Bijzondere Fongers trapas

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Vandaag een proefje gedaan en de lijnen zijn ongeveer 0,4 tot 0,5 mm breed. Smaller graveren gaat op onze machine niet.
Waarschijnlijk is dit met een professionele lasersnijder voor metalen wel mogelijk. De breedte van de laserstraal is belangrijk.
image-2016-10-19.jpg
image-2016-10-19.jpg (473.05 KiB) 8825 keer bekeken
Groeten,
Bart
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Interessant om te weten Bart.
Dan is de methode van etsen als bij een printplaat mogelijk beter om reden van het analoge.
Van belang is dat de printer uitdraai voor het etsen dan wel fijn genoeg is wat pixel formaat betreft anders gaat het etsen weer via de vorm van de pixel ''blokjes''.

Groeten,
Maarten
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten

Wat een beauty is je oude dame geworden .
Als je dat met echte oude dames zou kunnen werd je er rijk van .
Nu zal je het je met onze lof uitingen moeten doen :)

Het volgende project staat dus alweer op stapel , ook die zullen we hier weer graag volgen .

Ik heb het al eens eerder geopperd of het voor de club niet een idee is een club blad special uit te brengen . Dan niet over een merk maar over het restaureren van fietsen .
Over de keus wel of niet restaureren , wat je tegen kan komen aan problemen bij het demonteren en de oplossingen , zo zijn er genoeg dingen te bedenken .
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,Gerrit,

Goed idee van een Special over restaureren, ik heb net een oude Tandem aangeschaft merk Fongers en wil deze ook terug brengen in originele staat, er zit gelukkig originele verf op de binnenkant achtervork maar om de Fiets nou kaal te schuren en zo laten vindt ik persoonlijk zonde voor zo,n fiets dus verven/spuiten wel of geen biezen en wel of niet opnieuw nikkelen, ik hou alle opties over,ik plaats wel Foto,s van de fiets,

groetjes Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Gerrit en Hans,

Ik vind oude dames(en heren) zonder botox en faceliften toch aantrekkelijker en dat geldt eigenlijk ook voor oude fietsen.
Mijn Fongers hadden ze al eens herlakt en van nieuw nikkel voorzien. Daarmee was een weg naar ''oud en rimpelig'' afgesneden.
Ik ga niet een totale fiets ''net alsof'' oud maken.
Bij onderdelen doe ik dat overigens wel om in de pas te lopen met de originele hoofdvorm.

Leuk idee, en ik speel ook wel eens met de gedachte om een boek te maken over restauratie. Punt is dat er niet één weg is ,een ''zo moet het''.

De grootste deugd bij restauratie is daarentegen twijfel.

Daarmee is de kans het grootst dat je tenslotte de juiste stappen neemt...

Hans , jouw tandem heeft zeker ook mogelijkheden om iets moois te worden. Een heel gepuzzel naar de juiste onderdelen en juiste compromissen ook.

Groeten,
Maarten
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Hendrik »

Dat is inderdaad mooi omschreven; twijfel.
Zelf had ik in gedachten; afstand nemen, maar dat is ook een soort twijfel
Zoals; even wakker te liggen van de vraag 'moet ik dat nou wel, of juist niet'.
Uiteindelijk leidt dat ook tot een compromis (want dat blijft het) waarin je respect blijft houden voor de historie van hetgeen je in handen hebt en toch technische vooruitgang boekt.
Blijft lastig, dat restaureren, maar ook interessant.
Je zet je eigen stempel op iets waar je feitelijk part noch deel aan hebt gehad, tenminste als je niet je eigen jeugdfiets restaureert.
En omdat de keuzes legio zijn, en de route niet voorgeschreven is, schrijf je eigenlijk je eigen verhaal in een bestaande vertelling.
Een mooi verhaal geschreven met deze Fongers, Maarten!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank je Erwin,
Ja, op tijd afstand nemen is heel gezond bij restauraties.
In het verleden zijn regelmatig hele fraaie fietsen totaal verknoeit door goedwillende restaurateurs.
Alle oude spaken er uit geknipt hopla. alle lak er af was toch al wat sleets. Nikkel liever opnieuw verchromen want dat is veel sterker en meer van dat soort afschuwlijkheden.
Het is soms om te janken zo destructief als dat uitpakte.

Intussen zijn we natuurlijk ook deel van de geschiedenis van zo`n ding. Me zelf beschouwen als iets wat daar buiten staat is niet juist denk ik. Ik ben ook maar heel even eigenaar op die naar ik hoop honderden jaren ''zijn en betekenis hebben'' van zo`n object.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb zojuist Het Rijwiel ontvangen, met zoals ik hoopte het artikel over deze fiets. Fijn de conclusie te lezen van dit mooie project. Absoluut vakmanschap Maarten, en het was fijn om dit te hebben kunnnen volgen.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door de rode »

met aandacht heb ik het verslag gelezen in het clubblad ; geweldig intressante reportage en een verbluffend eindresultaat ! :o
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank voor de reacties,
Ik vond het ook bijzonder om deze fiets te mogen herstellen.
En het schrijven in combinatie met het stuk van Jos over Fongers 1897-1910 geeft het een stevige meerwaarde denk ik.
De fiets als resultaat van een professionalisering in de Nederlandse rijwielindustrie.
En al zijn veel van de onderdelen duidelijk uit een vroege periode van ontwikkeling (pedaal spie, velg-optrekrem ,exentrische trapas) de fiets mag er qua deugdelijkheid, of zeg maar volwassenheid gewoon al helemaal zijn.
Overigens is een stuk over zo`n fiets schrijven leuk om te doen maar ook heeft het z`n beperkingen omdat je je zelf moet tegenhouden om niet alles te willen noteren. Anders wordt het namelijk een telefoonboek qua dikte.
Dat is dan ook weer het leuke van dit forum. Je kan zo om de tijd eens bijschrijven, flinke foto`s erbij en tot in detail met discussies daaropvolgend. Dan is een schrijven op papier, een uitgave veel statischer.
Fongers 1903
Fongers 1903
036 (1024x683).jpg (379.57 KiB) 8519 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Plaats reactie