Restauratie Gazelle 8V van 1942
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Restauratie Gazelle 8V van 1942
Kompleetrestauratie, met enige voorzichtigheid aangekondigd.
Het woord herlakken komt bij veel verzamelaars verkeerd aan.
Dit is mijn derde kompleetrestauratie waar de fiets van de originele lak wordt ontdaan. Die keuze ligt ook bij mij moeilijk, vooral als het een fiets betreft die er al meer dan een halve eeuw heeft opzitten. Die keuze wordt wel des te eenvoudiger naarmate de originele lak of algemene toestand van de fiets sterk te wensen over laat. Net zoals de 2 voorgaande fietsen heb ik voor de kompleetrestauratie een fiets uitgezocht die als sloopfiets is verhandeld.
Tijdens de demontage is gebleken dat de fiets eerder oppervlakkig is geroest, de basis lijkt me kerngezond.
Door een kompleetrestauratie kan hij weer in zijn volle glorie teruggebracht worden omdat de roest niet diep zit.
Desalnietemin heb ik lang overwogen om de lak toch te behouden, daarop zijn een aantal conserveringstesten gedaan, maar die konden niet overtuigen.
Na 11 maanden twijfel heb ik vandaag dan de beslissing genomen, hij krijgt een tweede jeugd!
Hierbij alvast een foto genomen voorafgaand aan de demontage.
Detailfotos staan in volgend webalbum
https://picasaweb.google.com/1132186544 ... directlink
Mvg,
Ed.
Het woord herlakken komt bij veel verzamelaars verkeerd aan.
Dit is mijn derde kompleetrestauratie waar de fiets van de originele lak wordt ontdaan. Die keuze ligt ook bij mij moeilijk, vooral als het een fiets betreft die er al meer dan een halve eeuw heeft opzitten. Die keuze wordt wel des te eenvoudiger naarmate de originele lak of algemene toestand van de fiets sterk te wensen over laat. Net zoals de 2 voorgaande fietsen heb ik voor de kompleetrestauratie een fiets uitgezocht die als sloopfiets is verhandeld.
Tijdens de demontage is gebleken dat de fiets eerder oppervlakkig is geroest, de basis lijkt me kerngezond.
Door een kompleetrestauratie kan hij weer in zijn volle glorie teruggebracht worden omdat de roest niet diep zit.
Desalnietemin heb ik lang overwogen om de lak toch te behouden, daarop zijn een aantal conserveringstesten gedaan, maar die konden niet overtuigen.
Na 11 maanden twijfel heb ik vandaag dan de beslissing genomen, hij krijgt een tweede jeugd!
Hierbij alvast een foto genomen voorafgaand aan de demontage.
Detailfotos staan in volgend webalbum
https://picasaweb.google.com/1132186544 ... directlink
Mvg,
Ed.
- Bijlagen
-
- Gazelle 8V 1942_02.jpg (218.02 KiB) 8610 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Beste Ed,
Knap hoor, het lijkt allemaal vrij hopeloos. Maar ik twijfel er niet aan of er komt weer een prachtig resultaat uit
Mvg, Peter
Knap hoor, het lijkt allemaal vrij hopeloos. Maar ik twijfel er niet aan of er komt weer een prachtig resultaat uit
Mvg, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Beste Ed,
Pittige opgave zeg, maar met jouw kennis en kunde moet het wel lukken. Vooral de buisversteller maakt deze fiets tot een oude luxe fiets.
Groeten,
Yorick.
Pittige opgave zeg, maar met jouw kennis en kunde moet het wel lukken. Vooral de buisversteller maakt deze fiets tot een oude luxe fiets.
Groeten,
Yorick.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
- Locatie: Gazelle(g) Brabant
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
dit is voor ed een koud kunstje zo onderhand. aan de ene kant zonde. aan de andere kant is hij ze ver heen dat het zo onderhand wel moet denk ik. succes ed!! kom snel is een keer langs.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
dat denk ik ook Peter, het is een pracht van een fiets. M. Moos heeft ook zo'n oude 8V gerestaureerd (in het grijs dan wel) en die is echt mooi.Fongers1952 schreef:ik twijfel er niet aan of er komt weer een prachtig resultaat uit
Yorick, ... met jullie hulp ... zul je bedoelenYorick Vermeulen schreef:Pittige opgave zeg, maar met jouw kennis en kunde moet het wel lukken.
Het is mijn eerste vooroorlogse en dat is toch weer net anders dan die kleurige hippies van de jaren 60.
koud kunstje?! een jaar zoeken en sukkelen zal het worden! Maar met het eindresultaat als drijfveer gaat dit project wel slagen.Elibert van Dalen schreef:dit is voor ed een koud kunstje zo onderhand.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Hallo Ed,
Prachtig uitgangspunt. Ik vind dit soort vonsten de beste.
Vergane glorie van de beste (meest luxe) soort.
Een fiets waar iets aan te beleven is.
Bijna alles orgineel en aan jou de taak om er weer iets fijns van te maken.
Ik ben benieuwd naar de codering op de S.A.naaf.
En ,ik wil geen spelbreker zijn maar zouden er geen gesleufde cranks op horen gezien de luxe?.De kwaliteit van het staal zou anders zijn gezien de doorsnede-maat van de crank.
