Onderhoud aan oldtimer fietsen
Geplaatst: 2 jan 2016, 18.41
Als ik het forum lees worden er altijd hele specifieke vragen gesteld, maar ontbreekt er een algemeen artikel over onderhoud aan de oldtimer, daarom open ik deze. Hier kan worden gediscussieerd wat de beste methoden, schoonmaak een smeermiddelen zijn.
Na aanschaf van een verzamelfiets heeft deze vaak een lange staat van dienst achter de rug of heel lang stilgestaan. Ga er dus vanuit dat uw vetten aardig zijn weggedampt en er een plakkerig/korrelig residu met vuil is achtergebleven. Wil je niet alles demonteren (wat het beste is: ook alle schroefdraden in te vetten) aan de fiets, doe dan alleen de draaiende delen, d.w.z.: naven, bracket, pedalen en balhoofd.
Schoonmaken en conserveren:
Fietsen maak ik schoon met Bionet Ontvetter (biologisch afbreekbaar), maar wellicht zijn er betere methoden.
Over het gewenste eindresultaat is veel discussie, de één wil glans, de ander niet. Bij restauratie vindt ik dat je de fiets zo dicht mogelijk bij z'n oorspronkelijke staat probeert terug te krijgen, met behoud van wat leuke toevoegingen van eerdere eigenaren. De ander wil misschien helemaal origineel. Dit wil dus ook zeggen originele lak in zo veel mogelijk de staat van toen, dus hoogglans op een enkeling daargelaten, mat is bij moderne fietsen de mode!
Poetsen met Turtle Wax of ééntje met amper polish. Polish heeft als nadeel dat biezen kunnen verdwijnen en de lak te dun wordt.
Roetsplekken of gekleurde lak met een verweerde laag zet ik in Owatrol. Owatrol schijnt bepaalde lakken niet goed te doen, maar daar heb ik nog geen last van gehad.
Ik heb wel eens overwogen transfers opnieuw een laagje blanke lak te geven. Poetsolie gebruik ik ook graag om lak op te frissen.
Lagers met zeer veel aangekoekt vuil kun je ook met de borstelkop op boormachine of dremel schoonkrijgen.
Smeren:
Doorsmeren van lagers gewoonlijk met een blik wiellagervet, waar ik geen specifieke merkvoorkeur in heb. Nu wil ik met uitzondering van remnaven over gaan op Finish Line Lagervet met teflon. In Duitsland kun je op internet een pot van 1800 gram voor ca. 50 euro's kopen.
Remmantels moeten met zuurvrij hittebestendig vet worden behandeld, dit doen hobbyisten vaak niet, met als gevolg de olie/vet kookt eruit en de naaf staat weer droog.
Versnellingsgedeelten in naven met Cyclon Gear Hub Grease.
Kettingen verdienen smering afhankelijk van gebruik en blootstelling aan water en vuil. Er is droge smering (dry lube) en natte smering (wet lube). Droge smering droogt na aanbrengen op tot een was, geschikt voor stoffige droge wegen. Wet lube is weer meer geschikt voor natte omstandigheden.
Schroefdraden doe ik met kopervet (draag hierbij handschoenen).
WD-40 zo ver mogelijk van lak houden en alleen om schroefdraad te losweken (heb geduld, laat het een dagje staan, of stook het eerst heet).
Vervangen:
Kleine delen die ik eigenlijk bijna altijd vervang zijn kogels, maar je kunt ze ook opvangen en terugmonteren. Doe dit niet als ze dof of gepit zijn! Conussen zijn verder vaak een probleem, zijn ze gepit, vervangen!
Buigen:
Zorg dat een frame recht is, zeker bij remnaaf of versnellingsnaaf. Als hij krom is klopt de kettinglijn niet en moet je gaan improviseren of je velg komt te dicht op velgrem of vork. Voorvorken richten vereist de meeste kennis en voorzichtigheid.
Verdere aanvullingen op dit verhaal zijn welkom, dan krijgen we een soort onderhoudshandleiding.
Na aanschaf van een verzamelfiets heeft deze vaak een lange staat van dienst achter de rug of heel lang stilgestaan. Ga er dus vanuit dat uw vetten aardig zijn weggedampt en er een plakkerig/korrelig residu met vuil is achtergebleven. Wil je niet alles demonteren (wat het beste is: ook alle schroefdraden in te vetten) aan de fiets, doe dan alleen de draaiende delen, d.w.z.: naven, bracket, pedalen en balhoofd.
Schoonmaken en conserveren:
Fietsen maak ik schoon met Bionet Ontvetter (biologisch afbreekbaar), maar wellicht zijn er betere methoden.
Over het gewenste eindresultaat is veel discussie, de één wil glans, de ander niet. Bij restauratie vindt ik dat je de fiets zo dicht mogelijk bij z'n oorspronkelijke staat probeert terug te krijgen, met behoud van wat leuke toevoegingen van eerdere eigenaren. De ander wil misschien helemaal origineel. Dit wil dus ook zeggen originele lak in zo veel mogelijk de staat van toen, dus hoogglans op een enkeling daargelaten, mat is bij moderne fietsen de mode!
Poetsen met Turtle Wax of ééntje met amper polish. Polish heeft als nadeel dat biezen kunnen verdwijnen en de lak te dun wordt.
Roetsplekken of gekleurde lak met een verweerde laag zet ik in Owatrol. Owatrol schijnt bepaalde lakken niet goed te doen, maar daar heb ik nog geen last van gehad.
Ik heb wel eens overwogen transfers opnieuw een laagje blanke lak te geven. Poetsolie gebruik ik ook graag om lak op te frissen.
Lagers met zeer veel aangekoekt vuil kun je ook met de borstelkop op boormachine of dremel schoonkrijgen.
Smeren:
Doorsmeren van lagers gewoonlijk met een blik wiellagervet, waar ik geen specifieke merkvoorkeur in heb. Nu wil ik met uitzondering van remnaven over gaan op Finish Line Lagervet met teflon. In Duitsland kun je op internet een pot van 1800 gram voor ca. 50 euro's kopen.
Remmantels moeten met zuurvrij hittebestendig vet worden behandeld, dit doen hobbyisten vaak niet, met als gevolg de olie/vet kookt eruit en de naaf staat weer droog.
Versnellingsgedeelten in naven met Cyclon Gear Hub Grease.
Kettingen verdienen smering afhankelijk van gebruik en blootstelling aan water en vuil. Er is droge smering (dry lube) en natte smering (wet lube). Droge smering droogt na aanbrengen op tot een was, geschikt voor stoffige droge wegen. Wet lube is weer meer geschikt voor natte omstandigheden.
Schroefdraden doe ik met kopervet (draag hierbij handschoenen).
WD-40 zo ver mogelijk van lak houden en alleen om schroefdraad te losweken (heb geduld, laat het een dagje staan, of stook het eerst heet).
Vervangen:
Kleine delen die ik eigenlijk bijna altijd vervang zijn kogels, maar je kunt ze ook opvangen en terugmonteren. Doe dit niet als ze dof of gepit zijn! Conussen zijn verder vaak een probleem, zijn ze gepit, vervangen!
Buigen:
Zorg dat een frame recht is, zeker bij remnaaf of versnellingsnaaf. Als hij krom is klopt de kettinglijn niet en moet je gaan improviseren of je velg komt te dicht op velgrem of vork. Voorvorken richten vereist de meeste kennis en voorzichtigheid.
Verdere aanvullingen op dit verhaal zijn welkom, dan krijgen we een soort onderhoudshandleiding.