Deelfiets Mustang - scharnier kapot

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Deelfiets Mustang - scharnier kapot

Bericht door Sandra »

Mijn nieuwste aanwinst is een deelfiets uit 1968. Daarmee zal het een van de eerste deelfietsen zijn die Mustang heeft gemaakt. Hetzelfde model fiets werd ook als 'familiefiets' geleverd, zonder scharnier.
Er was destijds nogal eens gedoe met de scharnieren; de constructie was niet optimaal. Dat is ook in mijn fiets terug te zien. Drie van de vijf 'boogjes' van de scharnier zijn afgebroken. Dat gebeurde vooral bij het weer in elkaar zetten van de fiets, heb ik begrepen.

Waar ik niet goed uitkom: loop je tijdens het fietsen gevaar met zo'n halve scharnier? Kunnen de overige boogjes afbreken - of juist niet? Kan iemand met technisch inzicht daar iets verstandigs over zeggen?
IMG_2539.JPG
IMG_2539.JPG (156.11 KiB) 5456 keer bekeken
IMG_2535.JPG
IMG_2535.JPG (107.16 KiB) 5456 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Deelfiets Mustang - scharnier kapot

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Sandra,

Ja ,ik zou wel denken dat je enig gevaar loopt met zo`n
scharnier. De lippen van het voorste deel lijken nog heel maar alle drie de lippen/boogjes van het achterste deel zijn weg.

Als je op de fiets zit zou in principe de bovenkant van de framebuis naar elkaar toe willen bewegen en de onderkant zou van elkaar af willen bewegen. M.a.w. als je denkbeelding de fiets door zou zagen vanaf de onderkant dan zal ze doorzakken naar beneden. Dat is ook mogelijk en voor te stellen met die kapotte boogjes. Boven zit de fiets nog vast met de sterknop maar onder is de fiets ahw doorgezaagd. ze hangt nog net op twee van de drie overgebleven stukjes van het scharnier.
Bij een flinke hobbel zouden die delen weg kunnen buigen en dan gaat de fiets onmiddellijk doorzakken.
Was de constructie andersom knop beneden-scharnier boven dan zou het geheel niet doorzakken (nog even als gedachtespelletje)

Ik denk overigens wel dat het redelijk te repareren is al zit je met dit soort dingen altijd met aansprakelijkheid.
Wie heeft het gerepareerd in geval het toch nog fout gaat?

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Deelfiets Mustang - scharnier kapot

Bericht door wimjansen »

Waarschijnlijk was deze constructie de achilleshiel van die vouwfiets. Maar de sterknop ònder was voor het vouwen weer onhandig geweest. Je kan ook nog altijd de vouwfunctie opheffen door er een buisje in te plaatsen, waardoor het frame star wordt. Is wel veel veiliger, maar dan mag-ie niet meer gratis in de trein mee...
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Deelfiets Mustang - scharnier kapot

Bericht door Sandra »

Maarten, fijn jouw uitleg, daar kan ik zeker verder mee. Dank voor je moeite.
En Wim, jouw suggestie voor een extra buis vind ik ook interessant. Daar ga ik over nadenken.

Groet, Sandra
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Deelfiets Mustang - scharnier kapot

Bericht door Sandra »

Even een update.

Een vorige eigenaar van de fiets heeft zich er blijkbaar ook al zorgen over gemaakt. Dit weekend kwam ik er namelijk achter dat het scharnier dichtgelast is. Door de hoeveelheid roest op het scharnier, was dat onopgemerkt gebleven. Ik kan er dus zonder zorgen op fietsen.

Leuk fietsje verder. Heb hem uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Hij rijdt prima, maar remt alleen niet lekker. Geen idee of dat al zo was, of dat het toch aan mijn fietsenmakers-kunsten ligt :oops: .
Plaats reactie