RIH Fongers Super Sport 1966
Geplaatst: 1 sep 2012, 18.51
Op het Yahoo forum heb ik deze fiets al eens laten zien. Nu ik na ruim twee jaar de restauratie klaar heb is het aardig deze fraaie sportfiets nog eens voor het voetlicht te brengen.
Fongers was zoals bekend de fabricant van de betere toerfiets; toen de markt eind jaren '50 begon te veranderen wilde men bij Fongers ook een sportfiets in het assortiment opnemen. Omdat men de know how daarvoor niet had klopte men aan bij de racefietsbouwer Wim Bustraan in Amsterdam, welk bedrijf onder de naam RIH al sinds 1921 op de nichemarkt van baan- en racefietsen actief was. RIH ontwierp een eigentijdse sportfiets
die vanaf eind 1961 in Groningen werd gebouwd. Tot het eind van Fongers c.q. PFG was dit het duurste model in het assortiment (1961 285 gulden, in 1970 400). RIH kreeg voor elke verkochte fiest een bepaald bedrag.
Echt lekker liep de verkoop niet van dit dure raspaardje.
Mijn model heeft een frame uit 1961, maar is pas in 1966 afegemonteerd (en mogelijk pas in 1967 geleverd). Hoe dan ook, het is een heerlijk lichte fiets, samengesteld uit de beste sport-onderdelen van dat moment, afkomstig uit heel West-Europa:
- Weinmann 700C alu velgen en Inoxydable spatborden (B)
- Titan alu stuur met stalen voorbouw (B)
- Altenburger remmen (D)
- Brooks zadel en SA 3 naaf (GB)
- Stronglight crankstel en Solibloc pomp (F)
- Nordlicht dynamo en koplamp, Pletscher bagagedrager (Zw.)
- PFG standaard, PFG bel, PFG voornaaf, Phoenix ringslot, Koets achterlicht (NL)
Zoals vaag te zien is de achterband nogal slecht doordat het oranje rubber van de wangen geheel is uitgehard. Als iemand nog zo'n band weet (28 x 1 1/4, geen reflectiestrip) houd ik me aanbevolen.
groet, Jos Rietveld
Fongers was zoals bekend de fabricant van de betere toerfiets; toen de markt eind jaren '50 begon te veranderen wilde men bij Fongers ook een sportfiets in het assortiment opnemen. Omdat men de know how daarvoor niet had klopte men aan bij de racefietsbouwer Wim Bustraan in Amsterdam, welk bedrijf onder de naam RIH al sinds 1921 op de nichemarkt van baan- en racefietsen actief was. RIH ontwierp een eigentijdse sportfiets
die vanaf eind 1961 in Groningen werd gebouwd. Tot het eind van Fongers c.q. PFG was dit het duurste model in het assortiment (1961 285 gulden, in 1970 400). RIH kreeg voor elke verkochte fiest een bepaald bedrag.
Echt lekker liep de verkoop niet van dit dure raspaardje.
Mijn model heeft een frame uit 1961, maar is pas in 1966 afegemonteerd (en mogelijk pas in 1967 geleverd). Hoe dan ook, het is een heerlijk lichte fiets, samengesteld uit de beste sport-onderdelen van dat moment, afkomstig uit heel West-Europa:
- Weinmann 700C alu velgen en Inoxydable spatborden (B)
- Titan alu stuur met stalen voorbouw (B)
- Altenburger remmen (D)
- Brooks zadel en SA 3 naaf (GB)
- Stronglight crankstel en Solibloc pomp (F)
- Nordlicht dynamo en koplamp, Pletscher bagagedrager (Zw.)
- PFG standaard, PFG bel, PFG voornaaf, Phoenix ringslot, Koets achterlicht (NL)
Zoals vaag te zien is de achterband nogal slecht doordat het oranje rubber van de wangen geheel is uitgehard. Als iemand nog zo'n band weet (28 x 1 1/4, geen reflectiestrip) houd ik me aanbevolen.
groet, Jos Rietveld