September 2012: wijkfiets

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

September 2012: wijkfiets

Bericht door fietser »

De wijkfiets is een uitstervende soort, maar beschermd is hij helaas niet. Voor wie hem niet kent: Ik heb het over fietsen op hoge leeftijd die je ergens in je wijk in een fietsenrek tegenkomt, meestal in min of meer verwaarloosde staat. Soms is hij nog in gebruik door bijvoorbeeld een jongere, soms heeft er zo te zien al maanden niemand meer op gereden. Hij wordt niet alleen het prooi van regen en roest maar ook van plichtbewuste medewerkers van politie en gemeente die hem maar een lelijke sta-in-de-weg vinden. De wijkfiets heeft het zwaar. Ooit een trots chroomblinkend of elegant zwart kwaliteitsproduct dat bedoeld was om vele decennia mee te gaan. Nu een treurige barrel waar niemand meer de verborgen degelijkheid en het ingebakken stuk geschiedenis aan afziet. Werkelijk niemand?

Nee, de geoefende bikespotter weet hem wél te vinden. Uitgerust met zijn fotocamera weet hij in de volle fietsrekken tussen alle even zwarte en even roestige bouwmarkt-omafietsen feilloos de verborgens parels te ontdekken. Alle bijzonderheden worden vastgelegd en merk en bouwjaar worden met scherpe blik achterhaald, voor zover dat nog mogelijk is. Zo zorgt de bikespotter ervoor dat telkens een stukje fietsgeschiedenis op de foto bewaard blijft, ook als het voorwerp zelf er al lang niet meer is.

Even concreet: Hier komt de oudste wijkfiets in mijn eigen wijk. Een Gazelle uit 1929 die er eigenlijk nog best goed uitziet. De helft van de onderdelen is vervangen maar sjwa - welke voorbijganger zal vermoeden dat deze fiets 83 jaar oud is?
wijkfiets1.jpg
wijkfiets1.jpg (134.08 KiB) 14296 keer bekeken
wijkfiets2.jpg
wijkfiets2.jpg (95.99 KiB) 14296 keer bekeken
Een nog veel “authentieker” voorbeeld voor een wijkfiets is de nummer twee in deze wijk:
wijkfiets3.jpg
wijkfiets3.jpg (310.58 KiB) 14296 keer bekeken
De merktransfer is niet meer te lezen, het framenummer is vaag ... welk merk dit was blijft een geheim. Maar ik twijfel niet aan de originaliteit van de achternaaf uit 1930. Op de jaren ’30 Balaco-dynamo staat “Pretty-Royal”, een merknaam van Union.
wijkfiets4.jpg
wijkfiets4.jpg (121.44 KiB) 14296 keer bekeken
Hoe oud is de oudste wijkfiets in jullie wijk?

'
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: September 2012: wijkfiets

Bericht door Fotomaan »

Het is werkelijk jammer dat het geen gemeengoed is om onderhoud te plegen anders zouden dergelijke fietsen makkelijk nog een paar generaties meegaan.
Maar hopen dat er een barmhartige liefhebber zich ontfermd over deze verschoppelingen met hun hoge leeftijd welke een staat van dienst vermoed die meer respect af zou moeten dwingen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: September 2012: wijkfiets

Bericht door HJvMontfort »

In Leeuwarden zie ik regelmatig leuke en bijzondere fietsen, maar heb nooit een camera bij me, misschien als ik eens een nieuwe telefoon koop!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: September 2012: wijkfiets

Bericht door fietser »

Ik kan me voorstellen dat in een stad als Leeuwarden veel bijzondere fietsen te spotten zijn. Daar hoort dan eigenlijk ook een beetje fatsoenlijke camera bij. Zo kun je mooie dingen vastleggen en hier in het forum laten zien. Misschien ken je de voorbeelden van collega-bikespotter JocoFoto al, anders zie hier:
http://www.joco.me/Bicycles/street-spots

'
Gebruikersavatar
allardschaap
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 sep 2012, 19.01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: September 2012: wijkfiets

Bericht door allardschaap »

Hoi,

Gisteren gespot in hartje Utrecht;
Afbeelding hij was niet ver van huis (amersfoort) jaren 70? wijkfiets van het merk Pon.

https://plus.google.com/u/0/photos?tab= ... 6105173298
Afbeelding
Afbeelding

Knijprem voor, Favourit terugtrap achter alu spatborden maar wel weer rvs velgen, hoe zou je dit type kunnen noemen semi sport? wie vertelt er wat meer over.

Groeten,

Allard
Laatst gewijzigd door allardschaap op 25 okt 2012, 17.46, 1 keer totaal gewijzigd.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: September 2012: wijkfiets

Bericht door fietser »

Dat is gewoon een sportfiets. Semi sport werden fietsen genoemd die tussen sport- en toerfiets in zaten. De fiets hier is van Pon, begin jaren '60. Om de foto's achter de link te bekijken moet ik een Google+ account aanmaken en dat wil ik liever niet. Kun je niet ook hier wat meer laten zien?

'
Gebruikersavatar
allardschaap
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 sep 2012, 19.01
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: September 2012: wijkfiets

Bericht door allardschaap »

fietser schreef: Kun je niet ook hier wat meer laten zien?

'
Bij deze :-)
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: September 2012: wijkfiets

Bericht door JocoFoto »

Sinds kort ligt er twee huizen verder een Juncker kruisframe. Vermoedelijk jaren vijftig. Framenummer is niet heel duidelijk, maar het lijkt op B01185.

Afbeelding
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: September 2012: wijkfiets

Bericht door fietser »

@allardschaap
Dank je, zo is hij wat beter te zien. De aluminium spatborden lijken mij origineel (hoewel je ze niet vaak ziet), maar RVS velgen zijn dat zeker niet. Terugtrap + 1 knijprem is ook al geen gebruikelijke combinatie. Eigenlijk geen spectaculaire fiets maar andererzijds toch wel bijzonder omdat deze sixties-fietsen inmiddels uit het straatbeeld verdwijnen. En het merk kom je ook niet vaak tegen.

@JocoFoto
Triest gezicht. Gebroken achterspatbordstang, spuglelijke standaard :evil:, en wie zijn fiets aan zo'n grove, roestige ketting zonder iets er omheen legt, laat ook zien dat de staat (lak) hem niets kan schelen. Laat zo iemand met zijn voordrager en kinderzit op een Cortina transportfiets rijden of zet hem meteen op een Halfords-brik, dan komen de leeftijd die eigenaar en fabrikant van de fiets verwachten tenminste overeen: vijf jaar en dan lekker weg ermee. De Juncker heeft het zo'n 55 jaar volgehouden en had eigenlijk beter verdiend. Weet iemand of je in Nederland niet alleen grond maar ook fietsen kunt onteigenen? ;)

'
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: September 2012: wijkfiets

Bericht door HJvMontfort »

Bij het posthuis staat de ze Gazelle, leuke lugs en interessante biezen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie