Bijzondere Fongers trapas

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door hansvdw »

Fantastisch Maarten, dat dit verhaal in Het Rijwiel komt. Dergelijke fietsarcheologie is goud en verdient een bestaan op papier. Ik zie ernaar uit.

Groet,
Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re:Balhoofd transfer gezocht

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,

De Fongers BD3 krijgt langzaam weer vorm.
Ik heb na onze korte vakantie de draad weer opgepakt en het
frame en de wielen samen gebouwd.
Alweer een hele fiets
Alweer een hele fiets
001.JPG (1.02 MiB) 8167 keer bekeken
De voorrem werkt uitstekend en komt nu eenmaal goed gemonteerd ook zonder extra veer goed terug. Ik had daar aanvankelijk twijfels over maar de naar buiten staande pootjes helemaal onderaan zijn toch voldoende om door de schuine stand en de verende hoefijzervorm de rem mee naar beneden te helpen.

De kettingkast (met doorzichtig raampje) en de jasbeschermers zijn een volgend doel.
Ook het zadel moet nog bekleed worden en ik zoek er nog een
gegraveerde middenplaat voor.


Maar niet alles loopt van een leien dakje.
Ik heb gisteren mijn laatste goed ogende balhoofdtransfer verknoeid. Blijkbaar was de blanke lak die ik wilde gebruiken als lijm voor het transfer niet de juiste. Zelfs na een dag drogen wreef ik de laktransfer er met het natte papier meteen weer af.
Daarmee is het meteen onherstelbaar kapot.

Ik heb nog een minder geslaagde versie liggen van het transfer maar die wil ik niet gebruiken omdat de fiets daar veel te bijzonder voor is.
transfer met minder juiste vormgeving
transfer met minder juiste vormgeving
005.JPG (1.09 MiB) 8167 keer bekeken
Mijn oproep : heeft iemand nog een mooie authentieke Fongers transfer liggen voor deze Fongers BD3?
Wat ik ook zoek zijn de letters Fongers voor de ronde buis. Ook deze gingen gisteren verloren.

Ik zou er zeer mee geholpen zijn.

Informatie over de juiste lijm/lak en de juiste procedure is ook welkom.
Ik had als proef twee fantasiemerken op een oud frame geplakt en dat leek redelijk te gaan. Heel bedrieglijk dus achteraf bekeken.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 6 aug 2016, 08.29, 1 keer totaal gewijzigd.
arnoldus
Berichten: 363
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door arnoldus »

Hoi Maarten,

Heb je de blanke lak eerst half laten drogen ? het moet naar mijn mening nog een beetje kleven voor de transfer er op kan ,en dan heel stevig aan drukken en een dag later het papier goed met water doorweken en voorzichtig er af wrijven ,eerst een klein hoekje proberen komt het niet los dan is het niet voldoende geweekt.

Gr Nol
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Nol,

Ja , nou je het schrijft, ik heb de lak niet erg lang laten drogen dat is een fout waarschijnlijk maar ik lees tussen de regels door ook dat
je het frame in smeert met lak en wat ik gedaan heb is het laktransfer insmeren. Nu begin ik te begrijpen dat daarmee het papier in eerste instantie (te)goed aan de afbeelding is gaan zitten en tegen het frame daarna in mindere mate. Verkeerd om dus!
Ik zal nog eens zo`n fantasie plaatje op een frame zetten met de lijm/lak op het frame. Kijken hoe dat gaat.

Bedankt in ieder geval voor je uitleg!
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 6 aug 2016, 08.31, 1 keer totaal gewijzigd.
arnoldus
Berichten: 363
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door arnoldus »

Maarten inderdaad het frame insmeren dan lukt het vast.
Nol
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Michiel Röben »

Hahaha,
Die Maarten… Zo'n meester in het restaureren en dan een beginnersfoutje bij de decals monteren. Wel jammer van je originele transfers zeg! Of was het een reproductie?

