snaar aandrijving

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
theodorus
Berichten: 397
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: snaar aandrijving

Bericht door theodorus »

Ik denk dat het gewoon een snaar aangedreven fiets is.
Daar de trapas niet verstelbaar is en zo te zien ook het achterwiel niet verstelbaar zal iets de snaar op spanning moeten houden.
Dus een spanner bij de poellie achter want die is het kleinst in diameter dus daar slipt hij het eerst door.
Maar dat is alleen maar mijn idee . ik bedenk dat zelf.
Theo
Maarten Waarlé
Berichten: 2354
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: snaar aandrijving

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ben nog eens gaan kijken of ik beter bewijs kan vinden voor het idee dat het hier om een versnellingssysteem gaat.
Er zal echt wel een lijst zijn met patenten waar deze in te vinden is maar mij lukt dat niet.
zo`n tekening is slechts een stukje van het patent en er hoort ook altijd een verhaal met uitleg bij.
In dit geval dus nog een 2e blad.

Al zoekende kwam ik wel op beter te vergroten tekening.
Daar is veel beter te zien hoe die trapas is opgebouwd.
Op zich al een aanwijzing trouwens dat men de trapas speciaal getekend heeft en met allerlei nummertjes er bij. In het ontbrekende verhaal vormen de nummertjes een kralensnoer van verklarende zinnen.
Fiets met v snaar
Fiets met v snaar
versnellingen.jpg (254.01 KiB) 6252 keer bekeken
Ik zou aan de hand van de nummertjes ongezien de tekst van het patent kunnen na vertellen maar dat ga ik niet doen.

Wel een klein voorbeeld; sleuf (no 13) laat aan de pen (no 12) ruimte bij het naar links bewegen van de trapas ( no 4)
in trapasbus (no 11).

De gehele constructie is duidelijk wat mij betreft maar de sleuf (no 13) vormt wel het duidelijkste bewijs dat daar iets heen en weer beweegt. aan het uiteinde van dat bewegende deel zit via kraag no 9 de buitenste helft van de poelie (no 7) bevestigd.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3824
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: snaar aandrijving

Bericht door maartenB »

dus als je veel kracht zet, en de fiets dus wil terugschakelen, schuiven de beide cranks met de rechts poeliehelft iets naar rechts? Tegen de veerdruk in. Lijkt me logisch!
Gaaf. Wie offert een safety op om dit eens na te bouwen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: snaar aandrijving

Bericht door gerritkan »

Rudge motoren 1912 hadden ook iets dergelijks als de DAF constructie de zgn multigear en DKW gebruikte het op een scooter .
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: snaar aandrijving

Bericht door bartje »

Amai, het is eigenlijk niet te begrijpen dat ze in die tijd al zo creatief waren.
Leuk om al de opvattingen te lezen...

Iemand een idee waar deze constructie voor diende?
Als je goed kijkt, zie je dat beide armen verbonden zijn met de crank.(print van 1894)

foto .jpg
foto .jpg (78.07 KiB) 6226 keer bekeken
Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3824
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: snaar aandrijving

Bericht door maartenB »

Geweldig. Ze vinden een ziekte uit die niemand kent!
Kyphosos is een rugafwijking, heb ik even gegoogeld.

Hoe het werkt of wat het doet? Geen idee.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2354
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: snaar aandrijving

Bericht door Maarten Waarlé »

Heel bizar model Bart!

Zo te zien zit de pedaal via een vaste hoek verbonden met
een draaipunt ver naar achter en is er vanaf de hoek een draaiende arm naar de crank gemaakt. Op de voorste pedaal valt de arm juist achter de vaste arm van de pedaal en daarom niet zichtbaar. Wat je krijgt is dat de pedaal een op-en-neer beweging krijgt om het draaipunt wat ver naar achter ligt.
De beweging is om reden van de lange arm tamelijk rechtstandig dus.
Maar of dat fijn fietst?

Nog over de snaar fiets met variabele versnelling , Maarten B en ik hebben vandaag (op mijn vraag) van een gewaardeerde Nijmeegse deskundige gehoord dat er in Amerika nog zo`n fiets over is gebleven!
Er klonk geen enkele twijfel in het antwoord.

Ik ben helaas al weer kwijt in welke verzameling dat was.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3824
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: snaar aandrijving

Bericht door maartenB »

ik meen de Burgwardt collection? Die verzameling die een paar jaar terug in delen via Copake werd geveild in elk geval.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie