Pagina 1 van 1
Mijn eerste velgen nieuw gespaakt
Geplaatst: 25 apr 2016, 09.11
door Bommel
Veel van jullie zullen al meerdere velgen opnieuw gespaakt hebben, voor mij waren het de eerste die ik dit weekend gedaan heb.
En wat leuk om hier aan te werken. Met een linkse velg en een uitleg hoe ik een rechtse velg moet spaken heb ik het klusje nog wel een paar keer vervloekt. Via internet nog wat andere informatie gezocht en gisteravond met een biertje erbij voor de 5e keer mijn achtervelg opnieuw gespaakt tot ie naar mijn eigen tevredenheid was.
Deze week nog bij de fietsenmaker alles na laten kijken en op spanning laten zetten en dan kan ik de Gazelle weer opbouwen om de antitankroute mee te rijden.

Re: Mijn eerste velgen nieuw gespaakt
Geplaatst: 25 apr 2016, 19.13
door maartenB
Ja dat is altijd wel even puzzelen he? Maar wat is no een linkse velg?
Re: Mijn eerste velgen nieuw gespaakt
Geplaatst: 25 apr 2016, 20.11
door Durabo88
Beste Maarten,
Ik heb al vele wielen gevlochten. De linkse of rechtse velg heeft te maken met in welke richting het eerste spaakgat na het ventiel is uitgeboord.
Groeten,
Y.
Re: Mijn eerste velgen nieuw gespaakt
Geplaatst: 26 apr 2016, 08.58
door maartenB
En is daar een reden voor? Rijden Engelsen bijv. op linkse velgen?

Re: Mijn eerste velgen nieuw gespaakt
Geplaatst: 26 apr 2016, 09.42
door Bommel
Dit is een oude Gazelle met volgens mij nog de originele velgen en dat is volgens mij toch wel nederlands. Ook mijn Gazelle uit '41 heeft deze maar de Gazelle uit '53 heeft rechtse velgen. Dus geen idee waarom je linkse of rechtse velgen hebt. Heeft volgens mij ook niet te maken met de kant van de remmen want ik heb voor rechts mijn rem en achter zit die links.
Het grote verschil met linkse en rechtse velgen, tenminste wat ik heb geleerd, is waar je begint met de eerste spaak. Omdat je vanuit de aandrijfkant begint, meestal rechts, kun je bij een linkse velg niet bij het eerste gat naast het ventielgat beginnen omdat die dus links is. Je begint dan aan de andere kant van het ventielgat en werkt verder die kant op.

Linkse velg

Rechtse velg
bron:
http://www.velofilie.nl/
Ik heb dan ook mijn velgen een aantal keer opnieuw moeten steken omdat ik qua patroon niet goed uitkwam bij het ventielgat.
Re: Mijn eerste velgen nieuw gespaakt
Geplaatst: 26 apr 2016, 18.49
door Maarten Waarlé
Het is meen ik zo dat over het algemeen die twee verschillende velgen geen probleem vormen maar dat het wel fout kan gaan
als je een trommelrem hebt met aan de kleine flens gedeelde gaten. Daarbij kunnen de spaken maar een kant op namelijk van het gezamenlijke gat af. Wil je dan de twee evenwijdig lopende
spaken (een vanaf de kleine flens en een tegenover en van tegenovergestelde richting)rondom het ventiel uit laten komen dan heb je een linkse dan wel rechtse velg nodig.
Overigens zie ik soms zelfs fabrieksfoto`s waar de spaken bij het ventiel niet evenwijdig lopen. Echt een ramp heb ik het om die reden nooit gevonden. Als de grote jongens het doen...
Groeten,
Maarten