Tip: lederen zadels

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Thothom119
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 feb 2016, 17.31
Locatie: België

Tip: lederen zadels

Bericht door Thothom119 »

Ben jij ook die dure lederproducten beu. Vijf verschillende middeltjes en toch maar weinig resultaat?

Ok genoeg verkoopspraat, bekend receptje voor velen waarschijnlijk:
30g zachte natuurzeep (geschilferd of zelf te schilferen van een blok)
2l kokend water
1 emmer
2 zachte (propere) vodden (een voor nat, eentje voor droog)
1 handoek voor jezelf :)

Opgepast GEEN bruine zeep. Is inderdaad ook natuurlijk maar agressiever.

- vul de emmer met de schilfers en het kokend water
- roer een paar keer met een houten lepel (is die ook ineens proper)
- laat afkoelen tot kamertemperatuur
- maak een doekje nat en wring het wat uit (niet helemaal droog, maar zeker niet te nat)
- wrijf het zadel rustig in en laat drogen
- herhaal een paar keer
- laat het goed intrekken en wrijf het wanneer klaar op met de droge doek, verwijdert de laatste zeepresten en blinkt op

- Sterk uitgedroogde zadels krijg je niet meer goed, maar wanneer het meevalt herhaal je dit nog een aantal keer. Zo krijg je wel wat soepelheid terug.

Perfect voor onderhoud van je zadel of schoonmaak van een oud.

Hier is mijn voorbeeld. Niet perfect, maar ik hou het als decoratie. De stijfheid is al veel minder. Ik herhaal het waarschijnlijk nog eens binnen een paar dagen.
Bijlagen
DSCN5608.JPG
DSCN5608.JPG (4.13 MiB) 10449 keer bekeken
DSCN5585.JPG
DSCN5585.JPG (4.18 MiB) 10449 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Thothom119 op 7 dec 2016, 11.03, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet
T.
Durabo88
Berichten: 2526
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Tip: lederen zadels

Bericht door Durabo88 »

Werkt dit ook om te ver uitgerekte zadels weer zonder droogtescheuren te laten krimpen?
Sportief fietsend!
Thothom119
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 feb 2016, 17.31
Locatie: België

Re: Tip: lederen zadels

Bericht door Thothom119 »

Daar heb ik geen idee van. Ik denk dat het te proberen valt, werk het niet dan is het zadel wel proper en het leer gevoed :)

Als je het probeert deel dan zeker het resultaat. Dan weten mensen dat ook weer ^^

Succes
Groet
T.
Durabo88
Berichten: 2526
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Tip: lederen zadels

Bericht door Durabo88 »

Dat zal ik doen. Geen idee wanneer, maar lijkt me interessant.
Sportief fietsend!
Thothom119
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 feb 2016, 17.31
Locatie: België

Re: Tip: lederen zadels

Bericht door Thothom119 »

Hey

Ik heb gisteren het recept nog is toegepast op mijn zadel en 3 anderen die ik recent gerecupereerd heb. Daarnaast had ik nog een vijfde zadel dat uitgerokken/vervormd/(extreem vuil) was.

Dit zadel heeft 1u30 in het mengsel gelegen (iets meer dan 2l om het volledig onder te kunnen dompelen. Waarna ik het heb afgebonden met koord en het gedroogd is ZONDER scheuren.

Ik moet nog wat werken aan de afbindkunsten want de vorm is niet helemaal naar wens.

De foto's waren te groot dus hier is een link http://imgur.com/a/0lfoq
Groet
T.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Tip: lederen zadels

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Houd wel rekening dat leer vet nodig heeft, zeker oud uitgedroogd leer. En zeep verwijderd vet, juist precies wat het leer nodig heeft om soepel te blijven en het te conserveren, inclusief bescherming tegen schimmel. Een onverwarmde schuur is al gauw vochtig genoeg om onbeschermd leer te laten schimmelen.