Ik zit nog met smart te wachten op de sturen voor mijn tandem. Er zit geen beweging in dat proces. Jammer dat de helft vooraf betaald is. Ik heb er weinig vertrouwen in. Voorlopig blijft de Fongers tandem dus met de huidige sturen rond rijden. Als je nog eens tijd hebt om een moer voor mijn voorvork te maken op 25 mm. Dan komt het stuur karakter wat meer in de goede richting. Ben je al uit de New Departure naaf? Is deze compleet? Wat heb je nu in de damesfiets gemonteerd? Of heb ik de draad gemist?

Groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door JasperA »

Wordt weer een topper Maarten! Ik heb nog wel een transfer voor op de balhoofdbuis voor je. Het is het type met de 'leunende adelaars' die in ieder geval voor 1915 werd gebruikt dus je hebt dan het juiste transfer te pakken. Een transfer met de letters heb ik helaas niet liggen op dit moment maar die zijn her en der nog zeker te vinden.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

@ha Michiel,
Ja ik ben altijd met een boog om transfers plakken heen gelopen.
En zie daar het resultaat...

Of het een vroege transfer was weet ik eigenlijk niet. `T zag het het beste uit van de twee die ik had. Wel zaten er scheurtjes in waardoor natuurlijk (achteraf gezien)de lak snel tussen afbeelding en papier drong. Stom stom stom....

Ik kijk graag nog eens naar je balhoofdmoer. Ook een stuur buigen wil ik graag eens proberen. Afvullen met zand en dicht maken aan het uiteinde. Lijkt me heel leuk om te proberen maar ik zeg op dit moment daarin niets toe (te veel dingen te doen).

@ Hoi Jasper,

Heel tof dat je een balhoofdtransfer over hebt.
Ik krijg van Hans uit Zwolle een set toegestuurd.
Daar heb ik goede hoop op qua uitvoering.
Ik houd het graag nog even in beraad, jouw transfer.
Je bedoelt met leunende adelaars dat ze met een poot zich afzetten tegen het middelste wapenschild?
Ik heb al flink rondgekeken in de Beeldbank maar echt overtuigende verschillen in uitvoering komen nog niet boven drijven.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Zo, ik beschouw de Fongers als klaar.
Klaar is een fiets nooit natuurlijk maar de meeste dingen zijn nu wel weer gedaan. Het is een hele fiets...
Fongers 1903
Fongers 1903
004 (426x640).jpg (324.4 KiB) 7673 keer bekeken
Als laatste klus het zadel leer gemaakt.Wat ik nog mis is een middenplaat met volle letters Fongers voor het zadel.
Voor het moment zit er een blanco messing plaat in.

Ook de jasbeschermers en lederen kettingkast met het bekende (zie GR.beeldbank) raampje zijn klaar.
Ik ben er voor naar Bertens lederwaren in Zonhoven (B) geweest.
Prima zaak voor goed advies en voor natuurlijk gelooid leer.
Dit laatste is een absolute voorwaarde voor het maken van zadels.
Met chroomgelooid (moderne looi methode) leer gaat dat niet lukken.
Het stuurtje
Het stuurtje
011 (800x533).jpg (334.19 KiB) 7673 keer bekeken
Het stuur is door haar formaat en vorm echt een beeldbepalend ding op de fiets. Ook met rijden versterkt het het ''sit-up-and-beg''gevoel. Overigens een prima rijder wel met erg korte cranks en een langzaam verzet. Prima want dan kan de terugtraprem het bij houden! Dat past denk ik ook wel in het tijdsbeeld. Niet de snelheden die we nu gebruikelijk vinden.

Inmiddels ben ik aan een nieuw project begonnen:
Something completely different!
Coventry Machinist Co Gentleman 1876
Coventry Machinist Co Gentleman 1876
013 (533x800).jpg (359.29 KiB) 7673 keer bekeken
the back wheel brake
the back wheel brake
014 (533x800).jpg (242.03 KiB) 7673 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door maartenB »

Leuk, ik had tijdens mijn vakantie al die eerdere posts gemist, over transfers plakken enzo. Ik smeer overigens wel altijd de lijm op de transfer, gaat meestal prima.
Graveren van zadelplaat niet gelukt? Je vindt er nog wel een keer een.
Ontzettend gave fiets geworden. en mooi dat die CMC nu aan de beurt is!

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie