Antieke fiets Sparkbrook safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Antieke fiets

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Bart, Maarten,

Zou het zo kunnen zijn dat er wel schroefdraad inzit maar de nagels erin gezet zijn after market? Om het losdraaien tegen te houden?

Groeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Antieke fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Michiel,
Ne zeker niet after market. De pinnen zijn er vanaf het begin in gezet. Je ziet dat op meer safety`s, dat het tandwiel onlosmakelijk aan de naaf zit. Seidel en Naumann had zelfs aan iedere kant een tandwiel van gelijke grootte zodat je bij slijtage het wiel kon omdraaien. Een vreemde oplossing.
Ook andere delen zijn soms zo gemaakt dat ze niet meer te vervangen zijn. lagers zonder losse schalen bivoorbeeld.
M`n voormalige Clement had kogels in het voorwiel die er niet meer uit konden omdat de bronzen spaakflens voor de kogels zat.
Ik heb daar een randje uit gedraaid om de kogels toch te kunnen bevrijden.
Die fietsen werden nog niet op toekomstige revisie gebouwd.

Groeten,
Maarten
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo,

Hetgeen Maarten verteld klopt.
De pinnen zijn er zeker niet naderhand ingezet. Het kopvlak is mee vernikkeld.

Straf dat ze vroeger met beperkte middelen zo nauwkeurig konden werken met daarbij ook nog een hoge afwerkingsgraad.

Groeten,
Bart
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Antieke fiets

Bericht door Durabo88 »

Ik moet zeggen dat ik erg heb genoten van de discussie en het detail waarmee op de techniek wordt ingezoomd. Zeer waardevol om via een soort fietsarcheologie te zien hoe ze vroeger de dingen maakten.
Sportief fietsend!
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Antieke fiets

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Bart,

In ieder geval een geniale oplossing voor het probleem van versleten tandwiel.

Ik heb een Gladiator type racer (mag ik ff off topic, is het off topic?) met versleten tandwiel. Maar die kan er gewoon afgemonteerd worden door middel van schroefdraad. Weet jij of iemand anders of daar nog tandwielen voor te krijgen zijn?Bown Eolus naven tangentiaal geslaakte hard tyre safety.

groeten,
Michiel ;)
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo,

Of ik voor de beste oplossing gekozen heb, laat ik even in het midden.
Ik ben tevreden met het resultaat, maar er is natuurlijk ook een stukje originaliteit weg.
Ik kan er inkomen dat anderen voor een andere oplosssing zouden kiezen.

Net nog eens goed naar de bevestiging van het tandwiel aan de naaf gekeken.
Wat ik raar vind is dat de deellijn van het achtertandwiel met naaf net in het midden van de spaken is.
Waarom is in godsnaam net deze plaats gekozen?
P1040494.JPG
P1040494.JPG (836.61 KiB) 7774 keer bekeken
@ Michiel: jammer, maar ik kan je niet helpen. Ik heb geen onderdelen uit die periode.

Groeten,
Bart
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Antieke fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Bart,
Weet je zeker dat dat de deellijn is?
Veel van die naven hebben namelijk een lijntje lopen over de flens ter hoogte van de spaakgaten. Alsof het een hulp is voor het bepalen van de boorgaten. Zie mijn Bayliss Thomas voornaaf.
Bayliss Thomas
Bayliss Thomas
013.JPG (1013.24 KiB) 7753 keer bekeken
Ik zou denken dat de overgang tandwiel-naaf net bij die eerdere onregelmatigheid ligt ,dichter bij het tandwiel awh.
Of heb je beter zicht op de naaf?

De achternaaf van m`n Bayliss thomas ,daar gaat het tandwiel over de spaakflens heen zoals op de foto te zien is. Dit alles ook weer onlosmakelijk.
achternaaf B.T.
achternaaf B.T.
012.JPG (1.05 MiB) 7753 keer bekeken
Groeten,
Maarten
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Ik heb net het tandwiel nog eens bestudeerd.
Ik kan niet direct iets anders vinden. Ook niet bij de eerdere onregelmatigheid.

Ik zal morgen bij klaarlichte dag nog eens zoeken.

Groeten en bedankt,
Bart
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Antieke fiets

Bericht door maartenB »

Net als bij de bayliss kunnen de spaken toch dienen als 'borging' tegen het draaien of verschuiven van het tandwiel?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo Kenners,

Ik denk dat ik het antwoord heb.
Op de flenzen van mijn voornaaf zijn deze merklijnen ook getrokken.
De visie van Maarten W i.v.m. het snel bepalen van de positie van de spaakgaten zou weleens kunnen kloppen.
Ik denk dat het ook een veiligheid was, om zeker te zijn dat de gaten op de juiste plaats geboord werden.
Het vervaardigen koste waarschijnlijk best veel tijd/moeite, dus uitval konden ze zeker missen.

Ik even zoet geweest, maar denk gevonden te hebben waar het tandwiel en de naaf verbonden zijn.
P1040501.JPG
P1040501.JPG (1.96 MiB) 7707 keer bekeken
Zou dit de plaats kunnen zijn waar het tandwiel en de naaf verbonden zijn?
Een andere mogelijkheid zie ik niet.

Dat zou betekenen dat de tandwielkant dan uit drie delen bestaat, want de twee pennen houden natuurlijk ook nog iets op zijn plaats.
P1040505.JPG
P1040505.JPG (2.22 MiB) 7707 keer bekeken
Andere vraag: zouden jullie de verf zo goed als kan van de naaf verwijderen of kan ik het best zo laten?

Groeten,
Bart
Plaats reactie