De transfer op de zadelbuis doet mij denken aan een terugkom actie van Gazelle. Ik neem aan dat de orginele tranfer goud met hertje in wiel is geweest?
Ik ben benieuwd naar het verloop,
Groeten,
Maarten
Prachtig uitgangspunt. Ik vind dit soort vonsten de beste.
Vergane glorie van de beste (meest luxe) soort.
Een fiets waar iets aan te beleven is.
Bijna alles orgineel en aan jou de taak om er weer iets fijns van te maken.
Ik ben benieuwd naar de codering op de S.A.naaf.
En ,ik wil geen spelbreker zijn maar zouden er geen gesleufde cranks op horen gezien de luxe?.De kwaliteit van het staal zou anders zijn gezien de doorsnede-maat van de crank.
De transfer op de zadelbuis doet mij denken aan een terugkom actie van Gazelle. Ik neem aan dat de orginele tranfer goud met hertje in wiel is geweest?
Ik ben benieuwd naar het verloop,
Groeten,
Maarten
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Maarten,
er zal inderdaad nog één en ander uitgespit moeten worden naar de originaliteit van enkele onderdelen, waaronder dan voornamelijk zoals je zelf aangeeft, de cranks en het transfer.
In het desbetreffende webalbum van deze fiets heeft Andre Koopmans zijn mening gegeven rond het transfer. Volgens Andre is het niet uitgesloten dat dit 'nieuwe' transfer reeds voor de oorlog is ontworpen en toendertijd op enkele fietsen toegepast.
Ik heb ook nooit een precieze datum kunnen ontdekken wanneer van één transfer naar een ander transfer is overgestapt. Je vind de 'oude' transfers (in goud) terug op fietsen tot na 1960 en de 'nieuwe' reeds vanaf midden jaren 50.
De uitvoering met rechtsspringend hertje staan meestal op de vroege jaren 60 fietsen.
Mvg,
Ed.
er zal inderdaad nog één en ander uitgespit moeten worden naar de originaliteit van enkele onderdelen, waaronder dan voornamelijk zoals je zelf aangeeft, de cranks en het transfer.
In het desbetreffende webalbum van deze fiets heeft Andre Koopmans zijn mening gegeven rond het transfer. Volgens Andre is het niet uitgesloten dat dit 'nieuwe' transfer reeds voor de oorlog is ontworpen en toendertijd op enkele fietsen toegepast.
Ik heb ook nooit een precieze datum kunnen ontdekken wanneer van één transfer naar een ander transfer is overgestapt. Je vind de 'oude' transfers (in goud) terug op fietsen tot na 1960 en de 'nieuwe' reeds vanaf midden jaren 50.
De uitvoering met rechtsspringend hertje staan meestal op de vroege jaren 60 fietsen.
Mvg,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Beste Ed,
Bij het restaureren kan de restauratiemeester verschillende keuzes maken en tegen elkaar afwegen. Het is aan hem of haar deze keuze zorgvuldig en goed doordacht te overwegen. Originaliteit of de originele onderdelensamenstelling kan een uitgangspunt zijn. Men kan ook kiezen om zoveel mogelijk keuze van de laatste gebruiker te respecteren of om de fiets in de staat van de fabrieksrevisie te houden. Ik nijg tegenwoordig in de meeste gevallen toch naar de laatste twee, omdat je zo alle aspecten van de geschiedenis in de fiets kunt meenemen. In het geval van opnieuw lakken en dergelijke kan 'opnieuw beginnen' (alles in originele fabrieksstaat brengen oftewel 'nieuw uit de Gazellefabriek') juist een goede insteek zijn.
Groeten,
Yorick.
Bij het restaureren kan de restauratiemeester verschillende keuzes maken en tegen elkaar afwegen. Het is aan hem of haar deze keuze zorgvuldig en goed doordacht te overwegen. Originaliteit of de originele onderdelensamenstelling kan een uitgangspunt zijn. Men kan ook kiezen om zoveel mogelijk keuze van de laatste gebruiker te respecteren of om de fiets in de staat van de fabrieksrevisie te houden. Ik nijg tegenwoordig in de meeste gevallen toch naar de laatste twee, omdat je zo alle aspecten van de geschiedenis in de fiets kunt meenemen. In het geval van opnieuw lakken en dergelijke kan 'opnieuw beginnen' (alles in originele fabrieksstaat brengen oftewel 'nieuw uit de Gazellefabriek') juist een goede insteek zijn.
Groeten,
Yorick.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Aha ja Ed ,
Dat verhaal van Andre maakt het transfer en de tijd waarin wat genuanceerder.
Goed overigens weer eens wat van Andre te lezen, dat was al weer even terug.
Groet,
Maarten
Dat verhaal van Andre maakt het transfer en de tijd waarin wat genuanceerder.
Goed overigens weer eens wat van Andre te lezen, dat was al weer even terug.
Groet,
Maarten
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Restauratie Gazelle 8V van 1942
Hallo Ed,
Ik denk dat Maarten gelijk heeft wat de transfer betreft. Deze ziet er uit als een jaren 60 transfer
Gr, Peter
Ik denk dat Maarten gelijk heeft wat de transfer betreft. Deze ziet er uit als een jaren 60 transfer
Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia