Gazelle kroonstuk
Geplaatst: 10 mei 2016, 21.15
Pas geleden had ik een lekke band met mijn zelfverklaarde 'weer en windfiets' , Gazelle no. ? (transfer niet meer leesbaar) uit 1948.
Behalve dat de band behoorlijk gaar was, oogde de fiets nu toch wel erg haveloos.
Ik had 'm ooit gekregen van een buurman.
Toen hij er nog op fietste meen ik dat er een vernikkeld stuur op zat, al kan ik mij vergissen.
In ieder geval kreeg ik de fiets in onderdelen (zonder dat stuur...) en de reden daarvan was dat de voorvork bij het schroefdraadgedeelte was afgescheurd.
Ik heb er toen een andere Gazelle vork ingezet en de gehavende vork bewaard.
Vandaag heb ik van een reparatievork (toch veel te lang voor een gemiddeld rijwiel) 3 centimeter schroefdraad afgezaagd.
Een stuk 22mm koperbuis in de gescheurde vork gestoken, deel met schroefdraad erachteraan en vastgelast (eerst rondom even hechten, dan voorzichtig doorlassen)
Dit doe ik dan met m'n Kemppi Mig.
Het trucje met 'koper achter het te lassen staal' had ik ooit uit een oldtimer restauratiemagazine geleerd.
Het lasdraad hecht niet aan het koper, en de achterzijde vormt een mooi smeltbad over het kopervlak.
En de ergste hitte wordt zo iets verdeeld.
Een zeer geschikte methode om kleine gaatjes en scheuren in dun staal dicht te lassen.
In dit geval natuurlijk ook handig dat het buisje goed op z'n plek bleef, een binnenbuis erin zetten wil natuurlijk niet omdat het stuur er niet meer in zou passen.
Maar eigenlijk heb ik een vraag, en wel over het kroonstuk.
Dat is van de originele 1948 vork duidelijk anders dan van mijn andere Gazelle toerfietsen.
Ik heb ook een no.8 uit 1940, stuk ouder dus, maar die heeft gewoon een identiek kroonstuk als mijn jaren '50 no.8.
En mijn 'omafiets' uit nota bene óók 1948 heeft eveneens het 'normale' kroonstuk!
Wat ik ook bijzonder vind, is dat de naaf van het voorwiel, zo'n typisch Gazelle diabolo model niet van verchroomd staal is maar van aluminium.
Wie weet hoe het zit?
Vriendelijke groet Erwin
Behalve dat de band behoorlijk gaar was, oogde de fiets nu toch wel erg haveloos.
Ik had 'm ooit gekregen van een buurman.
Toen hij er nog op fietste meen ik dat er een vernikkeld stuur op zat, al kan ik mij vergissen.
In ieder geval kreeg ik de fiets in onderdelen (zonder dat stuur...) en de reden daarvan was dat de voorvork bij het schroefdraadgedeelte was afgescheurd.
Ik heb er toen een andere Gazelle vork ingezet en de gehavende vork bewaard.
Vandaag heb ik van een reparatievork (toch veel te lang voor een gemiddeld rijwiel) 3 centimeter schroefdraad afgezaagd.
Een stuk 22mm koperbuis in de gescheurde vork gestoken, deel met schroefdraad erachteraan en vastgelast (eerst rondom even hechten, dan voorzichtig doorlassen)
Dit doe ik dan met m'n Kemppi Mig.
Het trucje met 'koper achter het te lassen staal' had ik ooit uit een oldtimer restauratiemagazine geleerd.
Het lasdraad hecht niet aan het koper, en de achterzijde vormt een mooi smeltbad over het kopervlak.
En de ergste hitte wordt zo iets verdeeld.
Een zeer geschikte methode om kleine gaatjes en scheuren in dun staal dicht te lassen.
In dit geval natuurlijk ook handig dat het buisje goed op z'n plek bleef, een binnenbuis erin zetten wil natuurlijk niet omdat het stuur er niet meer in zou passen.
Maar eigenlijk heb ik een vraag, en wel over het kroonstuk.
Dat is van de originele 1948 vork duidelijk anders dan van mijn andere Gazelle toerfietsen.
Ik heb ook een no.8 uit 1940, stuk ouder dus, maar die heeft gewoon een identiek kroonstuk als mijn jaren '50 no.8.
En mijn 'omafiets' uit nota bene óók 1948 heeft eveneens het 'normale' kroonstuk!
Wat ik ook bijzonder vind, is dat de naaf van het voorwiel, zo'n typisch Gazelle diabolo model niet van verchroomd staal is maar van aluminium.
Wie weet hoe het zit?
Vriendelijke groet Erwin