandwielen passen op Sturmey Archer trommelremnaven met freewheel, dus dat zal wel BSA draad zijn. Je kunt kiezen, want ik heb ze in 18, 19 en 20 tands.

Het oude lagervet is met kruipolie weer gangbaar te maken.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2576
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Bij nader inzien, ik heb er maar één dubbel. Ik heb nog niet opgezocht welke.

Heb je nog iets leuks liggen om te ruilen?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: freewheel / vrijlooptandwiel gezocht

Bericht door sleurhut »

Nog beter is de freewheel op de naaf schroeven, met een doorslagje of een spijker de conusring lostikken die in het midden zit, gewoon doorslag in een gaatje zetten en dan linksom losdraaien. tandwiel tegenhouden terwijl je hem losdraait anders kan die mee omhoog komen en vallen alle kogels eruit, dan olie of vet erin doen, conusring terug erop vasttikken en klaar. Heel voorzichtig zijn dat je het tandwiel niet optilt, anders mag je een stuk of 100 hele klein kogels terug erin gaan stoppen :lol: (been there done that, had de fiets de volgende dag nodig en had geen ander freewheel, wel een uurtje druk mee geweest voor ze er allemaal weer inzaten)...
Plaats reactie