snaar aandrijving

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

snaar aandrijving

Bericht door arnoldus »

Soms denken wij dat we iets nieuws hebben uitgevonden voor de fiets, bijvoorbeeld de snaar aandrijving, maar kijk eens naar een patent uit 1890 dan zie je dat ze toen ook al aan zoiets dachten :o
Bijlagen
$_57 (431x640).jpg
$_57 (431x640).jpg (263.12 KiB) 8762 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: snaar aandrijving

Bericht door Maarten Waarlé »

Nol,
Dat lijkt verdorie wel een variomatic!
Of ben ik nu op het verkeerde been gezet door afgelopen zondag....
sjefke
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 dec 2015, 00.54
Locatie: Geleen

Re: snaar aandrijving

Bericht door sjefke »

Snaar aandrijving is niet nieuw, wel tandriem aandrijving.
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: snaar aandrijving

Bericht door arnoldus »

Maarten Waarlé schreef:Nol,
Dat lijkt verdorie wel een variomatic!
Of ben ik nu op het verkeerde been gezet door afgelopen zondag....
Mooie vergelijking Maarten, volgens mij is het een V snaar met een span functie, hoewel ik die functie nog niet begrijp.
Nol
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: snaar aandrijving

Bericht door wimjansen »

Het lijkt me inderdaad een gewone V-riem, de spanfunctie lijkt me wat koudwatervrees, het is waarschijnlijk om doorslippen te voorkomen maar dat is in de praktijk nauwelijks te verwachten. Je hebt dan echter wel een patentje op je naam staan en een fiets met een leuk extra'tje, zoals destijds ook b.v. het elliptische Biopace voorblad van Shimano. Dit werd met veel rumoer gepresenteerd -was trouwens een idee van minstens zestig jaar eerder in een nieuw jasje-, kostte erg veel geld en bleek (voor de fietser althans) geen extra winst op te leveren. Maar Shimano zette zichzelf wel weer even op de kaart.... . Mooi authentiek prentje overigens!
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: snaar aandrijving

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, ik zie er toch echt een traploze variabele transmissie in.

Ik denk dat de veer om de trapas er zit om de schijven van de voorste poelie tegen elkaar gedrukt te houden.
Bij veel kracht zetten (optrekken of heuvel op) overwin je de kracht van de veer en gaat de v snaar dieper in de poelie terecht komen. Je krijgt dan een lichter verzet want je voorblad wordt als het ware kleiner. Eenmaal op gang neemt de aandrijfkracht af en zal de veer de poelie doen sluiten en zit je v-snaar weer op het grote verzet!
De spanrol achteraan is natuurlijk om bij kleiner verzet de snaar wat op spanning te houden

Leuk voor in het Daf museum!

Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: snaar aandrijving

Bericht door arnoldus »

Maarten je hebt een duidelijk beter technisch inzicht dan ik,
als het echt werk is het heel leuk, ik denk dat het nooit is toegepast.

Nol
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: snaar aandrijving

Bericht door wimjansen »

Ja, Maarten, ik geloof dat je gelijk hebt. Ik denk dat de trapweerstand van de constructie vrij veel van het voordeel zal inslikken, maar het blijft een ingenieus idee. En het bewijst maar weer dat een slim idee nooit weg is.
Wim
Laatst gewijzigd door wimjansen op 13 jan 2016, 20.02, 1 keer totaal gewijzigd.
DCR gaat nooit verloren....
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: snaar aandrijving

Bericht door Michiel Röben »

Maarten, ik denk dat je gelijk hebt, Maar zou dan ook op het achterwiel zo'n opgespannen set flenzen moeten zitten. Of sla ik nou helemaal naast de botervloot?

Hahaha :lol:

Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: snaar aandrijving

Bericht door Maarten Waarlé »

Michiel,
achter zit een gewoone vaste poelie. De spanning wordt door de rol geregeld. Bij Daf heb je dat wel geloof ik dat de voorste groter wordt en de achterste gelijkmatig kleiner en andersom.

Ik denk dat de uitvinders wel een paar proto`s gebouwd zullen hebben maar dat het inderdaad niet echt aangeslagen is of tot een verkopend product is gekomen.

Wel leuk om een keer in elkaar te knutselen trouwens . Gewoon om eens te kijken of het werkt.Echt heel ingewikkeld is het niet maar wel belangrijk om wat inbouwruimte te hebben rond de trapas lijkt me.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie