Hoe herken ik chroomnikkelstaal?

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?

Bericht door Sandra »

Dank voor alle reacties, ik heb er veel aan. Ik wist niet dat chroomnikkelstaal blijkbaar zo weinig is gebruikt in de framebouw, interessante informatie.
Het helpt mij ook zeker in mijn zoektocht naar alles wat met Mustang te maken heeft. Nadeel (ach ja ;) ) is wel dat ik er nu extra op gebrand ben om ook een fiets van chroomnikkelstaal in mijn bezit te krijgen. Weer wat op mijn wensenlijstje erbij :D
seerpsr
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2013, 22.31

Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?

Bericht door seerpsr »

Beter een late reactie dan nooit.
Het is inderdaad zo dat de meeste chroom-nikkelstalen niet magnetisch zijn.
Echter een aantal chroom nikkelstalen zijn dat wel (martensitisch chroom nikkelstaal).
Probeer dat maar eens, met een magneetje bij een standaard rvs tafelmes, lepel of vork. Deze worden en werden vooral vroeger van dit staal gemaakt.
seerpsr
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2013, 22.31

Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?

Bericht door seerpsr »

Vandaag in de krant. Even een bewijs dat rvs lepels magnetisch zijn.....
Bijlagen
Magneetman.jpg
Magneetman.jpg (130.56 KiB) 3886 keer bekeken
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?

Bericht door m-gineering »

Het roestvaste staal van Bridgestone Mariners en P&P buis is wel degelijk magnetisch, alleen minder dan gewoon stalen buis. Maar een magneet blijft echt wel hangen, zij het met een minder positieve klik.

Als er een hoogwaardiger staalsoort in de framebouw is gebruikt, is een eerste indicatie vaak een dikkere zadelpen. Bij extern gelugde frames is de buitendiameter van de zadelbuis doorgaans 1.125" (ja ik weet het, er zijn zat uitzonderingen), bij een sterkere staalsoort wordt doorgaans de wanddikte (en dus het gewicht) teruggebracht.
/Marten
Plaats reactie