Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan vaststellen of een frame van chroomnikkelstaal is gemaakt?
Alvast bedankt!
Sandra
Alvast bedankt!
Sandra
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Dag Sandra,
Chroom-Nikkel staallegeringen zijn zeer goed bestand tegen corrosie. We noemen ze vaak roestvast; de meest hoogwaardige daarvan worden in de industrie (chemie, voedselverwerking) veel gebruikt. In fietsen zien we deze dure staalsoorten heel weinig.
De enige buizenfabrikant die Chroom-Nikkel staal gebruikte, was Poppe&Pothoff. Deze worden niet meer gemaakt. Herkennen van de buis doe je met een magneetje. Chroom-Nikkelstalen zijn NIET MAGNETISCH.
De kleur is geliger als verchroomd staal.
Groeten, Wiel
Chroom-Nikkel staallegeringen zijn zeer goed bestand tegen corrosie. We noemen ze vaak roestvast; de meest hoogwaardige daarvan worden in de industrie (chemie, voedselverwerking) veel gebruikt. In fietsen zien we deze dure staalsoorten heel weinig.
De enige buizenfabrikant die Chroom-Nikkel staal gebruikte, was Poppe&Pothoff. Deze worden niet meer gemaakt. Herkennen van de buis doe je met een magneetje. Chroom-Nikkelstalen zijn NIET MAGNETISCH.
De kleur is geliger als verchroomd staal.
Groeten, Wiel
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Kijk, op zo'n handig trucje hoopte ik stiekem al. Dank Wiel! Ik ben gelijk even naar de schuur gegaan met een magneetje, en het is duidelijk: GEEN chroomnikkelstaal.
Het gaat om een Mustang-sportfiets uit 1949. Mustang maakte dergelijke fietsen vermoedelijk ook in chroomnikkelstaal-uitvoering, vandaar mijn vraag
Het gaat om een Mustang-sportfiets uit 1949. Mustang maakte dergelijke fietsen vermoedelijk ook in chroomnikkelstaal-uitvoering, vandaar mijn vraag
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Dag Sandra,
Om echt RVS te krijgen, zijn de gehaltes Chroom circa 18%, en het Nikkelgehalte 8 of 10%. Er zijn natuurlijk ook staalsoorten met veel lagere percentages Chroom en Nikkel. De truc van de reclamemaker kan zijn dat er van beide stoffen enkele procenten in zitten. Je zou dat dan een Chroom-Nikkelstaal kunnen noemen, maar deze buizen zijn niet "roestvast". Moderne spaken zijn gewoonlijk van 18-8 of 18-10 staal gemaakt (Sapim, DT).
Groeten, Wiel
Om echt RVS te krijgen, zijn de gehaltes Chroom circa 18%, en het Nikkelgehalte 8 of 10%. Er zijn natuurlijk ook staalsoorten met veel lagere percentages Chroom en Nikkel. De truc van de reclamemaker kan zijn dat er van beide stoffen enkele procenten in zitten. Je zou dat dan een Chroom-Nikkelstaal kunnen noemen, maar deze buizen zijn niet "roestvast". Moderne spaken zijn gewoonlijk van 18-8 of 18-10 staal gemaakt (Sapim, DT).
Groeten, Wiel
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
En niet te vergeten de Bridgestone Submariner. Dat is volgens mij de RVS-fiets waarvan de grootste aantallen geproduceerd zijn, ook in Nederland veelvuldig verkocht. Alleen zijn de fietsen (frames) erg zwaar.De enige buizenfabrikant die Chroom-Nikkel staal gebruikte, was Poppe&Pothoff.
@Sandra: Misschien bedoel je (of je vader) geen CrNi-staal maar een mangaanlegering? Dat werd eind jaren 30 door Gazelle voor sommige modellen gebruikt, dus min of meer in dezelfde tijd.
'
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Nee, ik bedoel echt chroomnikkelstaal. Veel prijscouranten zijn er niet bewaard gebleven, maar in die van 1939 staat chroomnikkelstaal in ieder geval specifiek benoemd. En verder ga ik inderdaad ook af op het geheugen van mijn vader; zeker tot in de jaren '50 of '60 zouden dergelijke frames zijn gebouwd in de Mustang-fabriek. Octrooifietsen, maar vooral sportfietsen. Hierop zat (meestal?) een klein transfer 'chroomnikkelstaal'. Ik hoop dat er ooit nog eens prijscouranten en folders uit die periode boven water komen.@Sandra: Misschien bedoel je (of je vader) geen CrNi-staal maar een mangaanlegering?
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Er zijn naast de Chroom-Nikkel stalen ook Chroomstalen, zonder Nikkel dus, die als RVS verkocht worden. Hiermee zijn veel vaker frames gebouwd, omdat het veel goedkoper is; dit staal is wel magnetisch. Ik denk dat de Bridgestone Submariner ook met deze staalsoort gemaakt is, maar ik zou de truc met de magneet moeten doen om daar achter te komen.
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Boeiend verhaal.
Ik wist niet dat er vroeger ooit gelegeerd Chroom Nikkel staal in productieframes is toegepast.
Bij niet-gelegeerd staal werd volgens mij, zoals 'fietser' aangeeft, "mangaan" het meest toegepast om het ijzer steviger en resistenter te maken.
Bij gelegeerd staal denk ik dat Molybdeen de meest favoriete legering was.
Ivm de vraag van de TS: aangezien het een oude fiets betreft zal er wel ergens schade aan het frame zijn. Ik zou daarbij dan denken dat het gelegeerd staal (bijna) ongevoelig is voor roest.
Onder gelegeerd staal versta ik dan Cr/Ni, Mo of Cr/Mo.
Ongelegeerd staal waarin Mangaan is toegepast roest imo net zo snel als gewoon staal met koolstof (correct me if I'm wrong).
Ed
Ik wist niet dat er vroeger ooit gelegeerd Chroom Nikkel staal in productieframes is toegepast.
Bij niet-gelegeerd staal werd volgens mij, zoals 'fietser' aangeeft, "mangaan" het meest toegepast om het ijzer steviger en resistenter te maken.
Bij gelegeerd staal denk ik dat Molybdeen de meest favoriete legering was.
Ivm de vraag van de TS: aangezien het een oude fiets betreft zal er wel ergens schade aan het frame zijn. Ik zou daarbij dan denken dat het gelegeerd staal (bijna) ongevoelig is voor roest.
Onder gelegeerd staal versta ik dan Cr/Ni, Mo of Cr/Mo.
Ongelegeerd staal waarin Mangaan is toegepast roest imo net zo snel als gewoon staal met koolstof (correct me if I'm wrong).
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
Nee, de drie hoofdbuizen van de Bridgestone Submariner zijn van loepzuiver RVS en niet magnetisch. Alleen voorvork + achtervorken niet. Het zijn technisch heel mooie fietsen, met liefde en eigenwijsheid ontworpen.Er zijn naast de Chroom-Nikkel stalen ook Chroomstalen, zonder Nikkel dus, die als RVS verkocht worden. Hiermee zijn veel vaker frames gebouwd, omdat het veel goedkoper is; dit staal is wel magnetisch. Ik denk dat de Bridgestone Submariner ook met deze staalsoort gemaakt is,
'
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Hoe herken ik chroomnikkelstaal?
door een vrouw dus!?fietser schreef: ... met liefde en eigenwijsheid ontworpen.'
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen