Antieke fiets Sparkbrook safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Antieke fiets Sparkbrook safety

Bericht door bartje »

Hallo allemaal,

Het is al weer een poos geleden dat ik het forum nog eens geraadpleegd heb. Met twee kleine (actieve) kinderen komt er de laatste jaren van sleutelen niet zo veel in huis.
Verder ben ik een oude vespa van 1959 aan het opknappen, maar het schiet niet op.
In het verleden heb ik jullie advies gevraagd over een kruisframe simplex en burgers fiets.

Nu heb ik een echt oude fiets op de kop kunnen tikken.
Is er iemand die me meer kan vertellen over het merk,jaartal,...? Alle info is welkom.

Als ik zo kijk denk ik dat de voorste bandrem ontbreekt. Aan het stuur is een beugeltje om de bandrem te bevestigen denk ik.
Klopt dit?

Aan de achteras is een ronde houder gemonteerd. Is dit voor een kaarslamp?

Welk voorlicht werd er origineel gemonteerd? Een kaarslamp of olielamp?

Kan iemand me soms vertellen hoe de pedalen er origineel dienen uit te zien? Ik denk denk dat het metalen frame wel origineel is, maar de rubbers zeker niet.

Hopelijk kan iemand meer info geven.

Groeten,
Bart
P1020273.JPG
P1020273.JPG (3.2 MiB) 13591 keer bekeken
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Nog foto's...
P1020275.JPG
P1020275.JPG (4.94 MiB) 13590 keer bekeken
P1020274.JPG
P1020274.JPG (2.37 MiB) 13590 keer bekeken
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo,

Bij het voorwiel zijn er een aantal spaken los.
Werden deze vroeger met zilver in de naaf gesoldeerd?

Groeten,
Bart
P1020276.JPG
P1020276.JPG (4.88 MiB) 13583 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Antieke fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Bart,

Je hebt een vondst gedaan waar menig vroege-fiets liefhebber kippenvel van krijgt.

Het is een Sparkbrook Gemaakt in Coventry maar ook bijvoorbeeld verkocht door B.A.Jansen te S-Hertogenbosch.
Sparkbrook no 1
Sparkbrook no 1
001.JPG (474.05 KiB) 13570 keer bekeken
Sparkbrook no 2
Sparkbrook no 2
002.JPG (391.17 KiB) 13570 keer bekeken
Deze afbeeldingen komen uit een catalogus van 1890.

Voor zal inderdaad een rem hebben gezeten
en de ronde houder achterop is een opstap voor het rijden. Dat is een overblijfsel van de hoge bi tijd en bleef nog jaren gebruikelijk in de vorm van een lange opstapmoer.

Verlichting in die tijd was meestal een olielamp. Groot en hoekig van vorm met een dik glas met geslepen randen en een veermechanisme als ophanging.

De spaken zitten geschroefd in de naven je hebt een soort klein bankschroefje nodig om de spaken aan te kunnen draaien.
Ik heb daar wel het gereedschap voor. Je klemt het om de spaak waarna je die kan draaien.

Erg mooie vondst. Veel plezier er mee.

Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Antieke fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij deze nog een foto van de type lampen die op zo`n safety horen.
olielampen uit de safetytijd
olielampen uit de safetytijd
003.JPG (398.48 KiB) 13569 keer bekeken
De lampen zijn niet erg makkelijk te vinden overigens.

Nog even reageren op de pedaalrubbers. Die zien er inderdaad niet origineel uit.
Kijk eens in m`n verhaal Singers legacy in de rubriek fietsen voor 1900. Daar kom je wel pedaal rubbers tegen die er op zouden moeten. Op m`n Matchless bijvoorbeeld zitten van die ronde creme kleurige met langs groeven. Zo iets dergelijks zou kunnen of de iets vierkantere variatie die op m`n Singer safety zitten.

Groeten,
Maarten
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Bedankt voor je reactie en de foto's. Nu kan ik gerichter info zoeken op internet.

Is er trouwens iemand op het forum die ook zo een fiets heeft die origineel is?

De spaken van het achterwiel zijn nog in goede staat. In het voorwiel zijn er wel verschillende spaken die aan vervanging toe zijn. Is er nog aan originele spaken te geraken? Of moet je deze zelf maken? Ik ben in de mogelijkheid om op het werk iets te draaien/frezen. Aan tappen en snijmoer is daar aan te geraken? (eventueel lenen)

De banden zijn nu amateuristisch gemaakt uit volgens mij verharde rubberen slang. Is aan volle rubberen banden die je zelf kan lijmen nog te geraken? Bij antieke fietsen in 's Hertogenbosch?

Een complete rem vinden zal quasi onmogelijk worden net als goede spatborden zeker?

Hoe zien er eigenlijk originele pedaalrubbers uit?

Ik mis ook nog twee originele moeren om het voorwiel vast te zetten. Is er iemand die me daar aan kan helpen?

Groeten,
Bart
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Antieke fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Bart,

Spaken kun je inderdaad het beste zelf maken maar ik zou in ieder geval erg uitkijken met het vervangen van originele onderdelen. het is nooit meer origineel even als herlakken.
Dat laatste haalt de waarde enorm naar beneden.

Punt met spaken is dat je moet zien uit te zoeken wat de originele draad is. Je zal dus een spaak moeten kunnen los draaien. Daarbij is dat soms de draad vastgeroest zit en soms de kop in de velg vast zit. Beide zijn reden tot breuk van zo`n spaak.
Mijn Singer heeft heel gangbare draad die je zo kan kopen/lenen qua tap/snijplaat maar eerder heb ik wel eens een Hillman Herbert and Cooper gerestaureerd die draad had die niet leek wat we tegenwoordig nog kunnen kopen.

Banden zijn een lastig ding . je hebt ze met binnen draad binnen spiraal en met massieve kern. De eerste twee soorten
zijn gemaakt zodat je de draad of spiraal aan elkaar maakt. De laatste soort is gemaakt om te lijmen in de velg.

Bij een bedrijf in Zeewolde wordt op maat en kleur rubber snoer gemaakt. Ik heb daar zelf een redelijke voorraad van liggen.
De verlijmbaarheid staat ter discussie omdat er PP en PE in verwerkt is maar mijn Singer rijd er prima mee. Ik ben nog geen band verloren onderweg.

Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Antieke fiets

Bericht door arnoldus »

Prachtige vondst!

Ik zou er zeker niet veel aan doen, wel natuurlijk de gebroken spaken, de rem eventueel bijmaken, en nieuwe banden monteren die zijn nog wel te koop in Engeland of Duitsland, verder natuurlijk al het gaande werk nazien, het uiterlijk is bijna perfect, als hij klaar is zie ik hem graag op een van de clubritten.

Groeten Nol
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Antieke fiets

Bericht door bartje »

Hallo Maarten en Nol,

Ik ga hem zeker laten zoals hij nu is. Enkel de spaken zal ik waarschijnlijk moeten namaken.

De rem zal ik waarschijnlijk moeten namaken. Leuke klus!
Mocht er iemand nog foto's hebben van zo een rem, dan hoor ik het graag.

in bijlage een foto van de band. Om zeker te zijn dat het ooit een eigen creatie was en het niet origineel is.
Volgens mij is er gewoon een rubberen drukslag gebruikt en samengebonden met een metalen draad. Origineel of niet?
[attachment=0]P1020278.JPG[/attachment]

Maarten: kan ik eventueel twee buitenbanden bij je kopen? Wat diameter hebben deze?
We hebben op het werk een set om zelf o-ringen te maken. De uiteinden heb ik gelijmd met de meegeleverde loctite 406. Dit is verdomd sterk spul! Zou dit niets kunnen zijn om mee te lijmen?

Nol: waar in England en Duitsland kan je ook banden kopen?

Tot zover mijn vragen...

Alvast bedankt en groeten,
Bart
Bijlagen
P1020278.JPG
P1020278.JPG (929.01 KiB) 13548 keer bekeken
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Antieke fiets

Bericht door arnoldus »

Hallo Bart, de banden in beide landen zijn van het type met metalen spiraal, in Duitsland bij Béla Szekeres, email:b-szekeres@freenet.de,in Engeland kun je informeren bij de veteran-cycle club, de banden op jou fiets lijken mij niet origineel.

Nol
Plaats reactie