fietsen van Twickel

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

fietsen van Twickel

Bericht door TheodK »

via mijn artikel over Burgers in een Overijssels Historisch tijdschrift (zie http://www.mijnstadmijndorp.nl/ ) heb ik een reactie gekregen van de rentmeester van landgoed Twickel. Ik ken hem ook goed via mijn werk. Hij wist niet dat ik ook in fietsen doe. Hij vertelde o.a. dat er op de zolders van kasteel Twickel ook enkele fietsen staan maar dat ze er verder niets van weten. Waarschijnlijk zijn ze van de familie geweest. Twickel het laatst eigendom geweest van de van Heeckerens en daarna is het een stichting geworden. Hans van de Stouwe en ik hebben afgelopen donderdag samen met de beheerder de fietsen bekeken. Ik had van te voren een vaag fotootje van zijn mobiele telefoon gezien en dat zag er al veelbelovend uit. Het bezoek was een geweldige ervaring. Schitterende fietsen en op die zolders staat verder veel meer moois. De fietsen zijn erg bijzonder en in heel originele staat. ik plaats hierbij wat foto's.
- een "New Rapid" herenfiets uit 1896, Volgens Hans heeft dit bedrijf vooral Humber onderdelen gebruikt. . De fiets heeft een blokketting, vast tandwiel achter en allerlei fraaie details. o.a. dezelfde bevestiging van de trappers aan de crack als de Fongers 1901 van Jos. Bijzonder is dat de transfers nog deels aanwezig zijn. Op het balhoofd zit een transfer van de Nederlandse rijwielhandelaar die deze fiets importeerde en in Nederland verkocht. de firma Goettsch uit Arnhem. In de kampioen kan je vinden dat Goettsch had in die tijd een rijwielschool had in de Steenstraat in Arnhem. fietsen. het jaartal stond op de trapper.
- een Opel damesfiets vermoedelijk ca. 1905. Met een van de eerste Torpedo terugtrapremmen.
- een "Archipel" herenfiets met Girderframe. Het merk "Archipel" is van de firma van Tilburg uit Den Haag. Van Tilburg importeerde deze Engelse fietsen en verkocht die onder eigen merknaam. Deze fiets schatten we uit de jaren '10.

Voor de duidelijkheid . Twickel gaat deze fietsen niet verkopen. Wij geven Twickel advies over de conservering van deze fietsen. Ik wil ook een artikel hierover gaan schrijven voor " Twickelnieuws" en het Rijwiel.
Een vraag aan jullie is in ieder geval of er meer info is over Archipel . Is hier een catalogus van bekend?

groet Theo
Bijlagen
het kasteel Twickel met kasteelheer Hans
het kasteel Twickel met kasteelheer Hans
IMG_1912.jpeg (522.34 KiB) 8425 keer bekeken
archipel girder
archipel girder
IMG_1897.jpeg (271.99 KiB) 8425 keer bekeken
archipel girder
archipel girder
IMG_1895.jpeg (262.52 KiB) 8425 keer bekeken
opel balhoofd
opel balhoofd
IMG_1884.jpeg (273.29 KiB) 8425 keer bekeken
opel damesfiets
opel damesfiets
IMG_1888.jpeg (282.57 KiB) 8425 keer bekeken
new rapid cranck en kettingwiel
new rapid cranck en kettingwiel
IMG_1882.jpeg (288.52 KiB) 8425 keer bekeken
new rapid achterwiel
new rapid achterwiel
IMG_1874.jpeg (272.6 KiB) 8425 keer bekeken
new rapid transfers op balhoofd
new rapid transfers op balhoofd
IMG_1877.jpeg (227.94 KiB) 8425 keer bekeken
new rapid 1896
new rapid 1896
IMG_1890.jpeg (443.63 KiB) 8425 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: fietsen van Twickel

Bericht door maartenB »

Fantastisch, zo'n vondst!
Jullie brengen je weekends wel heel goed door zeg!

Het zou mooi zijn als die fietsen netjes werden geconserveerd.
Opvallend veel transfers op die New Rapid!

groetjes,
Maarten
PS: Theo, heb je mijn mail over de gravure van Immer Weiter wel ontvangen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: fietsen van Twickel

Bericht door HJvMontfort »

Zo'n frame als die eerste fiets heeft vind ik helemaal het einde! Wat mooi zeg, komt vast goed als u deze wat liefde schenkt, ze zijn zo al mooi!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: fietsen van Twickel

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Theo,
Wat een prachtige vondst. Ik zou ze graag nomineren voor het boek helemaal omdat de eigenaars bekend zijn en Hollands of import van voor 1900 helemaal geweldig en in ons straatje. Zou leuk zijn om mijn Humber eens naast die andere fiets te zetten en te vergelijken, de lamphaak lijk me het zelfde dunne materiaal en het stuur en stuurstrop lijken ook op elkaar de voorvork niet open? In ieder geval genoeg reden tot een bezoek... Inderdaad veel Humber onderdelen lijkt me. De achternaaf en reminrichting hebben mijn speciale belangstelling daar de Humber zijn rem niet heeft en een andere achternaaf die er niet in hoort.
Prima die vondsten door de vereniging.

groeten,
Michiel
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: fietsen van Twickel

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Theo en Hans,
spannend lijkt me zo`n afspraak om eens op zolder te mogen kijken!
En smullen natuurlijk.
Er zullen nog wel wat van dit soort schatten op rijke zolders te vinden zijn denk ik.
Bij de door Theo Overvliet georganiseerde tocht was er bij een kasteelbezoek ook sprake van een oude fiets op zolder(bamboo bicycle). We hebben die overigens niet kunnen zien bij dat bezoek,ze hadden er niet aangedacht om `m van zolder te halen!

De new Rapid heeft het achterwiel met de rechte spaken, zoals beschreven staat in een artikel over het merk Jullie zullen het wel gevonden hebben. Het staat in the boneshaker en op internet Het is een doorborduursel op hun "true tangent wheel" waarmee ze in de hoge bi tijd al beroemd waren.
Overigens niet de uitvinders ervan maar wel naar het laat aanzien de meest bekende promotors van tangentiaal gespaakte wielen.

Is bekend wie er op de fietsen gereden heeft? Dat lijkt me in dit verband (het kasteel en haar bewoners) wel interessant en ook wel uit te vinden.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: fietsen van Twickel

Bericht door jrietveld »

Dit is echte fietsarcheologie! De New Rapid vind ik heel bijzonder, omdat het eigenlijk een heel late safety is (blokketting, doortrapper, stepjes op de voorvork). Deze fiets moet al meer dan 100 jaar daar gestald zijn. Mooie framehoogte ook. Nog een heel klusje om deze fietsen te restaureren.

Jos
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: fietsen van Twickel

Bericht door TheodK »

Bedankt voor jullie reacties.
de herenfietsen zijn ongetwijfeld van baron van Heeckeren van Wassenaar geweest. zie http://www.twickel.nl/CM/PAG000015480/K ... oners.html
De archivaris van twickel mailde me dat ze geen foto's van de baron met een fiets heeft kunnen vinden, dat is wel jammer. De baron was volgens zijn paspoort 176 cm. lang. Is framehoogte 65 cm een goede hoogte voor iemand van deze lengte? Jos hoe lang ben jij?
de baron trouwde pas in 1922. de Opel damesfiets is van voor die tijd. Wellicht heeft zijn vrouw die meegenomen.
Ik wil binnenkort in het archief gaan zoeken naar meer info.
Ik heb Twickel geadviseerd om de fietsen alleen te conserveren. Demonteren, roest stoppen, behandelen met bv owatrol en was, en weer monteren. Verder niets toevoegen behalve banden. Ze zijn nog zo mooi origineel dat je er verder niets aan moet doen. Dan zal het werk nog wel meevallen. de balhoofdtransfers zullen nog wel lastig zijn. Daar zitten losse schilfers die eignlijk wel op een of andere manier vastgezet zouden moeten worden. als je daar gaat vegen ben je een deel van de transfer kwijt. Heeft iemand hier ideen over of ervaring mee?

Maarten het New Rapid artikel heb ik gezien.

Weet iemand of er van Archipel nog catalogi bewaard zijn. Ik vermoed dat de girder vrijwel hetzelfde is als die in de oude catalogus van de fa. Alt staat. Die heb ik wel.

groet Theo
ps Maarten nog bedankt voor de info over de gravure van Immer Weiter. goede ontdekking van jou, ik kan daar in het komende clubblad wel wat mee doen.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: fietsen van Twickel

Bericht door fongers »

Hallo,

Erg mooie fietsen hoor:) een framehoogte van 65 cm is prima voor iemand van 176 cm.

Altijd mooi zulke fondsten. Misschien kun je voorzichtig deppen met bv. Owatrol op die transfer?

Groetjes Mark
Andre Koopmans
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2012, 12.56

Re: fietsen van Twickel

Bericht door Andre Koopmans »

Theo de Kogel schreef:Weet iemand of er van Archipel nog catalogi bewaard zijn.
Geweldige vondst Theo, zulke "WOW-momenten" zijn schaars !
Het is een beetje als een Rembrand schilderij op de rommelmarkt vinden ! prachtig !

Wat betreft Archipel, ik weet dat Herbert hier het één en ander over heeft uitgezocht en geschreven.
Ik heb ook een Archipel fiets zoals je waarschijnlijk wel weet, een fiets met een hoog frame en dubbele bovenbuis.
http://www.flickriver.com/photos/962386 ... 032716237/
Deze is nog helemaal origineel, bouwjaar onbekend, maar wel vooroorlogs.
De transfers op mijn Archipel zijn zo te zien ook gelijk aan die van deze Girder.

groeten,
Andre
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: fietsen van Twickel

Bericht door Hans van de Stouwe »

@maartenB de transfers horen als volgt; de new rapid transfer bovenaan en zit op de plek waar hij hoort. Er onder hoort een wimpel met de tekst New Rapid. Deze zit nu op de onderste schuine buis van balhoofd naar bracket. Op de plek van de wimpel zit de transfer van de firma Goetch.
@maarteW. Het verhaal over de true tangent spokes heb ik niet eerder gelezen. Wat ik zag waren vroege dunlopvelgen. de zware kroon in de humber type voorvork de 1/4 x 1 inch blokketting die humber van 1894 tot aan 1897 gevoerd heeft en deze toen aan de Monarch in de USA heeft verkocht. Naar de ze verkoop hebben ze in 1898 de halve en hele inch rollenketting op de markt gebracht ook deze waren weer gepatenteerd. Dus de eerste datering tussen 1894 en 1897 zal juist zijn. Het liefst had de hele dag ernaar gekeken maar er was hooguit een uur. wel heb ik de 2,5 inch Lucas bel los gedraaid. het elec.ring systeem dus 2 ringen op een draaiende plaat die op de plaats worden gehouden met een bolletje waaronder een veer de ring op zijn plaats houd. Hij werkte nog. de pedalen en ketting zat vast op zijn plek. toen verder met de Opel mooie fiets met inwendige lugs en op het balhoofd waren wat delen sierlijk uit gezaagd wat er zeer fraai uit zag. de torpedo is het type wat van 1905 tot em 1908 is gemaakt. aan de onderkant tussen de ketting gekeken en waarschijnlijk een 5/8 of 3/4 ketting.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Plaats reactie