bakfiets met bijzonder detail

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

bakfiets met bijzonder detail

Bericht door Eysfan »

Een rubriek bakfietsen is er niet dus zet ik dit bericht op deze plek. Trouwens, al heeft een bakfiets drie wielen, het is wel een fiets om dingen te transporteren ;)

Op een oude bakfiets (jaren '30, '40, '50?) zag ik speciale 'aansluitnippels' voor de inwendige elektrische bedrading. Een nippel zit bovenin de zadelbuis, de andere vlak bij de vooras. Bij een bakfiets is de dynamo meestal aan de staande achtervork gemonteerd en moet deze twee lampen voor aan de bak van stroom voorzien.
onbekende bakfiets 1.jpg
onbekende bakfiets 1.jpg (224.62 KiB) 8433 keer bekeken
Zulke aansluitpunten ken ik van Juncker. Zijn er nog meer fietsmerken met een dergelijke voorziening? Want deze vorm frame, met knik in de gebogen buis, ken ik niet van Juncker.
onbekende bakfiets 2.jpg
onbekende bakfiets 2.jpg (262.92 KiB) 8433 keer bekeken
Klik op de foto om het hele plaatje te zien.

Ik hoor het graag als iemand deze aansluitnippels en/of dit model frame herkent.

Groeten,
Sjoerd
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door fietser »

Van de details van bakfietsen heb ik niet veel verstand en zo'n aansluitnippel heb ik ook niet eerder op een bakfiets gezien, maar qua framenummer lijkt dit heel erg op een Durabo.

'
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door Eysfan »

De cijfers zijn bij deze bakfiets wel veel groter dan bij mijn Durabo transportfiets uit de jaren zestig. De bakfiets lijkt me ouder.

Ken je dit soort aansluitnippels wel van andere merken toerfietsen als Juncker?

Groeten,
Sjoerd
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door fietser »

Batavus, Empo, Germaan, Magneet, Phoenix. Of ze ook allemaal dezelfde vorm hebben weet ik niet, maar zo niet dan zou het nog kunnen dat er voor een bakfiets een ander/groter model gebruikt werd.

'
A. de Jager
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 aug 2012, 22.03

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door A. de Jager »

Deze nippels komen ook voor op mijn Phoenix bakfiets. Omdat de frames veel op elkaar lijken denk ik dat er door veel fabrikanten bij één leverancier frames werden gekocht. De opbouw zal dan wel zelf gedaan zijn.
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door Eysfan »

Anne en Fietser, bedankt voor jullie reacties.

Na zoeken op Transportfiets.net vond ik deze Phoenix. Van jou dus Anne. Deze heeft dezelfde knik in de buis die vanaf het zadel naar voren loopt. Meestal is bij een bakfiets die buis vloeiend rond gebogen zoals bij een omafiets of hij is juist helemaal recht. Die knik kan dus een kenmerk zijn van Phoenix.

Volgens Fietser monteerde Phoenix ook de speciale aansluitnippels op toerfietsen. Ik denk niet dat een fabriek die het niet op de gewone fietsen toepaste het wel op een bakfiets zou doen. De kans lijkt me dus groot dat de bakfiets op de foto's een Phoenix is.

Hierop aansluitend dus mijn vraag aan Fietser, zou het framenummer een Phoenix nummer kunnen zijn?

Sjoerd
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door Fotomaan »

Hoi Sjoerd,

Er staan bij mij vier Junckers en twee keer een Phoenix.
Allemaal transportfietsen.
Die oudere Junckers en Phoenix hebben allemaal dezelfde aansluitpunten voor de doorvoer voor de elektriciteitsdraad.
Net als bij jou ook zo groot. Juncker is op enig moment begonnen met contacten die je in moet drukken, het draadje er in moet steken en dan weer loslaten. Dat zijn de latere modellen.

Volgens mij is het geen Juncker.
Die bouwden hun frames zo dat er weinig ruimte overbleef tussen het achterspatbord en de buis waar de zadelpen ingeschoven is.
Ik weet niet of ze dat bij hun bakfietsen ook deden maar bij mijn transportfietsen kan er net een vloeipapiertje tussen.

Het eerste wat me overigens opviel is dat er een klein achterwiel in zit. Is het niet zo dat er een 28" wiel in moet?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door fietser »

zou het framenummer een Phoenix nummer kunnen zijn
Als ik het vergelijk met Phoenix-toerfietsen met 5-cijferige nummers denk ik dat niet. Het nummer staat daar ook altijd aan de andere kant van de zadellug. Maar je moet natuurlijk nooit nooit zeggen.

'
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door Eysfan »

Toch geen Phoenix? Of wel, maar nummer op een afwijkende plaats?

Anne, hoe ziet het nummer er uit op jouw Phoenix bakfiets en op welke plaats is het ingeslagen?

Groet,
Sjoerd
A. de Jager
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 aug 2012, 22.03

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door A. de Jager »

Hallo Sjoerd,

Zoals op bijgevoegde foto.
De vraag is / blijft of het een nummer is wat de fabrikant van het frame heeft gebruikt of dat Phoenix dit heeft ingeslagen. Het enigste wat mij echt overtuigd heeft dat het een phoenix is; zijn de plaatjes op de spatborden en de bak.
Met vriendelijke groet,

Anne de Jager
Bijlagen
Framenummer phoenix bakfiets
Framenummer phoenix bakfiets
gebr 022.JPG (853.75 KiB) 8360 keer bekeken
Plaats reactie