Pagina 1 van 2

PON hoe te behandelen?

Geplaatst: 28 dec 2015, 00.53
door magneet model B.B.
Ik heb voor mijn vriendin een PON omafiets op de kop getikt. Ik heb er zelf nog geen fotos van gemaakt, maar gelukkig heb ik ze van de marktplaats advertentie opgeslagen. Ze geven een aardig beeld van de toestand waarin de fiets verkeerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij is wat roestig, maar nergens doorgerot. De wielen zijn een beetje raar. Het chroom lijkt om de velg gedrapeerd te zijn als aluminiumfolie om een boterham. Tijdens de autorit zag ik in mijn spiegels de stukken eraf waaien. Eronder zit roest, maar voor zover ik kan nagaan zijn de velgen nog wel hard. Dat is dus niet te handhaven. Ik ga de velgen kaal maken en zwart schilderen. Ook op de remnaaf is geen beschermingslaag meer terug te vinden, dus die ga ik ook kaalborstelen en voorzien van een laag zwarte verf.
De bagagedrager en de standaard zijn zo goed als lakloos, dus ook daar gaat het geen pijn doen om het weer een nieuwe laklaag te geven. Maar ik zit met het frame, de spatborden en de voorvork een beetje met een dilemma. Ik vind op dit soort fietsen het mooi om de leeftijd er aan te kunnen afzien. Ik wil ook zo min mogelijk geweld aan de fiets toedoen, in ieder geval geen onomkeerbare zaken behalve als het niet anders kan zoals bij de wielen en de bagagedrager.
Mijn vragen zijn de volgende:
1: Is deze fiets van een dergelijke historische waarde dat ik er veel aan verpruts als ik de transfers afplak en de hele fiets overspuit / schilder met een verse laag zwarte verf?
2: Is het een idee om de fiets goed te reinigen en hem dan in een laag transparante lak over te spuiten, zodat de patina goed zichtbaar blijft, maar de fiets toch beschermd is en voor dagelijks gebruik geschikt? (want dat is het doel)
3: Ik lees hier regelmatig over owatrol. ik heb het spul regelmatig verwerkt bij het restaureren en conserveren van 2cv's (chassis en naden van de carosserie) maar dat spul blijft nogal lang plakkerig. Heeft iemand hiervoor nog een andere suggestie?

Alvast bedankt
Groet, Niels

Re: PON hoe te behandelen?

Geplaatst: 28 dec 2015, 01.19
door VelpArnhem
Niels,

De fiets heeft een leuk slot. Ik zag 'em staan op de bekende verkoopsite!

Lijkt mij een aardig originele PON fiets. Ik ben nu met de Germaan bezig uit 1941. Wat doe ik; - Al het boutwerk eerst in de WD40, dagje laten staan, - losmaken en kleine spul in het bekende verzamelbakje, - boutwerk ontroesten op de roterende staalborstel van de boormachine tussen de bankschroef, alles weer invetten, velgen van banden ontdoen en kijken of deze redelijk origineel lijken (dus geen reflectiestrip), - met de bekende pannensponsen (Action) met het roze spul er in de velgen onder handen nemen, dus ook het chroom!, spaak voor spaak, alles dik in de Vaseline en geen Owatrol. Nieuwe velg linten en binnenbanden (Action), nieuwe crème banden dan wel oude behouden, - stuur handvatten ogen origineel, dus behouden en stuur flink bewerken met de pannensponsen en goed afspoelen en weer flink Vaseline invetten. Kettingkast is spannend of deze het gaat overleven tijdens demontage. Eigenlijk wel doen, schoonmaken en weer Vaseline. Ketting ontroesten/ invetten. Frame voorzichtig ontroesten met pannensponsen, waar transfers zitten zacht poetsen en veel spoelen. Kale frame plekken met matte zwarte verf liefst tamponneren met kwast en een beetje uitwrijven met doek. Ik zou niet spuiten. Frame vervolgens invetten met Vaseline en uitwrijven. Lampen natuurlijk ook uit elkaar en met de sponsjes schoonpoetsen en invetten. Dit is een manier!

Jan

Re: PON hoe te behandelen?

Geplaatst: 28 dec 2015, 13.00
door HJvMontfort
Met wat liefde word het een prachtige fiets. In grote lijnen zou ik hetzelfde aanhouden als Jan in dezen!

Re: PON hoe te behandelen?

Geplaatst: 28 dec 2015, 18.10
door magneet model B.B.
Bedankt voor de reacties. Vandaag gestart. Kettingkast heeft het helaas niet overleefd. Zal daar tot een nieuwe op zetten. wel jammer, want de merknaam op de kast is daarmee ook verloren gegaan. Bij mijn magneet is dat ook gebeurd, er moet toch een manier zijn om hier een oplossing voor te verzinnen... Binnenkort eens navraag doen bij de lokale autobeletteraar..
Ik heb het achterwiel gedemonteerd. Hierbij zijn 3 spaken gesneuveld. Morgen bij de fietsenmaker hiervoor nieuwe halen. Ik heb de naaf op de roterende borstel ontroest, toen in de primer, 2 lagen mat zwart en 2 lagen transparant gespoten. Ik kreeg laatst een rvs achterwiel waarvan de naaf gaar was. Ik heb deze uitgespaakt en ben begonnen met de gespoten naaf met de oude spaken hierin te zetten. Op de 3 gebroken spaken na is het wiel ingevlochten. Morgen de resterende 3 spaken erin, dan het binnenwerk er weer netjes met schoon vet in, en dan richten en op spanning trekken en klaar. Voor het voorwiel smokkel ik voorlopig ook even met een wiel van een nieuwe fiets. Als ik dan tijd heb kan ik op mijn gemakje die velgen ontroesten.
Ik dacht dat dat dingetje bij de bagagedrager een soort opbergvakje was, maar blijkbaar is dat dus een slot. Ik heb er geen sleutel bij... iemand ideeën?
Als er foto's aardige updates zijn meld ik me weer! Gr Niels.

