Even voorstellen!!

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Union1981

Even voorstellen!!

Bericht door Union1981 »

Hallo,

Ik ben hans, 35 jaar en klaar met de moderne plastic fietsen. In mijn jeugdjaren had ik altijd oude fietsen en moest deze 2 x per jaar poetsen. Geweldig vond ik dit om te doen. Sleutelen was ik wat minder handig in...
Jaren lang een oude union van mijn opa gehad en nu de stap gemaakt,een oude originele union "gekocht" en ga hier de komende weken eens mee aan de slag...
Mijn voorliefde gaaf uit naar transportfiets en uit jaren '40 maar laat ik me vooral eerst maar eens een weg door de roest,schroefjes en lagers van deze geen vechten :D
Bijlagen
20160415_174627.jpg
20160415_174627.jpg (302.08 KiB) 3604 keer bekeken
union1914

Re: Even voorstellen!!

Bericht door union1914 »

Welkom en gefeliciteerd met deze Union fiets.
Ik vind het altijd nog slim dat de bedrading van de dynamo naar de koplamp door de stuurbuis wordt getrokken.
Hebben ze toen ook octrooi op gekregen.
Het octrooibewijs ligt in Museum Palthehof te Nieuwleusen.
Hier hebben ze ook nog altijd het boek 100 jaar Union te koop voor een niemandalletje.
Jammer dat de fabriek niet meer bestaat
fietser

Bericht door fietser »

Ik vind het altijd nog slim dat de bedrading van de dynamo naar de koplamp door de stuurbuis wordt getrokken.
Hebben ze toen ook octrooi op gekregen.
Het octrooibewijs ligt in Museum Palthehof te Nieuwleusen.
Union heeft er inderdaad een octrooi op gekregen maar de credits gaan toch volledig naar Juncker. Die hebben de verlichtingsdraad door de binnenbalhoofdbuis+stuur in 1940 bedacht en er octrooi op gekregen. Union heeft daar in 1943 een ingewikkeldere variant op bedacht om beschadiging van de draad te voorkomen waarvoor ze dus ook octrooi kregen. (Een bewijs dat je vroeger op elk ideetje een octrooi kon krijgen.)

Het systeem van Juncker werkte prima en ben ik al bij diverse Junckers tegengekomen. Dat van Union nog nooit. Verder niets ten nadele van Union, hoor, het merk heeft best wat meer waardering door de verzamelaars verdiend.

Groeten,
fietser
Union1981

Bericht door Union1981 »

Dank voor jullie reacties.....idd mooi maar wel lastig om het straks weer terug te krijgen door de onderdelen (uiteraard zit het nog wel door frame)....

Fiets is er toch beroerder aan toe als ik dacht,gaat voel werk en tijd in zitten,uitdagend maar al snel op zoek naar nieuwe onderdelen....(complete kettingkast,achterlicht en dan nog maar hopen dat de rest te redden valt :roll:

Heb er voor de zekerheid alvast een in veel betere staat verkerende gazelle P naast gezet welke alleen gepoetst en gesmeerd hoeft te worden,weet ik wat het einddoel is....
Plaats reactie