Bijzondere Fongers trapas

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

De fiets is prachtig geworden! Knap hoe je dit tot in de details toe voor elkaar gekregen hebt.
Heb je een soms een foto van het originele messing middenplaatje?

Groeten,
Bart
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Maarten en Bart,

Ik heb nog geen poging kunnen ondernemen om een messing plaat te graveren.
In de printplaten/elektronica wereld bestaat de mogelijkheid
om een messing plaat met lichtgevoelige lak in te spuiten en vervolgens dan met een zuur de belichte delen weg te bijten.
Je moet dan een zwartwit afbeelding hebben waarbij de delen die niet mogen verdwijnen zwart moeten zijn.

Ik ben bezig geweest met het embleem om dat in zwartwit uitvoering af te beelden. Echter het aantal pixels was nog te klein om een scherpe afbeelding te maken. Met name de schildjes met tekst zijn erg fijn uitgevoerd. Daar zou met mijn afbeeldingen niets van terecht komen.
bewerkt plaatje
bewerkt plaatje
Fongers plaatje rand klaar (800x555).jpg (108.68 KiB) 8492 keer bekeken
Zo als je kan zien ben ik het hier nog zwart op de computer aan het inwerken geweest maar ben er mee gestopt omdat de letters in de schildjes te grof zijn.
Dit is wel ongeveer de afbeelding Bart. De ets-verdieping is heel gering en er zitten nog twee vierkante gaten voor slotbouten in.

Groeten,
Maarten
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Met een ladersnijder is het ook mogelijk om mooi te graveren. De letters/lijnen kleuren dan zwart.
Ik ga het morgen eens navragen, maar twijfel of dit ook op messing gaat. Het oppervlak is glanzend en weerkaatst. Er bestaat speciale lak om dit te voorkomen, maar of het ook op messing mogelijk is vraag ik morgen.

Groeten,
Bart
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Het is een erg mooie fiets geworden.

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Hendrik »

Dag Maarten.

Met het namaken van Fongers transfers had ik hetzelfde probleem met onscherpte en gebrek aan pixels.
Ik heb toen de afbeelding ruim vergroot geprint, op de lichtbak overgetrokken op een hagelwit papier en verder uitgewerkt.
Lekker vet zwart op wit, en toen weer ingescand en geschaald tot het juiste formaat.
Het is wel wat bewerkelijk (maar ook best leuk...) en wellicht voor het zadel ook te overwegen?

Vriendelijke groet, Erwin
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Het is een plaatje geworden! Neem aan dat je voor het artikel in Het Rijwiel de nodige detailfoto's zult plaatsen; ben onder meer benieuwd naar stuur/rem, bracket, remnaaf en zadel.

groet, Jos
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,
Hele mooie fiets geworden je Fongers.
Na jaren aan de muur nu weer op de wielen. Super en wat een geduld.
Ik doe mijn Fongers 1915 D van de hand. Ga liever verder met Engelse fietsen. Ik heb er al 4 dus dat gaat de goede kant op.
Tot Vianen dan maar? Succes met de mooie vroege hoge bi.

Michiel ;)
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Vandaag een proefje gedaan op onze lasersnijder. Zoals je kan zien is het met onze machine ook mogelijk om te graveren op messing.
image-2016-10-18.jpg
image-2016-10-18.jpg (481.42 KiB) 8451 keer bekeken
Dit zou dus ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Groeten,
Bart
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank voor de complimenten!
Ik ben ook content met de fiets al zijn er (zo als altijd) een aantal foutjes in geslopen die ik in een volgend leven opnieuw ga doen.
Of met andere woorden dat komt er dan niet meer van. Een scheef biesje, te zacht schuim in het zadel,een slingering in het stiksel: van die dingen..
Overigens bij fabrieksfietsen kom je ze ook tegen; net effe niet opgelet met biezen bijvoorbeeld, transfer net iets scheef,
vuiltje in de lak.

Jos, ik ga inderdaad nog wat detail foto`s maken voor het blad en ben ook wat minder uitgesproken over de werkzaamheden om in ''Het rijwiel'' nog wat te vertellen te hebben.

Bart, dat ziet er reuze scherp uit die lasersnij kunst van jou.
Denk je dat het ook mogelijk is om een lijntje van 0,2 of 0,3 mm te snijden?
Zo als je ziet op de foto zijn de letters en lijnen in het schildje erg fijn. En die letters en lijnen liggen verdiept in het vlak
Uitvergroting
Uitvergroting
002 (1024x767).jpg (93.65 KiB) 8438 keer bekeken
Ik zal zo als Erwin voorstelt de afbeelding flink groot moeten maken om goed in te kunnen tekenen. Leuker trouwens dan dat pixels zwart klikken op de computer.

Groeten,
Maarten
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door de rode »

geweldig eindresultaat !mooi dat dit rijwiel op zo,n wonderlijke wijze weer een geheel is geworden alle lof ! :o
Plaats reactie