remschoenen simplex kruisframe

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
tienhof
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jul 2012, 09.05

remschoenen simplex kruisframe

Bericht door tienhof »

Hallo allemaal,

Bij de voorbereidingen voor het opknappen van mijn oude Simplex met kruisframe bleek dat de trommelremmen niet meer functioneerden. Het zit hem niet in het stangenstelsel of het afstellen daarvan, de remschoentjes zijn vet en/of versleten. Heeft iemand van jullie een goede tip? Zijn de schoentjes te reinigen en zo niet kan ik ze dan nog ergens kopen? Alvast bedankt.

Groeten van Tienhof
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: remschoenen simplex kruisframe

Bericht door HJvMontfort »

tienhof schreef:Hallo allemaal,

Bij de voorbereidingen voor het opknappen van mijn oude Simplex met kruisframe bleek dat de trommelremmen niet meer functioneerden. Het zit hem niet in het stangenstelsel of het afstellen daarvan, de remschoentjes zijn vet en/of versleten. Heeft iemand van jullie een goede tip? Zijn de schoentjes te reinigen en zo niet kan ik ze dan nog ergens kopen? Alvast bedankt.

Groeten van Tienhof
Plaats even een foto, deze schijven waren altijd als onderdeel te krijgen, en waarschijnlijk kan je met het oude spul wel een nieuw blok monteren, zonder dat het opvalt!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: remschoenen simplex kruisframe

Bericht door HJvMontfort »

Deze kan ik voor 24 euro krijgen!
Bijlagen
remschoen.png
remschoen.png (155.83 KiB) 11242 keer bekeken
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: remschoenen simplex kruisframe

Bericht door Durabo88 »

Beste Tienhof,

Als je al twee van die remmetjes door een Sturmey Archer binnenwerk kunt vervangen, dan loont het eerder om een jaren 80-90 fiets voor 25 euro te kopen. Dat scheelt je de helft en bovendien zijn die remmen vrijwel altijd nog goed. Als ze vet zijn kun je ze ook schoonmaken, er zit namelijk geen asbest meer in.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
tienhof
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jul 2012, 09.05

Re: remschoenen simplex kruisframe

Bericht door tienhof »

Bedankt voor de reacties. Ik zal volgende week een foto plaatsen. Op de foto van de heer Span staan schoentjes die er heel erg op lijken alleen bij de Simplex worden ze bij elkaar gehouden met spiraalveertjes en de nok om de schoentjes te laten remmen is anders.
Vriendelijke groeten van Tienhof
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: remschoenen simplex kruisframe

Bericht door maartenB »

Het goede nieuws: Wat ik vroeger bij autos wel deed als de rem vet was: remschoen even afnemen met wasbenzine, na uitdampen de voering lekker heetstoken met een gasbrander, dan stook je het vet eruit. Daarna opschuren met grof schuurpapier. Hou je adem maar even in als je denkt dat er asbest in zit en daar bang voor bent.

Het slechte nieuws: ik had het zelfde probleem (niet willen remmen) een paar jaar terug met de zeer vergelijkbare Simplex trommelrem, en ik heb het niet goed kunnen krijgen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: remschoenen simplex kruisframe

Bericht door sleurhut »

Aah trommelremmen, altijd weer leuk.

officiel als een remvoering in aanraking is geweest met olie, vet of remvloeistof moet je ze weggooien, ze zullen nooit meer zo goed remmen als ze ervoor deden. Meestal als een auto voor onderhoud komt met trommelremmen haal ik ze open, spuit de ankerplaat waar alles opzit schoon met remmenreiniger (te koop bij de automaterialenzaak). Daarna schuur je met schuurpapier de remvoering heel iets op (dat het gladde laagje weg is en hij weer ruwer is, niet te enthousiast doen dan schuur je echt teveel weg, we willen het opruwen niet wegschuren). daarna schoonspuiten met remmenreiniger en laten verdampen, pak schuurpapier en schuur de binnenkant van de remtrommel heel iets op, spuit hem schoon van binnen met remmenreiniger en raak hierna het remvlak niet meer aan, monteer de trommel weer en je zult zien dat die stukken beter remt. Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn gazelle uit 1955, uiteraard wel voorzorgsmaatregelen genomen ivm mogelijke asbestremblokken. Hierna remde die weer als vanouds. Mocht iemand nog blokken zoeken voor een gazelle, heb hier nog 2 ankerplaten liggen met de blokken eraan. op een gazelle naaf.

met vriendelijke groeten,

Joost
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: remschoenen simplex kruisframe

Bericht door asterduc »

mijn ervaring is dat als de trommelrem niet meer goed remt en je haalt hem open, dat hij dan nooit meer goed gaat remmen. Het is me nog niet gelukt om de remwerking na demontage / montage zo goed te krijgen als bij een nieuw ongeopend exemplaar, brakecleaner en opschuren ten spijt. Het opwarmen zoals Maarten beschrijft heb ik echter nog niet uitgeprobeerd.

Ik heb dit probleem laatst aan een fietsenmaker verteld die inmiddels zo'n 60 jaar in het vak staat en hij bevestigde mijn verhaal.
Op mijn vraag "hoe komt dit en hoe los je het op" keek hij vertwijfeld weg.
"ik weet het niet" zei hij, "de enige oplossing lijkt mij het drastisch wegdraaien van een paar honderdste millimeter uit de trommel en daarna af te monteren met nieuwe remblokken"
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: remschoenen simplex kruisframe

Bericht door HJvMontfort »

Ik mag op het werk natuurlijk geen oude onderdelen gebruiken, heb laatst ook een fiets gereviseerd met dergelijke remmen en nieuwe schoenen werken mijns inzien goed, al had hij geen problemen met een wat nieuwer zicht :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: remschoenen simplex kruisframe

Bericht door HJvMontfort »

tienhof schreef:Bedankt voor de reacties. Ik zal volgende week een foto plaatsen. Op de foto van de heer Span staan schoentjes die er heel erg op lijken alleen bij de Simplex worden ze bij elkaar gehouden met spiraalveertjes en de nok om de schoentjes te laten remmen is anders.
Vriendelijke groeten van Tienhof
Toen ik mijn eigen (nu gestolen) Gazelle opknapte met dergelijke remmen lagen er nog ene paar nos platen maar die zijn nu in het bezit van de nieuwe eigenaar die ik niet zo aardig vind, beetje mijn winterfiets stelen.!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie