Eroba sportfiets

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Fongers1952 »

Dank je Yorick. Mijn Simplex Kruisframe uit (waarschijnlijk) 1950 heeft een vervaagd Sportex plaatje op het achterspatbord. Ik weet natuurlijk niet of hij daar nieuw is verkocht in 1950 of jaren later als tweedehandsje
Weet jij tot welk jaar die zaak bestaan heeft?

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Eroba sportfiets

Bericht door JocoFoto »

Schitterende fiets Yorick! Gefeliciteerd,
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Eroba sportfiets

Bericht door fietser »

Weet jij tot welk jaar die zaak bestaan heeft?
Als rijwielzaak opgeheven eind 1977. Of ze nog met andere artikelen zijn doorgegaan weet ik niet.

'
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste fietser,

De oudste advertentie die ik heb kunnen vinden was uit 1941. Wanneer zijn ze eigenlijk op die locatie begonnen en wie waren de mensen achter deze zaak?

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Eroba sportfiets

Bericht door asterduc »

fietser schreef:Wow, wat een beauty! '
ben ik het volledig mee eens, mooie details, prachtige kleurstelling.
Die grappige en prettig op lucht verende handvatten heb ik ook op mijn Gazelle Sport A uit 1959. Ik had ze nog nooit eerder gezien en dacht dat ze later waren aangebracht, maar bij het zien van dezelfde exemplaren op deze Eroba uit die tijd, ben ik van mening dat ze origineel zijn gemonteerd.
Bijlagen
Gazelle Sport A 1959.JPG
Gazelle Sport A 1959.JPG (49.15 KiB) 9106 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Eroba sportfiets

Bericht door fietser »

Wanneer zijn ze eigenlijk op die locatie begonnen en wie waren de mensen achter deze zaak?
De oudste advertentie van Sportex die ik kon vinden is van maart 1940, wie de eigenaren waren en wanneer ze begonnen zijn weet ik niet.

Er staat nog een leuke foto uit de prachtige fotoserie van Ben van Meerendonk op http://www.flickr.com/photos/iisg/41788 ... 2607755593, geplaatst door het IISG.

'
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Eroba sportfiets

Bericht door asterduc »

fietser schreef:Er staat nog een leuke foto uit de prachtige fotoserie van Ben van Meerendonk op http://www.flickr.com/photos/iisg/41788 ... 2607755593,'
Gewelding, 'Rijwielen met banden', daar kan ik e wel wat bij voorstellen, maar 'Rijwielen zonder bon' daar heb ik toch het raden naar!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Eroba sportfiets

Bericht door fietser »

maar 'Rijwielen zonder bon' daar heb ik toch het raden naar!
Waren in en na de oorlog de fietsen in België soms niet op de bon? Of noemen jullie het gewoon anders? Vanwege de schaarste kon je in die tijd alleen een fiets bij de fietsenmaker kopen als je een bon van de overheid had. Zo'n bon kreeg wie b.v. voor zijn werk of om een andere goede reden echt niet zonder fiets kon. Begin 1948 is de verkoop van fietsen in Nederland vrijgegeven, fietsen waren toen ook zonder bon weer verkrijgbaar.

'
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Eroba sportfiets

Bericht door asterduc »

fietser schreef:
maar 'Rijwielen zonder bon' daar heb ik toch het raden naar!
Waren in en na de oorlog de fietsen in België soms niet op de bon? Of noemen jullie het gewoon anders? Vanwege de schaarste kon je in die tijd alleen een fiets bij de fietsenmaker kopen als je een bon van de overheid had. '
ach zo, nee daar had ik niet aan gedacht, langzaam herinner ik me nu wel een stukje geschiedenis ja.

'zonder bon' betekend in België ook 'zonder faktuur en dus zonder btw', alhoewel wij dat nooit zouden doen hoor! :lol:
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Bedankt voor alle complimenten.

Vandaag lekker aan het sleutelen met de Eroba geweest. Het is mij opgevallen dat ik enkel de DDR dynamo hoef te vervangen door een kleine Lucia. Verder is alles nog zoals het hoort te zijn.

Verder nog een klein detail: Om de twee remkabels zit aan bijde kanten een klein touwtje met daaraan een zgn. 'loodje' met de tekst "Pat." (patent) erin. Dat had ik nog niet eerder op deze manier gezien. Dit is zeker een kwetsbaar deeltje aan de fiets dat je er niet meer op zou verwachten.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie