Hallo,
Ik ben Bart van Iperen, leeftijd 67 en woonachtig in Delft. Regelmatig knap ik oude Franse fietsen op die meegenomen zijn uit Frankrijk. Het probleem daarbij is dat onderdelen vaak niet meer bij fietswinkels aan te schaffen zijn.Mijn laatste aanwinst is een prachtige Motobecane damesfiets (zie foto). De fiets is voorzien van 3-blads cassette, maar de derailleur ontbreekt. Ik heb geen idee welk merk derailleur erop heeft gezeten. Weet iemand langs welke weg ik een geschikte derailleur kan vinden. De derailleur moet geschikt zijn voor een normale ketting.
even voorstellen
even voorstellen
- Bijlagen
-
- motobecane-2.jpg (446.36 KiB) 4145 keer bekeken
-
- motobecane-1.jpg (497.64 KiB) 4145 keer bekeken
Re: even voorstellen
Apart fietsje, mooie kleurstelling!
ben je lid van vereniging De Oude Fiets?
Vraag dan Otto Beaujon eens. Die heeft verstand van Franse fietsen en derailleurs.
ben je lid van vereniging De Oude Fiets?
Vraag dan Otto Beaujon eens. Die heeft verstand van Franse fietsen en derailleurs.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- marco verbaant
Franse fietsfabrikanten waren (zijn!) erg chauvinistisch. Dus bij voorkeur gebruiken ze Franse onderdelen. Jammer genoeg zijn afmetingen van onderdelen niet altijd even uniform. Voorbeeld: crankspieën van dit soort sportfietsen 9 mm terwijl 9,5 overal het minimum is, vorkbuizen 22 mm, de rest van de "wereld" 22,2 mm. Maar... het zijn altijd dankbare restauratieobjecten. Het is niet kapot te krijgen. Ik ben een liefhebber van PEUGEOT, Gitane en Motobecane. Peugeot gebruikte altijd derailleurs van Simplex, en Motobecane voorkeur ging uit naar Huret. Allemaal Frans, dat wel.
Ik zou moeten kijken of ik nog een achterderailleur heb, een exemplaar voor voor weet ik (bijna) zeker. Laat van me horen.

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Ik vermoed dat het een Huret derailleur moet zijn. Het pignon is een 3-blad voor een relatief dikke ketting. De fiets heeft maar 1 voorblad.
vriendelijke groet, Bart van Iperen
vriendelijke groet, Bart van Iperen