Re: PON hoe te behandelen?

Geplaatst: 29 dec 2015, 21.11
door magneet model B.B.
Plan was om er in eerste instantie goedkope action lamjes op te zetten, maar via-via heb ik een redelijk tijdcorrect achterlichtje gevonden. Koplamp gaat overblijven van mijn magneet, want daar komt een andere op.
Vandaag heb ik het achterwiel afgemaakt. Morgen de spaken die te ver uitsteken afvijlen, en dan kan ik dat onderdeel afstrepen. Als ik mijn bestelde onderdelen op tijd binnen krijg is de fiets op nieuwjaarsdag rijdbaar. (maar nog verre van klaar) :) Zo blijf ik lekker van de straat :D

Re: PON hoe te behandelen?

Geplaatst: 1 jan 2016, 15.41
door magneet model B.B.
Korte update.
Afbeelding
`verse`rvs achtervelg. Ik vind het zelf een beetje heiligschennis, maar de fiets moet dagelijks gebruikt worden, en dit was voorhanden. Ingespaakt met de originele spaken (op 3 na) en Styria naaf. Deze was dermate verroest dat er geen chroom meer op zat. Helaas is ook het merkteken waar het bouwjaar op zou moeten staan weggeroest.. Ik heb de lagers in de naaf schoongemaakt en voorzien van nieuw vet. Functioneert nu weer als nieuw. Ik heb per ongeluk banden zonder reflectie besteld... Eigenlijk vind ik het wel mooi zo. Ben benieuwd of mijn vriendin er problemen mee gaat krijgen als ze ermee in het donker gaat fietsen.

Afbeelding
De fiets heb ik met een doekje en autoshampoo schoongemaakt. de fiets is nog nat op de foto's, daardoor glimt hij harder dan hij in werklelijkheid doet. het geeft echter wel een idee wat er nog onder zou kunnen zitten... Het wit van het achterspatbord is erg verkrijt. Mijn doekje werd helemaal wit. Gelukkig bleef de transfer wel redelijk netjes. Het koets achterlichtje wat ik van een oud collega heb gekregen zit er even op om te kijken hoe het gaat worden.

Afbeelding
Koplamp die eigenlijk bedoeld is voor mijn Magneet heb ik even op de lamphaak gedrukt om een beeld te krijgen. Misstaat zeker niet! op de achtergrond een Brooks b66 die nog in een onderdelenkist lag.

Afbeelding Het voorwiel wordt in eerste instantie dus vervangen voor een nieuwe. je ziet hier duidelijk hoe het "chroom" loslaat. Bij het achterwiel is dat hetzelfde. Ik ga t.z.t. de velgen ontroesten en zwart lakken. Dan komen ze weer terug op de fiets.

Re: PON hoe te behandelen? update 19-5-'16

Geplaatst: 19 mei 2016, 13.36
door magneet model B.B.
Work in progress...
Afbeelding
Nieuwe kettingkast ligt klaar, Bagagedrager moet nog ontroest en opnieuw in de lak. Als dat gedaan is dan eens kijken hoe ik de cranks weer toonbaar ga krijgen, en een stel nette pedalen zien te vinden.
Ik ben inmiddels rustig mijn licht aan het opsteken om een balhoofdplaatje te bemachtigen, die ontbreekt namelijk. Als iemand er nog een heeft liggen van PON en hem voor een zacht prijsje van de hand wil doen, dan houd ik mij aanbevolen.
Ik heb het frame met vaseline gepoetst, verder ben ik daarvan afgebleven. De spatborden,, voorvork, stuur en bagagedrager stonden dermate slecht in de lak dat ik evoor gekozen heb om die kaal te maken en over te spuiten. Deze fiets gaat voor dagelijks gebruik ingezet worden, dus helaas moet er een draak van een slot op..

Re: PON hoe te behandelen?

Geplaatst: 19 mei 2016, 21.03
door VelpArnhem
Netjes geworden en weer een gered! Een purist zou net nog wat meer zaken origineel laten. Echter de fiets moet elke dag de weg op en dan moet je soms compromissen sluiten. Veel klassiek fietsplezier!

Re: PON hoe te behandelen?

Geplaatst: 27 mei 2016, 10.57
door magneet model B.B.
De fiets is klaar, althans, fototechnisch gezien. Ik moet de verlichting nog allemaal aansluiten en hier en daar nog wat kleine puntjes op de i zetten zoals tijdcorrecte en in fatsoenlijke staat verkerende pedalen, dynamohaak en dynamo zien te vinden en zo nog wat kleinigheden, maar dat heeft allemaal geen haast. Tijd om onze fietsen even samen op de foto te zetten :D
Afbeelding

En nog een klein detail
Afbeelding

Re: PON hoe te behandelen?

Geplaatst: 27 mei 2016, 11.46
door maartenB
Mooi werk hoor, klasse!