Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou ,die Fongers fietsen waren nou niet echt museumwaardig hoor. Daar zat nog een hoop werk aan en dan nog is een zo`n fraaie fiets van dat merk ook wel genoeg.

Het museum maakte op mij een springlevende indruk gisteren.
Inderdaad zijn er wat zalen boven het hotel gedeelte weg van het museum maar nieuwe hoekjes en vitrines zijn ook al weer gemaakt.

Van de overigens zéér fraaie Burgers van Maarten zijn er in Nederland nog een behoorlijk aantal over. Veel meer dan je zou verwachten. De ANWB heeft er een, Louwman museum ook, De waag Deventer nog verschillende, diverse particulieren en ook Velorama heeft er nog.
Dus wat dat aangaat helemaal niet het einde van het museum.

Groeten,
Maarten
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Bericht door de rode »

Maarten W. zo zie je maar weer dat ik geen verstand heb van ,, het echte oude ,, spul ; ik had idd niet verwacht dat er nog meerdere exemplaren van over zouden zijn gebleven :shock:

Arnoldus ; dan is dat ook te begrijpen; de kachel moet toch roken om te kunnen blijven bestaan :lol:
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Bericht door maartenB »

Ja Maarten W, zo maak je mijn nieuwe aanwinst wel heel gewoontjes he? :D
Maar inderdaad: Velorama heeft nu nog steeds drie Burgers boneshakers over. Genoeg dus voor een mooie expo.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
nmgnbikes
Berichten: 63
Lid geworden op: 1 feb 2014, 19.28
Locatie: nijmegen

Re: Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Bericht door nmgnbikes »

Gewoon een mooi fiets maarten.
En ik hoop hem binnenkort in het echt te kunnen bewonderen.
volgende keer als je in nijmegen bent kom dan even op de koffie.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Bericht door Michiel Röben »

Gelijk de helft minder waard Maarten, door deze opmerking...
Ik ben blij dat we er een in de vereniging hebben in ieder geval.
Zo'n fiets is waard wat iemand er voor wil betalen dus ik denk dat je deze parel met gemak nog met winst kunt verkopen maar dat zal je bedoeling zeker niet geweest zijn. Mooie kroon op je verzameling Maarten B.

Groeten,Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Bericht door maartenB »

Michiel Röben schreef:Gelijk de helft minder waard Maarten, door deze opmerking...
Ik ben blij dat we er een in de vereniging hebben in ieder geval.
Zo'n fiets is waard wat iemand er voor wil betalen dus ik denk dat je deze parel met gemak nog met winst kunt verkopen maar dat zal je bedoeling zeker niet geweest zijn. Mooie kroon op je verzameling Maarten B.

Groeten,Michiel ;)
geen haar op mijn hoofd (al zijn het er niet zoveel meer als vroeger) die denkt aan verkoop!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Bericht door arjank »

fantastische vangst. onbetaalbaar!
hgr, arjan
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Bericht door Michiel Röben »

Op een keer komt er weer wat mooiers voorbij...
Maar natuurlijk verkoop je zo'n mooi artefact niet Maarten!

Groeten,
Michiel ;)
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Bericht door gerritkan »

Het waarom verkocht is niet zo belangrijk , wel dat hij bij Maarten terecht is gekomen binnen de club .
Gefeliciteerd Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bijzondere aankoop: een boneshaker van Burgers

Bericht door maartenB »

en omdat ik er zo blij mee ben heb ik hem vanmiddag eens naast mijn andere boneshaker gezet. Die komt uit Frankrijk en staat qua design erg dicht bij het 1869 model van Michaux/Compagnie Parisienne.
Wat natuurlijk opvalt is dat de Burgers geen rem heeft en geen voetsteunen: was kennelijk niet van belang in het platte Nederland.

Daarnaast valt op dat de Burgers veel 'lomper' (mag ik dat zo noemen?) gebouwd is dan de Franse fiets. Wat dat betreft is hij echt wel heel Hollands. Dat uit zich niet enkel in vormgeving, maar ook in gewicht: de Franse fiets is 28 kg en de Burgers maar liefst 35 kg! Het formaat is op enkele centimeters na gelijk.
In feite zit het raffinement van de Burgers fiets in de wiellagers: het waren de enige boneshakers die ook achter afstelbare lagers hadden met verwisselbare lagerschalen, zoals de voorwiellagers. En Burgers heeft natuurlijk het 'spatbordje', dat ook typisch is voor dit merk. Misschien waren onze wegen extreem blubberig?

Verder heeft de Burgers - in al zijn ruwe vormgeving - wel degelijk allerlei details aan het frame die het fietsje zeer herkenbaar maken als Burgers. Ze besteedden wel degelijk aandacht aan vormgeving, maar dan, eh, op z'n Hollands.
Bijlagen
P1190028.jpg
P1190028.jpg (153.63 KiB) 11342 keer bekeken
P1190040.jpg
P1190040.jpg (71.09 KiB) 11342 keer bekeken
P1190041.jpg
P1190041.jpg (81.29 KiB) 11342 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie