Dank voor alle reacties, ik heb er veel aan. Ik wist niet dat chroomnikkelstaal blijkbaar zo weinig is gebruikt in de framebouw, interessante informatie.
Het helpt mij ook zeker in mijn zoektocht naar alles wat met Mustang te maken heeft. Nadeel (ach ja ) is wel dat ik er nu extra op gebrand ben om ook een fiets van chroomnikkelstaal in mijn bezit te krijgen. Weer wat op mijn wensenlijstje erbij
Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Beter een late reactie dan nooit.
Het is inderdaad zo dat de meeste chroom-nikkelstalen niet magnetisch zijn.
Echter een aantal chroom nikkelstalen zijn dat wel (martensitisch chroom nikkelstaal).
Probeer dat maar eens, met een magneetje bij een standaard rvs tafelmes, lepel of vork. Deze worden en werden vooral vroeger van dit staal gemaakt.
Het is inderdaad zo dat de meeste chroom-nikkelstalen niet magnetisch zijn.
Echter een aantal chroom nikkelstalen zijn dat wel (martensitisch chroom nikkelstaal).
Probeer dat maar eens, met een magneetje bij een standaard rvs tafelmes, lepel of vork. Deze worden en werden vooral vroeger van dit staal gemaakt.
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Vandaag in de krant. Even een bewijs dat rvs lepels magnetisch zijn.....
- Bijlagen
-
- Magneetman.jpg (130.56 KiB) 3886 keer bekeken
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Het roestvaste staal van Bridgestone Mariners en P&P buis is wel degelijk magnetisch, alleen minder dan gewoon stalen buis. Maar een magneet blijft echt wel hangen, zij het met een minder positieve klik.
Als er een hoogwaardiger staalsoort in de framebouw is gebruikt, is een eerste indicatie vaak een dikkere zadelpen. Bij extern gelugde frames is de buitendiameter van de zadelbuis doorgaans 1.125" (ja ik weet het, er zijn zat uitzonderingen), bij een sterkere staalsoort wordt doorgaans de wanddikte (en dus het gewicht) teruggebracht.
Als er een hoogwaardiger staalsoort in de framebouw is gebruikt, is een eerste indicatie vaak een dikkere zadelpen. Bij extern gelugde frames is de buitendiameter van de zadelbuis doorgaans 1.125" (ja ik weet het, er zijn zat uitzonderingen), bij een sterkere staalsoort wordt doorgaans de wanddikte (en dus het gewicht) teruggebracht.
/Marten