namaak Locomotief-kruisframe
Geplaatst: 31 aug 2012, 00.29
In een andere thread (http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=41&t=288) ging het al even over fietsen die op het Locomotief-kruisframe lijken. Hier is er nog een, met een Berini hulpmotor van 1953 of 1954 erop en wielmaat 28 x 1 5/8 (622 mm):
Op de achterkant van de bovenste balhoofdlug is nog een vreemde lijn van messingsoldeer te zien:
De achterpad is van gesmeed staal, met "13 AL" erop, en links is te zien dat er een voorgevormde flens is waar de liggende achtervork mooi op aansluit terwijl het uiteinde van de dubbele buis door de fabrikant van de achterpad niet voorzien was, die is er gewoon "op" gesoldeerd:
Ook aan de voorkant was op de ondere balhoofdlug geen rekening gehouden met de dubbele buizen (anders dan de mooie lug bij het Locomotief-kruisframe); de dubbele buizen liggen er gewoon "lomp" tegenaan:
Een duidelijk framenummer heeft de fiets niet, er is wel een vaag/amateuristisch nummer onder de bracket ingeslagen. Niets wat bij een van de grote, bekende fabrikanten thuis te brengen is.
De aansluiting van de staande achtervork op de zadellug is wel mooi en zeldzaam te noemen, en de lugs zien er algemeen best elegant uit:
De vraag is nu natuurlijk: welk merk en welk bouwjaar? Ik denk zelf dat de fiets van tussen 1945 en 1955 is en dat het om een buitenlands frame gaat, met Belgiƫ als meest waarschijnlijke land van afkomst. De onderdelen die er verder op zitten (wielnaven etc.) zijn allemaal later toegevoegd en ook het merk dat er nu op staat (Germaan) is aan de fantasie van de "restaurateur" ontsproten. Wat denken jullie?
'
Op de achterkant van de bovenste balhoofdlug is nog een vreemde lijn van messingsoldeer te zien:
De achterpad is van gesmeed staal, met "13 AL" erop, en links is te zien dat er een voorgevormde flens is waar de liggende achtervork mooi op aansluit terwijl het uiteinde van de dubbele buis door de fabrikant van de achterpad niet voorzien was, die is er gewoon "op" gesoldeerd:
Ook aan de voorkant was op de ondere balhoofdlug geen rekening gehouden met de dubbele buizen (anders dan de mooie lug bij het Locomotief-kruisframe); de dubbele buizen liggen er gewoon "lomp" tegenaan:
Een duidelijk framenummer heeft de fiets niet, er is wel een vaag/amateuristisch nummer onder de bracket ingeslagen. Niets wat bij een van de grote, bekende fabrikanten thuis te brengen is.
De aansluiting van de staande achtervork op de zadellug is wel mooi en zeldzaam te noemen, en de lugs zien er algemeen best elegant uit:
De vraag is nu natuurlijk: welk merk en welk bouwjaar? Ik denk zelf dat de fiets van tussen 1945 en 1955 is en dat het om een buitenlands frame gaat, met Belgiƫ als meest waarschijnlijke land van afkomst. De onderdelen die er verder op zitten (wielnaven etc.) zijn allemaal later toegevoegd en ook het merk dat er nu op staat (Germaan) is aan de fantasie van de "restaurateur" ontsproten. Wat denken jullie?
'