Om het leer te behouden, moet er veel vet aan worden toegevoegd. Reken op een goeie handvol voor een zadeldek. Ik gebruik zelf schapenvet, wat onvergankelijk is. Andere opties zijn rundervet, zadelolie, of een bijenwas oplossing (goed waterdicht). Het schapenvet smelt ik eerst, en blijf het net zolang voeren tot het er niet meer in trekt. Mijn bakfiets zadel houd het daarmee al ruim 4 jaar in weer en wind uit buiten, terwijl die helemaal verschrompeld en hard was toen ik hem kocht. Nadeel is wel dat als het leer gekleurd is (wat geld voor vrijwel alle zadels), het zadel afgeeft als je hem hebt ingevet. Dus rij iig niet met je goeie broek aan op de fiets nadat je hem hebt ingevet, of doe er even een oude lap omheen de eerste ritten.
Thothom119
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 feb 2016, 17.31
Locatie: België

Re: Tip: lederen zadels

Bericht door Thothom119 »

Hey Jeroen

Ik snap je bezorgdheid en het fijne weet ik er niet van, maar het trukje is veel ouder dan mezelf en schijnt prima te werken mijn fiets staat ook al 2 jaar in weer en wind buiten en het zadel ziet er beter uit als toen ik het recupereerde. Bij hout gebruikt men het net om te beschermen tegen een droge omgeving.

Ik vermoed dat vet effectief tot diep in het leer trekt, terwijl dit in de eerste plaats kuist en in de tweede plaats een laag legt over je zadel.

Het is alleszins een goed vertrekpunt voor een proper zadel waarna je nog steeds kan invetten. Ik ga de bijenwas zeker eens proberen, dat heb ik hier nog liggen.
Groet
T.
David H
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 dec 2016, 13.31

Re: Tip: lederen zadels

Bericht door David H »

Toevallig ben ik zelf laatst bezig geweest met repareren van een Simplex zadel. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat iets als lijnzaadolie je leer wel ok beschermd, maar ook hard maakt en sluit voor olie. Het beste wat ik tegen kwam was NAF Neatsfoot Olie. Dit is wat paardenzadel makers gebruiken. Ook zag ik iemand die 10 verschillend behandelende stukken leer een 6 maande buiten had laten staan om te zien welke het beste conserveert en ook daar kwam "NAF Neatsfoot Olie" ook als beste uit.
Je kan heel oud leer ook eerst in heet water zacht maken en weer in de oude vorm krijgen. Je laat het vervolgens dan uitdrogen en dan krimpt het leer ook weer. Plaats wel wat foto's anders
Helaas waren de oude splitpennen niet te redden en moest ik naar een wat grotere klinknagels overstappen. Ook had ik ze op het uitgedroogde leer gemonteerd, want zodra het leer weer vol olie zat zet het uit en komt alles strakker vast te zitten
Bijlagen
002.JPG
002.JPG (465.51 KiB) 10092 keer bekeken
004.JPG
004.JPG (465.43 KiB) 10092 keer bekeken
006.JPG
006.JPG (475.12 KiB) 10092 keer bekeken
001.JPG
001.JPG (481.16 KiB) 10092 keer bekeken
003.JPG
003.JPG (476.22 KiB) 10092 keer bekeken
005.JPG
005.JPG (476.5 KiB) 10092 keer bekeken
004.JPG
004.JPG (472.29 KiB) 10092 keer bekeken
Stadsimker
Berichten: 12
Lid geworden op: 6 jan 2017, 08.39

Re: Tip: lederen zadels

Bericht door Stadsimker »

Zelf gebruik ik rapide ledervet.

Mooi spul. Bij erg uitgedroogde zadels dikker aanbrengen en zolang mogelijk niet uitpoetsen. Ook vaak herhalen geeft een steeds beter wordend resultaat. kleine scheurtjes en krakkelee verdwijnen niet, maar sluit wel meer... uiteindelijk.

Voor normaal onderhoud van een mooi zadel maandelijks aanbrengen voldoende, liefst 's avonds om de volgende dag pas uit te poetsen.

Verder kun je aan het experimenteren gaan met allerlei soorten olieën en vetten. Maar belangrijk is dat het niet gaat schimmelen.

Zelf wil ik nog eens aan de gang met bijenwas en natuur terpetijn. Maar zo'n blikje lederpoets is sneller gekocht.
Rij dagelijks vele kilometers op mijn oude Bakfiets.
Plaats reactie