bakfiets met bijzonder detail

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door Eysfan »

Hallo Anne,

Interessant om te zien dat bij jouw bakfiets het nummer op dezelfde plaats staat en dat ook de vorm van de cijfers hetzelfde is. Na vergelijken geloof ik dat beide nummers uit zes cijfers bestaan. Ik dacht eerst dat 'mijn' nummer uit vijf cijfers bestond, beginnend met een zes. Maar het eerste cijfers kan ook heel goed een 0 zijn. En het laatste cijfers kan door de verf die er overheen is gesmeerd haast onzichtbaar geworden zijn (de nog huidige eigenaar van de bakfiets had liever niet dat ik de verf er af ging krabben :? ).

Het is duidelijk dat de twee bakfietsen familie van elkaar zijn. Maar het zegt nog niet met zekerheid dat Phoenix beide heeft verkocht. Zoals je zegt kan het nummer dat van een framebouwer zijn. Aan de ander kant was Phoenix een behoorlijk grote fabriek. En het maken van een bakfietsframe was niet lastiger dan het maken van een heren- of transportframe. Dat veel bakfietsen toch op elkaar lijken komt ook doordat er maar een paar toeleveranciers waren voor de lugs en assen.

Als het Phoenix nummers zijn zou het bouwjaar voor beide bakfietsen rond 1948 kunnen liggen. In 1950 zaten ze bij circa 121000 volgens het dateringsboekje. Maar hierover hoor ik graag nog de mening van Fietser.

Groeten,
Sjoerd
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: bakfiets met bijzonder detail

Bericht door fietser »

De cijfers lijken bij beide bakfietsen inderdaad op elkaar. Maar terwijl het nummer bij Sjoerd van boven naar onder ingeslagen is, zou dat bij Anne ook van onder naar boven kunnen staan - het is niet goed te lezen vanwege de onscherpe foto, maar staat er soms 290680?

En in het geval van Sjoerd's bakfiets: bij Phoenix begon - voor zover mij bekend - het framenummer nooit met een 0. En als het een 6 is zou het haast niet 6-cijferig kunnen zijn want dan komt er een te hoog getal uit.

Het blijft lastig, ik weet niet goed wat te denken. De overeenkomst qua frame is wel frappant. En ik neig er net als Sjoerd toe om te denken dat Phoenix zijn bakfietsframes zelf maakte en dat alle andere A-merken dat ook zelf deden.

'
Plaats reactie