Informatie over Gazelle/Batavus race- en sportfietsen?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Daan88
Berichten: 53
Lid geworden op: 6 jul 2013, 22.41
Locatie: Deventer

Informatie over Gazelle/Batavus race- en sportfietsen?

Bericht door Daan88 »

Het valt me op dat het heel lastig is om info te vinden over de 'gewone' (semi-)racefietsen van bv. Gazelle en Batavus. Over de topmodellen is alles wat je wilt weten in drievoud te vinden op internet, maar als ik zou willen weten waarom ik in de jaren 70 nou voor een Gazelle Sprinter zou hebben gekozen in plaats van voor een Tour de France, en waarom de ene Batavus Champion een duffe stadsfiets is, en de andere een echte racer dan vind ik nergens een antwoord.

Zitten hier mensen die destijds vaak genoeg in een fietsenwinkel kwamen om daar meer over te vertellen?

De meeste raadsels voor mij zijn jaren 70-80 fietsen, meer youngtimers dus, maar ik bestond toen die in de showroom stonden evengoed nog niet, dus voor mij evengoed interessant ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Informatie over Gazelle/Batavus race- en sportfietsen?

Bericht door maartenB »

Hoi Daan,
Je slaat de spijker op zijn kop.
Voor de vereniging hier is het allemaal nog wat aan de 'nieuwe' kant, en voor de echte liefhebbers is het het goedkope spul, dat niemand echt bijzonder vindt. Ik weet dat ze ook onder de merknamen Fongers en Phoenix verkocht werden, een paar jaar geleden kreeg je die zware stalen fietsen gewoon nog overal cadeau. Laten we eerlijk zijn: de duurdere fietsen met Reynolds frames zijn ook veel mooier. Reynolds is een speciale lichtgewicht buis waardoor de betere fietsen zich onderscheiden.

Ik kan je vooral adviseren om eens catalogi te zoeken.
Daar zal wellicht wat meer in staan.

succes!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
klassiekeracefiets
Berichten: 42
Lid geworden op: 5 feb 2013, 21.14
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Informatie over Gazelle/Batavus race- en sportfietsen?

Bericht door klassiekeracefiets »

Hallo Daan,
deze vraag had je denk ik ook op onze website www.klassiekeracefiets.info. Daar is hij helaas verloren gegaan door een technisch probleem, maar ik kan je wel een beetje op weg helpen. Op http://jvs.webklik.nl/page/gazelle staan folders van racefietsen van Gazelle, ook de "Tour de"-modellen. Je ziet dan o.a. dat afgebouwde fietsen werden verkocht onder een andere naam dan het losse identieke frame.
Bij Batavus zijn ze behulpzaam via mail, twitter enz. en hebben ze ook een museum. Ik weet niet wat daar precies te vinden is, maar je zou er een poging kunnen wagen.
Groeten,
Thomas
Plaats reactie