snaar aandrijving
snaar aandrijving
Soms denken wij dat we iets nieuws hebben uitgevonden voor de fiets, bijvoorbeeld de snaar aandrijving, maar kijk eens naar een patent uit 1890 dan zie je dat ze toen ook al aan zoiets dachten
- Bijlagen
-
- $_57 (431x640).jpg (263.12 KiB) 8762 keer bekeken
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: snaar aandrijving
Nol,
Dat lijkt verdorie wel een variomatic!
Of ben ik nu op het verkeerde been gezet door afgelopen zondag....
Dat lijkt verdorie wel een variomatic!
Of ben ik nu op het verkeerde been gezet door afgelopen zondag....
Re: snaar aandrijving
Snaar aandrijving is niet nieuw, wel tandriem aandrijving.
Re: snaar aandrijving
Mooie vergelijking Maarten, volgens mij is het een V snaar met een span functie, hoewel ik die functie nog niet begrijp.Maarten Waarlé schreef:Nol,
Dat lijkt verdorie wel een variomatic!
Of ben ik nu op het verkeerde been gezet door afgelopen zondag....
Nol
Re: snaar aandrijving
Het lijkt me inderdaad een gewone V-riem, de spanfunctie lijkt me wat koudwatervrees, het is waarschijnlijk om doorslippen te voorkomen maar dat is in de praktijk nauwelijks te verwachten. Je hebt dan echter wel een patentje op je naam staan en een fiets met een leuk extra'tje, zoals destijds ook b.v. het elliptische Biopace voorblad van Shimano. Dit werd met veel rumoer gepresenteerd -was trouwens een idee van minstens zestig jaar eerder in een nieuw jasje-, kostte erg veel geld en bleek (voor de fietser althans) geen extra winst op te leveren. Maar Shimano zette zichzelf wel weer even op de kaart.... . Mooi authentiek prentje overigens!
Wim
Wim
DCR gaat nooit verloren....
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: snaar aandrijving
Nou, ik zie er toch echt een traploze variabele transmissie in.
Ik denk dat de veer om de trapas er zit om de schijven van de voorste poelie tegen elkaar gedrukt te houden.
Bij veel kracht zetten (optrekken of heuvel op) overwin je de kracht van de veer en gaat de v snaar dieper in de poelie terecht komen. Je krijgt dan een lichter verzet want je voorblad wordt als het ware kleiner. Eenmaal op gang neemt de aandrijfkracht af en zal de veer de poelie doen sluiten en zit je v-snaar weer op het grote verzet!
De spanrol achteraan is natuurlijk om bij kleiner verzet de snaar wat op spanning te houden
Leuk voor in het Daf museum!
Groeten,
Maarten
Ik denk dat de veer om de trapas er zit om de schijven van de voorste poelie tegen elkaar gedrukt te houden.
Bij veel kracht zetten (optrekken of heuvel op) overwin je de kracht van de veer en gaat de v snaar dieper in de poelie terecht komen. Je krijgt dan een lichter verzet want je voorblad wordt als het ware kleiner. Eenmaal op gang neemt de aandrijfkracht af en zal de veer de poelie doen sluiten en zit je v-snaar weer op het grote verzet!
De spanrol achteraan is natuurlijk om bij kleiner verzet de snaar wat op spanning te houden
Leuk voor in het Daf museum!
Groeten,
Maarten
Re: snaar aandrijving
Maarten je hebt een duidelijk beter technisch inzicht dan ik,
als het echt werk is het heel leuk, ik denk dat het nooit is toegepast.
Nol
als het echt werk is het heel leuk, ik denk dat het nooit is toegepast.
Nol
Re: snaar aandrijving
Ja, Maarten, ik geloof dat je gelijk hebt. Ik denk dat de trapweerstand van de constructie vrij veel van het voordeel zal inslikken, maar het blijft een ingenieus idee. En het bewijst maar weer dat een slim idee nooit weg is.
Wim
Wim
Laatst gewijzigd door wimjansen op 13 jan 2016, 20.02, 1 keer totaal gewijzigd.
DCR gaat nooit verloren....
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: snaar aandrijving
Maarten, ik denk dat je gelijk hebt, Maar zou dan ook op het achterwiel zo'n opgespannen set flenzen moeten zitten. Of sla ik nou helemaal naast de botervloot?
Hahaha
Michiel
Hahaha
Michiel
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: snaar aandrijving
Michiel,
achter zit een gewoone vaste poelie. De spanning wordt door de rol geregeld. Bij Daf heb je dat wel geloof ik dat de voorste groter wordt en de achterste gelijkmatig kleiner en andersom.
Ik denk dat de uitvinders wel een paar proto`s gebouwd zullen hebben maar dat het inderdaad niet echt aangeslagen is of tot een verkopend product is gekomen.
Wel leuk om een keer in elkaar te knutselen trouwens . Gewoon om eens te kijken of het werkt.Echt heel ingewikkeld is het niet maar wel belangrijk om wat inbouwruimte te hebben rond de trapas lijkt me.
Groeten,
Maarten
achter zit een gewoone vaste poelie. De spanning wordt door de rol geregeld. Bij Daf heb je dat wel geloof ik dat de voorste groter wordt en de achterste gelijkmatig kleiner en andersom.
Ik denk dat de uitvinders wel een paar proto`s gebouwd zullen hebben maar dat het inderdaad niet echt aangeslagen is of tot een verkopend product is gekomen.
Wel leuk om een keer in elkaar te knutselen trouwens . Gewoon om eens te kijken of het werkt.Echt heel ingewikkeld is het niet maar wel belangrijk om wat inbouwruimte te hebben rond de trapas lijkt me.
Groeten,
Maarten