opknapper 8v kruis uit 1952

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

opknapper 8v kruis uit 1952

Bericht door Elibert van Dalen »

kocht zon 2 jaar terug een gazelle 8v bij toeval. was voor een union kruisframe naar haarlem gereist maar helaas was die al vergeven. bij toeval bood de beste man mij een 8v kruis van 1952 aan met stangrem en versnellingen met pookje op de stang. in redelijk verwaarloosde staat maar wel origineel. voor een prikkie van 100,- euro gekocht. ding had roest bij de trapas waar de achterbrug in de lugs gaat, en het spatbord was een beetje rot,. zie hier foto,s van het begin en totaal.

bij aankoop>
Afbeelding
roest>
Afbeelding
spatbord ook een gaat ik wilde het originele bewaren en terug zetten wat doe je dan origineel behouden en een oud echt rot spatbord een donorplaatje uiknippen en erin maken. het deel van de voorkant spatbord is niet te zien valt precies tegen de achterbrug.>
Afbeelding

kaalmaken van achterbrug.
Afbeelding

loodmenie behandelen daarna staalplamuur erop. weer shuren met hele fijne korrel.
Afbeelding

shuren en plamuren.
Afbeelding

kaalschuren. hierna weer een laag menie. licht schuren
Afbeelding

aflakken en daarna polijsten
Afbeelding

nu hij klaar is zie je er werkelijk niks meer van, gepolijst heeft het de kleur van de originele lak weer terug. prachtfiets geworden,
Afbeelding
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: opknapper 8v kruis uit 1952

Bericht door Durabo88 »

Beste Elibert,

Zo te zien had ook deze Gazelle problemen met het mannetje. Ik heb wel eens gehoord dat Gazelle-fietsen vaak te maken hebben met rotte mannetjes. Kan dat kloppen?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: opknapper 8v kruis uit 1952

Bericht door Elibert van Dalen »

in de redelijk wat jaren en verschillende opknapprojectjes die ik heb gehad. heb ik nog weinig roestproblemen gezien eigenlijk. wel een losse achterbrug bij een dames zwanenhals gazelle. het is natuurlijk ook maar net hoe de vorige eigenaar ermee omgegaan is. de roest bleek gelukkig niet ingerot te zijn alleen wat bultjes. nu is het weer strak.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie